Jeep, Subaru, Land Rover?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Millenniumfalcon
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 21, 2020 7:44

Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av Millenniumfalcon » fre aug 21, 2020 17:34

Hej,

Jag och sambon har max 100k i budget och skulle verkligen uppskatta lite feedback. Jag har sökt runt i trådar här på forumet men inte hittat den info jag söker kring Cherokee KK. Kanske är jag ute på känslig terrängmark om jag frågar efter era erfarenheter/rykten kring den modellen.

Vi väljer nu mellan:

1. Jeep Cherokee (modell KK)
2. Subaru Outback (tredje/fjärde generationen)
3. Land Rover Discovery/äldre Range Rover

Förutsättningar: Vi behöver en bil för landsväg (primärt) som fungerar för längre färder, lastutrymme motsvarande en standardkombi men en högre bil än något motsvarande XC70. Den väntas fungerar för skog och annan terräng i samband med vandring, fisketurer, jakt etc. Jag har tröttnat på att slå hål på avgassystem, flexrör, fastna eller behöva vägra vissa vägar till stugor, etc. etc… så vi söker något som är mer dedikerat än "outdoor"-versioner (gimmick) av vanliga standardmodeller.

Vilken av de tre ovan hade ni valt? Brittiskt, amerikanskt eller japanskt? Eller någon helt annan?

Stort tack för all input! :tumbup:
Senast redigerad av Millenniumfalcon den fre aug 21, 2020 18:50, redigerad totalt 1 gånger.

S-hult
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jul 16, 2014 5:56

Re: Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av S-hult » fre aug 21, 2020 18:35

Hmmm med min erfarenhet av bilar som funkar enligt dina planer så har de japaner jag har ägt varit de mest lättägda. Två st Suzuki Grandvitara xl7 en st Mitsubishi Pajero Sport. Har även haft en Jeep Grand cherokee underbar bil, men man bör kunna meka själv,
Ford Explorer är nog den bil med bäst lastutrymme som jag haft, ställde in barnvagnen nästan utan att behöva fälla den eller en pall på tvären.
Om du avser att köra på "dåliga" skogsvägar funkar även Santa feen haft en sådan med 05a, diesel trevlig förbrukning otrevlig skatt. Är själv sugen på en LR men inte vågat ta steget ännu.
:poke: Inte lätt att välja och råda..... Känn dig fram och fråga mer om du behöver.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av Iznogoud » fre aug 21, 2020 18:56

Kolla noga om den subarumodell du är intresserad av har motorproblem :!:

Kikar man på bildelsbasen finns 2 ( TVÅ ) dieselmotorer till Outback 2007-2009 ex,vis tillgängliga, varav den ena reparationsobjekt :roll: Samt 2 bensinmotorer.
Utan att veta skrotningsfrekvens på denna 10-15År gamla modell känns det som ett bekymmer med så få begagnade motorer tillgängliga.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av Danne » lör aug 22, 2020 8:22

Om den primärt ska gå på väg så skulle jag ta 1. Subaru om den ska gå billigt och skapligt bekvämt, 2. Jeepen om man vill åka flott men dyrare. 3. Landrover över min döda kropp :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av gubbstrutten » lör aug 22, 2020 10:33

Jag skulle utan tvekan, i ditt fall, välja Subarun.
Har visserligen själv aldrig ägt någon Subaru, men har erfarenhet av ett flertal såväl Jeepar som Land Rover.
Kvalitetsmässigt står Subaru hästlängder före Jeep och Land Rover.
Subarun är dessutom det rymliga alternativet som är bäst för landsvägs-/daglig körning.
Subaru har ett återförsäljarnät och därmed service- och reservdelsförsörjning.
Till Land Rover och Jeep får man, numera, handla vad som behövs på nätet.

Som ren offroadbil är Land Rover överlägsen Jeep med Subaru sist - i denna gren.

Skulle du fastna för Land Rover, och bor i Stockholmsområdet, så vill jag rekommendera PIKAB i Skärholmen.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Millenniumfalcon
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 21, 2020 7:44

Re: Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av Millenniumfalcon » sön aug 23, 2020 13:27

Stort tack för alla kloka svar ovan! Har en del att klura på. Eller skulle ni välja en KJ? Orolig för utrymmet dock.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av Iznogoud » sön aug 23, 2020 14:16

Prova de eller den modell du fattar mest tycke för, och läs på noggrant vad gäller motorproblemen för Subaru om du väljer den. Här är 1 subarutråd som ex, http://www.swesubaru.forum24.se/swesuba ... t1610.html
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Jeep, Subaru, Land Rover?

Inlägg av gubbstrutten » mån aug 24, 2020 12:54

Millenniumfalcon skrev: sön aug 23, 2020 13:27 Stort tack för alla kloka svar ovan! Har en del att klura på. Eller skulle ni välja en KJ? Orolig för utrymmet dock.
Har själv ägt en KJ 2.8 CRD automat -06 i 5 år.
Köpte den ny hos VEHO BIL i samband med att KK presenterades och man ville "rensa ut".
Höger bakdörrs fönsterhiss pajade.
Men det tog man på "Good Will-kontot" trots att garantin för länge sedan var utgången.
Annars inga problem.
Bra dragbil till bilsläpet vill jag minnas. :D
Otroligt dåligt andrahandsvärde, tyvärr. :cry:
Bytte in den mot en något begagnad Land Rover Defender 90 SVX -09.
På den strulade EGR-ventilen - utom när jag besiktade, då lyste inte motorlampan, och bilprovningen hittade aldrig diagnosuttaget. :jump: :beer:

Måste skjuta in att JAG hade tur med KJ:n och Defendern - men hörde och läste hur mycket problem andra hade med dessa bilar.

Vill även påpeka att VM Motori 2.8 är betydligt modifierad jämfört med VM Motori 2.5 - som är ökänd för sina bristande topplockspackningar och lite annat.
Annars samma konstruktion med ett separat topplock för varje cylinder.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar