Sida 1 av 1

Startproblem 6.5TD

Postat: fre mar 30, 2018 12:12
av sleeper_86
Hallå.
Kompisen tjatar på mig att han behöver hjälp att få igång sin cheva.

Blev ståendes inne för några år sedan av en mängd olika anledningar, hjulcylindrar läckte, bränsleledningar läckte, rören till automatkylaren läckte mm. Gick in dit där den stått för egen maskin.

Bränsleledningar är bytta, ny matarpump, ny start och nya batterier. Får fram diesel till filtret men han säger att han inte får fram något vid spridarna, bara lossat rören på förarsidan.

Får testa och mäta engine shut off solenoid, bör väl vara den som inte öppnar och därav inget bränsle till spridarna. Frågan är vad fuel solenoid och dess driver gör?

Under tiden den stått inne nu så vägrar den numera glöda också.

Kollade lite elscheman och ECM verkar ju styra glödningen med.
Sitter på originalplaceringen med FSD cooler har jag för mig.
Hur mycket behöver jag mäta innan jag kan dömma ut ECM?


Bild

Re: Startproblem 6.5TD

Postat: fre mar 30, 2018 12:21
av sebringZ28
Nu aktar jag mig ju rejält för dom där maskinerna som bränner lucifers bränsle och förintar sig själva så fort dom orkar, och det är ju allt dom orkar. Så jag är inte så kunnig på dom.

När jag tittar på schemat så ser det ut som ”glow plug relay” grejen styr när det skall glödas, det går dock en signal från det till lampan och till ECM.

Magnus

Re: Startproblem 6.5TD

Postat: fre mar 30, 2018 12:52
av sleeper_86
:mrgreen: :mrgreen:
Är inget stort fan av just dom. :roll:

Jag antar att ECM bestämmer när de ska glödas och hur länge och styr relät med den gula tråden. återkopplingen vid lampan hade jag dock missat :tumbup: