Startproblem 6.5TD

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Startproblem 6.5TD

Inlägg av sleeper_86 » fre mar 30, 2018 12:12

Hallå.
Kompisen tjatar på mig att han behöver hjälp att få igång sin cheva.

Blev ståendes inne för några år sedan av en mängd olika anledningar, hjulcylindrar läckte, bränsleledningar läckte, rören till automatkylaren läckte mm. Gick in dit där den stått för egen maskin.

Bränsleledningar är bytta, ny matarpump, ny start och nya batterier. Får fram diesel till filtret men han säger att han inte får fram något vid spridarna, bara lossat rören på förarsidan.

Får testa och mäta engine shut off solenoid, bör väl vara den som inte öppnar och därav inget bränsle till spridarna. Frågan är vad fuel solenoid och dess driver gör?

Under tiden den stått inne nu så vägrar den numera glöda också.

Kollade lite elscheman och ECM verkar ju styra glödningen med.
Sitter på originalplaceringen med FSD cooler har jag för mig.
Hur mycket behöver jag mäta innan jag kan dömma ut ECM?


Bild
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Startproblem 6.5TD

Inlägg av sebringZ28 » fre mar 30, 2018 12:21

Nu aktar jag mig ju rejält för dom där maskinerna som bränner lucifers bränsle och förintar sig själva så fort dom orkar, och det är ju allt dom orkar. Så jag är inte så kunnig på dom.

När jag tittar på schemat så ser det ut som ”glow plug relay” grejen styr när det skall glödas, det går dock en signal från det till lampan och till ECM.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Startproblem 6.5TD

Inlägg av sleeper_86 » fre mar 30, 2018 12:52

:mrgreen: :mrgreen:
Är inget stort fan av just dom. :roll:

Jag antar att ECM bestämmer när de ska glödas och hur länge och styr relät med den gula tråden. återkopplingen vid lampan hade jag dock missat :tumbup:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Skriv svar