GMC Jimmy, går som en hink sk*t
Postat: tis aug 13, 2019 17:42
Hej!
Gjorde en chansning förra veckan och köpte på mig en GMC Jimmy -92 med en 4.3l v6 (lb4 4.3l vortec v6)
Både jag och far min blir tokiga, ska försöka gå igenom symptomen och vad som är bytt/undersökt hittills.
Bilen startar, har inga som helst missljud eller låter illa, förutom att den är lite kinkig på tomgång och att avgassystemet har läckage, MEN därimot så har den ingen som helst kraft ( jag överdriver inte, det tar kanske 30 sekunder att öka från 30-40km/h), Det luktar soppa om den, och den misständer emellanåt när man varvar upp den, det är knappt så den kommer framåt, och som sagt, inga som helst andra missljud eller konstigheter.
När man kickar ner Kick-Down:en därimot så går den som ett j*vla spjut utan varken missljud eller misständningar. Släpper man upp gasen igen så är det som att all ork försvinner.
Började första dagen att byta alla tändstift, alla tändhattar, fördelarlock, rotor, termostat och även 2 olika givare, 1 utav givarna var vattentempgivaren, och den andra ECU givaren (Tror jag den heter, sitter precis bredvid termostathuset)? Utan någon som helst skillnad, Kan även tillägga att bilen verkar gå varm, och att digitalmätarna vekar fungera men registrerar inga värden, tempmätaren visar inget värde, oljetrycksmätaren står i topp, och batteri-voltmätaren visar inget, samtliga oavsett varm eller kall bil.
Jag skulle ha bytt oljetrycksgivaren också i samma veva men hade fått fel givare.
Vi fortsatte att laborera, jag läste felkoderna som fanns manuellt som gav kod 33 - vilket verkar vara "något med MAP sensorn"
Så MAP sensorn byttes till en helt ny utan resultat.
Det sista tipset var att EGR ventilen inte fungerade som den skulle och rekommenderades att rengöra eller byta, När jag sent igårkväll skulle kolla denna så verkar det som att den plockats bort av tidigare ägare och har blivit "pluggat" av en täckplåt där egr sitter, Och av symtptomen vid "felaktig" EGR så förstår jag att bilen blir lite tröttare osv, men inte att den får en sån här typ av trötthet.
Att motorn är totalslut är inte ett alternativ då den annars både går för fint och låter för fint och hela bilen är nästintill orginal och orörd, vilket i mitt fall är ett väldigt stort plus!
Som sagt, kom gärna med något tips om vad jag kan undersöka, känns som ett väldigt simpelt fel bara men kan lokalisera det!
Tack på förhand
/ Rille
Gjorde en chansning förra veckan och köpte på mig en GMC Jimmy -92 med en 4.3l v6 (lb4 4.3l vortec v6)
Både jag och far min blir tokiga, ska försöka gå igenom symptomen och vad som är bytt/undersökt hittills.
Bilen startar, har inga som helst missljud eller låter illa, förutom att den är lite kinkig på tomgång och att avgassystemet har läckage, MEN därimot så har den ingen som helst kraft ( jag överdriver inte, det tar kanske 30 sekunder att öka från 30-40km/h), Det luktar soppa om den, och den misständer emellanåt när man varvar upp den, det är knappt så den kommer framåt, och som sagt, inga som helst andra missljud eller konstigheter.
När man kickar ner Kick-Down:en därimot så går den som ett j*vla spjut utan varken missljud eller misständningar. Släpper man upp gasen igen så är det som att all ork försvinner.
Började första dagen att byta alla tändstift, alla tändhattar, fördelarlock, rotor, termostat och även 2 olika givare, 1 utav givarna var vattentempgivaren, och den andra ECU givaren (Tror jag den heter, sitter precis bredvid termostathuset)? Utan någon som helst skillnad, Kan även tillägga att bilen verkar gå varm, och att digitalmätarna vekar fungera men registrerar inga värden, tempmätaren visar inget värde, oljetrycksmätaren står i topp, och batteri-voltmätaren visar inget, samtliga oavsett varm eller kall bil.
Jag skulle ha bytt oljetrycksgivaren också i samma veva men hade fått fel givare.
Vi fortsatte att laborera, jag läste felkoderna som fanns manuellt som gav kod 33 - vilket verkar vara "något med MAP sensorn"
Så MAP sensorn byttes till en helt ny utan resultat.
Det sista tipset var att EGR ventilen inte fungerade som den skulle och rekommenderades att rengöra eller byta, När jag sent igårkväll skulle kolla denna så verkar det som att den plockats bort av tidigare ägare och har blivit "pluggat" av en täckplåt där egr sitter, Och av symtptomen vid "felaktig" EGR så förstår jag att bilen blir lite tröttare osv, men inte att den får en sån här typ av trötthet.
Att motorn är totalslut är inte ett alternativ då den annars både går för fint och låter för fint och hela bilen är nästintill orginal och orörd, vilket i mitt fall är ett väldigt stort plus!
Som sagt, kom gärna med något tips om vad jag kan undersöka, känns som ett väldigt simpelt fel bara men kan lokalisera det!
Tack på förhand
/ Rille