Tjenare!
Jag postade detta i allmänna offroad-delen men det här kanske är mer rätt avdelning..
Jag har haft div olika Chevrolet 4x4 squarebodies genom åren men har nu stött på ett problem som är helt nytt för mig.
1987 Chevrolet Blazer K5 med orginalaxlar, manuella Warnfrihjulsnav fram.
När jag lägger i 4x4 får jag kraftiga problem med att hålla kursen på vägen, den kränger höger vänster och fenomenet blir såklart värre desto fortare jag kör.
Om jag bromsar eller ej verkar inte göra större skillnad.
Kan det vara så att 4x4 pendlar mellan höger/vänster?
Har någon här varit med om liknande?
Jag har ej hunnit skuvat isär så mycket ännu och det dröjer nog någon vecka innan jag hinner det, men nyfiken på om någon har någon teori.
Ha det gött!
Kursproblem när 4x4 är ilagd
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kursproblem när 4x4 är ilagd
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Kursproblem när 4x4 är ilagd
Börja med att kolla lufttryck i däcken. Samma däckdimension runt om? Snedslitna?
Glapp i bussningar och leder?
Dåliga/läckande stötdämpare? Japp, det kan bidra mycket!
Rullar bilen markant tyngre med 4wd ilagt?
Glapp i bussningar och leder?
Dåliga/läckande stötdämpare? Japp, det kan bidra mycket!
Rullar bilen markant tyngre med 4wd ilagt?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Kursproblem när 4x4 är ilagd
Har stött på samma sak på en bil. Då var det ett styrstag som var något glapp. Stabil i 2WD-läge, orolig i 4WD.
En felaktig hjulinställning kan också ställa till rätt mycket, speciellt om det är blandat bra grepp/halt.
En felaktig hjulinställning kan också ställa till rätt mycket, speciellt om det är blandat bra grepp/halt.