Jeep Patriot?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Jeep Patriot?

Inlägg av IsuzuDiesel » fre jul 27, 2018 20:14

Är det nån som vet om kvalitén på Jeep Patriot? Drivlina/el/rost är väl mest intressant, om det är lättrepad plast, ful ratt eller högt vägbuller i den struntar jag i.
Såg att de har lite annat utseende från -11 eller därikring, är det en facelift eller en ny modell?
Hur är dieselmotorn?

Jag jobbar i skogen så det blir en del mil på dåliga grusvägar, på vintern oplogat, men inte värre än så. Kör ca 2500mil/år.
Är medveten om att det inte är en riktig 4x4 med fördelningslåda men jag kör en Octavia 4x4 nu och den har funkat helt ok så då ska det väl duga med Jeepens 4wd också.

Egentligen skulle Octavian vara rätt perfekt om det fanns vettiga däck i små dimensioner.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Jeep Patriot?

Inlägg av gubbstrutten » sön jul 29, 2018 10:04

Det enda jag kan tillföra om Jeep Patriot är att jag DÅ tyckte det var en trevlig bil.
Fick i en veckas tid låna en av VEHO BIL AB i Kungens Kurva medans min Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD -06 var inne på recall.
"Min" Patriot var 4x4 med viscokoppling mellan axlarna och steglös automatväxellåda med "paddlar" som gjorde den 7-stegad( :o :shock: :? ).
Fick aldrig tillfälle testa den i spenaten.
Men som familjefraktare till dagis och stormarknaden skulle jag nog föredra den framför flera andra kombibilar(om jag minns rätt :roll: )
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Jeep Patriot?

Inlägg av IsuzuDiesel » sön jul 29, 2018 13:50

Såg en Patriot utanför affären här i byn så jag gick helt sonika fram och frågade lite om den och fick göra en provtur också :)
Nja, jag vet inte om jag gillade den så mycket, knepigt diffus styrning/körkänsla och allmänt trist känsla var väl det som jag tog med mig från provturen. Svårt att sätta fingret på men det var väl inte vad jag hade väntat mig riktigt. Det var en -08 och var redan smårostig, speciellt under.

Kanske ska prova den nyare modellen också innan jag släpper lill-Jeepen.

Engstrom
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 20, 2016 22:30

Re: Jeep Patriot?

Inlägg av Engstrom » tor aug 09, 2018 18:20

Jag har ägt en bensin Patriot -08 under 3 års tid. Och körde c:a 2500 mil/år. När den såldes hade den gått runt 12-13 000 mil.
Det tuffade och gick helt problemfritt under den tiden. Kördes på alla möjliga sätt. Långkörning, stadskörning samt dåliga skogsvägar. Tog sig fram helt obehindrat i snömod och halka.

Var mycket nöjd med den, ingen rost varken under eller på karossen. Billig att äga. Drog 0.8 långkörning och c:a 1.3 ren stadskörning.

Det ända jag skulle kunna klaga på var att den var ganska plastig invändigt.

Skriv svar