Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 9:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 19, 2018 13:47 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tor nov 03, 2011 12:12
Inlägg: 3
Ort: Umeå
Har en Landcruiser diesel (1KZ-TE) från 1998 med elektronisk bränslepump (indirekt insprutning).

Det började med att jag körde till affären med Toyotan, men när jag kom ut därifrån och startade den så gick den bara ett par sekunder för att sedan stanna, sedan gick den inte igång hur mycket man än vevade runt motorn. Kollade alla säkringar, ingen hade löst ut.
Testade först att bara pumpa upp tryck på dieselfiltret och sedan starta, men utan att lyckas.
Testade därefter att ta loss röret till en spridare och först pumpa, sen dra runt med startmotorn, men det kom inte ut någon diesel.
Den läcker inte ut diesel någonstans på backen eller synligt i motorrummet och den gick inte dåligt innan. Det enda jag märkt är att den alltid startat på första varvet vid kallstart, medan den behövt några varv vid varmstart.

Fick den sedan bogserad till garaget där jag med hjälp av en kompis försökte felsöka.
Det gick utan problem att manuellt pumpa diesel från filtret, både från vattendräneringen och genom utgående port mot pump.
Öppnade man banjon ovanpå pumpen så gick det att manuellt pumpa så att det kom ut diesel genom den, men drog man runt startmotorn så kom ytterst lite.
Testade att mäta motståndet över solenoiden på pumpen (spill control valve) vilket var 1,6 Ohm (ska vara 1-2 Ohm), skickade ström direkt från batteri till solenoiden och den klickade, om den faktiskt rör sig vet jag ju dock inte.
Men hur mycket man än drar runt motorn och pumpar manuellt på filtret så kommer det inte en droppe diesel fram till spridarna. Bytte dieselfilter, då det ändå skulle göras snart, och kopplade en 5-liters dunk direkt till bränslefiltret för att kunna utesluta fel innan filtret, men ingen skillnad.

Skulle gärna koppla in en felkodsläsare för att se om det kan vara ett elfel, men eftersom det är M-OBD och inte OBD2 som är standard, så är det svårt att få tag i en felkodsläsare som kan läsa av den.
Är det någon som har någon erfarenhet eller aning om vad som kan vara galet så är jag väldigt tacksam!
Någon kanske vet av en verkstad som har erfarenhet av dessa bilar?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jul 23, 2018 13:24 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tor nov 03, 2011 12:12
Inlägg: 3
Ort: Umeå
Har fortfarande inte fått ordning på bilen, men tänkte dela med mig av en uppdatering.

Hittade i Haynes-boken att man kunde bygla terminalerna E1 och TE1 och därefter vrida på tändningen för att få ut felkoder via "Check Engine"-lampan, den ska då blinka i olika cykler beroende på felkod, men min blinkade regelbundet (0,25 sek intervall) och det betyder att det inte finns några felkoder.
Eftersom jag inte kunde lita på felkoder så gick jag igenom samtliga säkringar en gång till, och testade alla reläer (även de dolda under instrumentpanelen) med multimeter, sedan plockade jag ur ECU:n och kollade så att ingen kondensator läckt elektrolytvätska eller att någon lödning brunnit för att med säkerhet veta att det inte var något dolt elfel. Det kan ju i och för sig vara något kabelbrott eller jordfel jag inte lyckats hitta.

Fick krypa till korset och ge mig på själva bränslepumpen. Började med att rengöra området runtomkring, först tejpa över alla kontakter och sedan spraya på avfettning, därefter borsta med en pensel och slutligen skölja bort med bräkleen. Fick hjälp av en kompis att tillverka en 32mm kråkfot för att kunna lossa solenoiden från pumpen (den var ingen lek att försöka ta bort). Väl bortplockade så testade vi funktionen, och den verkar röra på sig som den ska, men det är svårt att avgöra då själva kolven som rör sig sitter inuti själva enheten samt gör en väldigt liten rörelse. För att se någonting måste man titta in genom de millimeterstora kanalerna samtidigt som man skickar på ström på solenoiden.

Plockade i samband med detta ur 2 av 3 invändiga silar och båda två var nästan täta, med vad som såg ut som grått papper(?). Efter noggrann rengöring så sattes de tillbaka tillsammans med solenoiden och övriga delar på pumpen. Men trots att jag luftade pumpen igen och byggde upp bra tryck i systemet med hjälp av den manuella pumpen på silen så kommer ingen diesel fram till spridarna. Vi testade att pumpa diesel manuellt när solenoiden inte var monterad för att bekräfta att diesel kom ända fram till solenoiden.

Så nu är frågan vad som egentligen kan vara fel?
Är solenoiden trasig trots att den verkar fungera och heller inte skapar någon felkod?
Eller kan det vara en blockering efter solenoiden? Jag vet inte riktigt hur pumpen är uppbyggd, men det känns som att sista passagen är solenoiden innan diesel går via spridarrören till spridarna, men det är ju inte säkert och det finns ju en till sil som är svårare att komma åt. Funderar på att demontera solenoiden igen, för att därefter täcka för öppningen på något vis och sedan se om jag manuellt kan pumpa diesel hela vägen upp till spridarna.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jul 23, 2018 21:25 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2387
Ort: Fisketorp
Är det elektriska spridare på en sådan?

Vi hade liknande symptom på våran Kia (helt fel märke men men )
Gick hur bra som helst men sedan kunde den vägra starta, när bärgaren kom vägrade den också men när verkstadsgubben skulle ha in den i garaget startade den fint.
De felsökte i tre dagar men bilfan vägrade krångla.

Vi kom överens om att testa byta den ring runt rattlåset som känner av nyckeln.
Bilen har inte krånglat sedan dess.


Behöver ju inte vara samma fel men värt att kolla.

Vid egen felsökning kunde jag pumpa fram diesel till pumpen, lossade jag spridarör kom det bara ut pyttelite. Nämnde det för en mekaniker som hävdade att det ska vara så, det typ bara droppar men bygger högt tryck.
Felet på våran vara då att spridarna inte öppnade sig eftersom nyckeln inte kändes igen.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011