Problem med fyrhjulsdriften ford explorer 94

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pekka
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 03, 2006 23:15
Ort: Märsta

Problem med fyrhjulsdriften ford explorer 94

Inlägg av pekka » tor aug 03, 2006 23:24

Jag har trassel med fyrhjulsdriften på min explorer 94. Hög och låg tycks fungera men vid fyrhjulsdrift smäller det till med jämna mellanrum vid körning rakt fram. Svänger jag så klonkar det till hela tiden. Ljudet och resten av symptomen påminner om trasigt knutkors men även efter det att jag kopplat ur 4wd så beter sig bilen konstigt. Den känns svajig i styrningen och så viner det, ljudet låter som om ett drev eller ett kugghjul inte går i "läge" Det startade med att jag la i 4wd och så small det till när jag körde. Till saken hör att jag inte visste att man ska backa nån meter för att koppla ur 4wd. Tacksam för tips och också tacksam för tips om någon i närheten av Märsta norr om stockholm som kan mekka med fordens 4wd. Bilen är till salu: Se på blocket. regnr wop702

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor aug 03, 2006 23:27

Troligt vis frihjulsnaven

Lasse Viking
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis jun 27, 2006 22:51
Ort: NORDEN

Inlägg av Lasse Viking » fre aug 04, 2006 0:52

Frontera skrev:Troligt vis frihjulsnaven
vass dam! Frontera alltså...han har antagligen Fuckat upp sina frinav....hohohohohoh.........köp en szukki eller Opla...ohooh....hihhih..



anyway.....frontera e vass!
Huh!?! Är detta ett forum???

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre aug 04, 2006 7:20

Frågan är om det är "normala" frihjulsnav eller som på tex jeep wrangler att dom har en koppling på den långa drivaxeln.
Kan även vara kugghulen i diffen som har gett sig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

suzukim
Hemmastadd
Inlägg: 109
Blev medlem: lör jul 15, 2006 21:24
Ort: Sätila

Re: Problem med fyrhjulsdriften ford explorer 94

Inlägg av suzukim » sön aug 06, 2006 2:08

pekka skrev:Jag har trassel med fyrhjulsdriften på min explorer 94. Hög och låg tycks fungera men vid fyrhjulsdrift smäller det till med jämna mellanrum vid körning rakt fram. Svänger jag så klonkar det till hela tiden. Ljudet och resten av symptomen påminner om trasigt knutkors men även efter det att jag kopplat ur 4wd så beter sig bilen konstigt. Den känns svajig i styrningen och så viner det, ljudet låter som om ett drev eller ett kugghjul inte går i "läge" Det startade med att jag la i 4wd och så small det till när jag körde. Till saken hör att jag inte visste att man ska backa nån meter för att koppla ur 4wd. Tacksam för tips och också tacksam för tips om någon i närheten av Märsta norr om stockholm som kan mekka med fordens 4wd. Bilen är till salu: Se på blocket. regnr wop702
prcis samma händer det på min 94 explorer och den står och väntar på reparation :(
/ Halldór

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor dec 07, 2006 22:50

Har precis fixat naven på polarens Explorer
Fick svarva en 2 mm distansring till hö sida, vä fick vi köpa på skroten.
Provade att svarva den med men fick inte ordning på den
Smällarna i vä navet från hans, berodde på att låsringen i botten på navet hade släppt, så innerdreven låg och slog i då och då..
Dessutom tog vi isär och gjorde rent navet, gamla fettet var som beck
Sen smorde vi transmissonsolja, och hade i ca 0,5 dl i navet vid monteringen
Nu funkar den klockrent på 4wd igen
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Skriv svar