Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 22:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön sep 10, 2017 22:35 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön sep 10, 2017 22:20
Inlägg: 1
Tjena grabbar,

Jag håller på å fixar med min pickis (1994 cheva k1500 6.5td), och har stött på patrull, jag ska byta oil pressure switch i samband med byte av förpumpen, men jag hittar inte korrekt givare/brytare på eBay, eller någon annanstans för den delen. Är det någon som kan visa mig i rätt riktning med korrekt benämning eller namn, eller kanske en länk?
.tack på förhand


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån sep 11, 2017 17:23 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Inlägg: 8405
Ort: Ulricehamn
Det borde vara en sån här. https://www.rockauto.com/en/catalog/che ... witch,4588

Se till att koppla nya matarpumpen med relä så originalkablaget bara styr reläet. Så slipper du att givaren dör igen.

_________________
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 17, 2017 11:26 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 13, 2010 23:43
Inlägg: 55
Ort: Hedmark, Norge
Jag har gjort det så enkelt och bekvämt att jag tagit tändningsström från den vita ledningen som går in i vindrutetorkarmotorn. Dragit en plus ledning ner till matarpumpen med säkring på :)

_________________
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 17, 2017 11:49 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 883
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Kristian Andreasson skrev:
Jag har gjort det så enkelt och bekvämt att jag tagit tändningsström från den vita ledningen som går in i vindrutetorkarmotorn. Dragit en plus ledning ner till matarpumpen med säkring på :)


Men då har du ju kringgått hela grejen med kontakten.. varför?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 17, 2017 13:37 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Inlägg: 8405
Ort: Ulricehamn
svana skrev:
Kristian Andreasson skrev:
Jag har gjort det så enkelt och bekvämt att jag tagit tändningsström från den vita ledningen som går in i vindrutetorkarmotorn. Dragit en plus ledning ner till matarpumpen med säkring på :)


Men då har du ju kringgått hela grejen med kontakten.. varför?


Oftast brukar folk göra det för att det är enkelt och att dom inte förstår bättre.

_________________
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 17, 2017 22:54 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 883
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Själv kopplade jag till och med in det på folkrace bilen.. :lol:
Kanske lite overkill, men roligt.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons okt 18, 2017 13:07 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 13, 2010 23:43
Inlägg: 55
Ort: Hedmark, Norge
henke_99 skrev:
svana skrev:
Kristian Andreasson skrev:
Jag har gjort det så enkelt och bekvämt att jag tagit tändningsström från den vita ledningen som går in i vindrutetorkarmotorn. Dragit en plus ledning ner till matarpumpen med säkring på :)


Men då har du ju kringgått hela grejen med kontakten.. varför?


Oftast brukar folk göra det för att det är enkelt och att dom inte förstår bättre.


"Folk inte förstår bättre" -säger du, hehe! Besserwisser varning! Antar att det skulle inkludera mig också då. Du känner inte mig och vet ingenting om mina kunskaper. Har bara ägt chevy pickup's sedan jag tog körkortet vart med i klubbar och fått mycket erfarenhet genom åren, men den kanske ser annorlunda ut än vad din gör. Finns inget NEGATIVT med att göra på det sättet, i så fall berätta det för mig. Matarpumpen går när tändningen är på, what's the deal? Skulle aldrig lita på den där oljetrycksgivaren som ger upp efter ett tag, den är ÖKÄND för det. Spelar absolut ingen som helst roll VART man tar tändningsströmmen ifrån så länge det funkar och inte belastar andra system onödigt. Finns många andra sätt att försäkra sig om att matarpumpen får ström som jag också köper rätt av, jag valde att göra det såhär.

Och föregående frågade mig varför jag "kringgått hela grejen med kontakten". Jag såg det som en självklarhet, och det är av endast en anledning, den kontakten är skräp som kostar dessutom pengar. Vill försäkra mig att matarpumpen får ström, nu sedan 2 år tillbaka är jag ALLTID 100% säker på att den får ström så fort nyckeln vrids som. Dom enkla lösningarna är oftast dom bästa. Oljetrycksgivare, ryser bara jag tänker på den när jag ser dom små ynkliga trådarna i den som ska borga för att matarpumpen förser injektionspumpen med tillförlitligt flöde av diesel. Nej, nej! När jag var i USA sist och socialiserade mig med pickup folk i West Yellowstone om detta så sa de precis likadant. Deliver electricity to that darn pump in any way, bypass the old GM infrastructure system. Does not matter where you take it from.

