Köpråd LC120, Grand Vitara, Pajero Sport

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JohnMcClane
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis aug 14, 2018 21:21

Köpråd LC120, Grand Vitara, Pajero Sport

Inlägg av JohnMcClane » tis aug 14, 2018 21:47

Hejsan!

Jag går i tankarna om att sälja min Volvo V60 T6 och köpa mig en bruksbil och har svårt att bestämma vilken jag gillar bäst. Bilen kommer mest att gå på landsväg och kanske någon sväng på skogsvägar ibland(Förhoppningsvis mer) Skulle dock gärna vilja ge mig ut och prova lite mer Offroad-körning . Det jag eftersöker mest är driftsäkerhet. Har i princip aldrig mekat med bilar innan men jobbar som hantverkare så tummen är inte mitt i handen ifall enklare saker skulle behöva bytas.

Budget max 90.000

Ge mig gärna tips och råd att kika på och även om det finns kända problem. Dom bilarna jag har kikat på är:

Toyota Land Cruiser 120 3.0D Aut 163hk årsm 03 36000 mil.
Provkörd och den kändes förvånansvärt fräsch för sin ålder och miltal. Gillade komforten. Endast en ägare sedan ny. Hittar inte mycket om kända fel till denna bilen och motorn förutom spridartätningarna men verkar mest gälla dom andra motorerna?

Suzuki Grand Vitara 2.0 Man årsm 06 14000 mil.
Provkörd. Kändes ganska trött och det hördes ett tydligt vinande ljud när man körde iväg från stillastående. Verkar finnas en del problem med dessa modeller, framförallt motorn. Min kompis som är bilmek avrådde från denna modell då dom haft tre-fyra stycken i verkstaden med rasade motorer

Mitsubishi Pajero Sport 3.0 V6 Aut årsm 06 14-15000 mil
EJ provkörd. Verkar hyggligt problemfria förutom att bränsletanken nästan är garanterad på att rosta upp och nya är dyra att köpa och begagnade verkar svårt att få tag på

Jeep Grand Cherokee årsm 02-06
EJ provkörd. Hurdana är dessa? Mycket problem?

Tacksam för råd och tips :)

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Köpråd LC120, Grand Vitara, Pajero Sport

Inlägg av Asfalsts indianen » ons aug 15, 2018 14:28

Jag slår (såklart) ett slag för Pajero Sport.

Jag har vardagsbruxat min i fyra år och drygt 4’000 mil. Mest har det varait ToR till jobbet.
Under den tiden jag ägt den har jag , förutom löpande basunderhåll (service och bromsbyte), bytt generator. Men det havreiet berodde antagligen på att jag sänkte bilen i en lerpöl något år innan. I samband med det gick även kompressorn till AC.n sönder. Båda de felen ser jag som ägarrellaterade och inte modellspecifika.
Utöver det har jag bytt en lambdasond.
Delar är inga problem att köpa, de finns hos de vanliga handlarna/nätbutikerna.

Det verkar som att Mitsubishi gjort sin läxa vad det gäller kvallite. Te.x. finns det smörjnipplar för nästan alla leder i framvagnen och knutkorsen i drivlinan. Även invändigt verkar den vara ordentligt hopskruvad då det inte finns något störande gnissel/skrammel.
Allt detta borgar för problemfritt ägande och låga driftkostnader.

Lacken verkar också hålla anmärkningsvärd bra kvallite. Mina andra bilar har fått ganska mycket stenskott efter motorvägskörning, men denna har klarat sig oförskämt bra. Du nämde tanken som ett ”problem”. Jag hade min nere för ett par år sen för att trycka ut en buckla, och jag tyckte inte att den var värre utsatt än något annat på bilen.

Pajeron behöver inte heller skämma för sig offroad. Jag har kört en del i skog/lera/berg, och den hänger på betydligt dyrare ”jeepar” trots att den bara har en LSD i bakaxeln.
Nu är min i och för sig höjd ca 2” fram (skruvade torisionstavar) och bak (längre spiraler). Jag har också gräppvänliga 31x10,5-15, även om de inte är särskilt mycket större än original.

Slå gärna en kik på min tråd i Garaget: viewtopic.php?f=15&t=55721

Hör av dig om du har fler frågor. :naughty:

Bild
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Tapiren
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 09, 2012 11:03

Re: Köpråd LC120, Grand Vitara, Pajero Sport

Inlägg av Tapiren » tor aug 30, 2018 22:46

Det är ju ganska stor skillnad på de modeller du tittar på...

Min favorit är Pajeron, mest för att du med en budget om 35-45' lätt kan hitta ett riktigt topex som kommer ge dig många sköna och problemfria mil.

Land Cruiser är generellt bättre, men med den budgeten blir det ju extrema långmilare som ändå kostar mer än vad en Pajero gör, så den faller lite på priset. Kanske kan du hitta en LC V6 för vettiga pengar? De ligger lägre i pris än dieselmodellerna och har lägre skatt.

Pajeron har en stor nackdel; den är inte permanent fyrhjulsdriven. Hur viktigt det är för dig vet bara du, men trots detta är det min favorit i gänget.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Köpråd LC120, Grand Vitara, Pajero Sport

Inlägg av Danne » fre aug 31, 2018 14:58

Pajero Wagon har ju ett läge på spaken som är 4x4 med öppen mitt diff om man önskar åka med det året runt. Så kan man även låsa mitt diffen samt köra på RWD om man vill.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar