Sida 1 av 1

Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989

Postat: mån mar 23, 2020 20:00
av deeler
Hej,
Någon som vet hur diffen fungerar på fördelningslådan i läge 2H på k2500 4*4 6.2d aut 1989.

När man kör på 2H så spinner bara bakhjulet på förarsidan om man ex står på is underlag, är det så den ska bete sig?

Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989

Postat: tis mar 24, 2020 7:36
av Danne
Om du inte har en spärr i bakaxeln så ska bara ett hjul snurra när man kör i läget bakhjulsdrift, standard för typ alla bilar som är bahjulsdrivna.

Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989

Postat: tis mar 24, 2020 8:10
av sebringZ28
Sen kan bilen vara utrustad med standard öppen diff eller olika varianter av diffbroms, den vanligaste på truckar är en centrifugal styr, den skall du vara försiktig med så den inte greppar när du står och spinner vilt med ett hjul, då kan du behöva en ny bakaxel sen.

Magnus

Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989

Postat: tis mar 24, 2020 8:13
av Grottulf
Det är precis som Danne skriver.
Mer specifikt för din bil är att du inte har någon diff i fördelningslådan, så den är bara bakhjulsdriven i läge 2H.
Dessa brukar dock ofta ha en slung-diff(gov-lock) i bakaxeln, men de är väldigt benägna att gå sönder eller så tar lamellerna slut i dem.

Den ska inte gå i förrän det ena hjulet snurrar med ca 10? Km/h snabbare än det andra hjulet, så om du bara har smygtestat så kanske den funkar utan att du vet det.

Du kan se om du hade en från början om du har med koden G80 i RPO-listan i handskfacket.

Re: Diff på k2500 4*4 6.2d aut 1989

Postat: tis mar 24, 2020 11:44
av deeler
Tack för svar... 👍🏻😊