_________________
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons okt 18, 2017 14:25 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 883
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Hela min grej med renoveringar, custom eller moderniseringar är ju att förbättra och förfina redan kul lösningar.
Seriösare, snyggare och pålitligare än orginal.
Alla tycker väl olika förstås.
Därför skulle jag aldrig göra som dig.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons okt 18, 2017 14:33 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 13, 2010 23:43
Inlägg: 55
Ort: Hedmark, Norge
svana skrev:
Hela min grej med renoveringar, custom eller moderniseringar är ju att förbättra och förfina redan kul lösningar.
Seriösare, snyggare och pålitligare än orginal.
Alla tycker väl olika förstås.
Därför skulle jag aldrig göra som dig.


Okej :) Jag ser bara till funktionalitet. Enbart. om det är pålitligt, ja, naturligtvis. Men det är bara en gammal chevy pickup. Mitt stora intresse är Peterbilt 379, DEN lägger jag betydligt mer energi och noggrannhet på :)

_________________
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 12:58 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5296
Ort: Säffle
Fördelen med att dra det via oljetrycksgivaren är ju att det ska sluta pumpa ut bränsle när motorn har stannat tex vid en krock.

Men med det sagt, så tar jag också matning från tändningen på mina 6.2:or.
Och det är inget jag kommer att lägga ner tid o jobb på att ändra på.
Jag tycker inte att det är så allvarligt på en dieselbil, jämfört med en bensinare...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 13:42 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 13, 2010 23:43
Inlägg: 55
Ort: Hedmark, Norge
Grottulf skrev:
Fördelen med att dra det via oljetrycksgivaren är ju att det ska sluta pumpa ut bränsle när motorn har stannat tex vid en krock.

Men med det sagt, så tar jag också matning från tändningen på mina 6.2:or.
Och det är inget jag kommer att lägga ner tid o jobb på att ändra på.
Jag tycker inte att det är så allvarligt på en dieselbil, jämfört med en bensinare...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk



Precis, jag bryr mig inte heller. Jag tycker vi lever i en tid av säkerhetshysteri. Säkerhet i all sin ära, men när det blir hysteri av det så är jag inte med på spåret. :)

_________________
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 15:23 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 883
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
I mitt fall handlar det om att strypa pumpen när man klotat i skogen, för det gör man nångång.
Men framförallt för att inte missa om trycket försvinner, och du har solen i ögonen eller att bilen står på tomgång lämnad. Och du har ju garanterat oljetryck när du kallstartar.
Det är mina skäl.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 20, 2017 9:47 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Inlägg: 8405
Ort: Ulricehamn
Kristian Andreasson skrev:
"Folk inte förstår bättre" -säger du, hehe! Besserwisser varning! Antar att det skulle inkludera mig också då. Du känner inte mig och vet ingenting om mina kunskaper. Har bara ägt chevy pickup's sedan jag tog körkortet vart med i klubbar och fått mycket erfarenhet genom åren, men den kanske ser annorlunda ut än vad din gör. Finns inget NEGATIVT med att göra på det sättet, i så fall berätta det för mig. Matarpumpen går när tändningen är på, what's the deal? Skulle aldrig lita på den där oljetrycksgivaren som ger upp efter ett tag, den är ÖKÄND för det. Spelar absolut ingen som helst roll VART man tar tändningsströmmen ifrån så länge det funkar och inte belastar andra system onödigt. Finns många andra sätt att försäkra sig om att matarpumpen får ström som jag också köper rätt av, jag valde att göra det såhär.

Och föregående frågade mig varför jag "kringgått hela grejen med kontakten". Jag såg det som en självklarhet, och det är av endast en anledning, den kontakten är skräp som kostar dessutom pengar. Vill försäkra mig att matarpumpen får ström, nu sedan 2 år tillbaka är jag ALLTID 100% säker på att den får ström så fort nyckeln vrids som. Dom enkla lösningarna är oftast dom bästa. Oljetrycksgivare, ryser bara jag tänker på den när jag ser dom små ynkliga trådarna i den som ska borga för att matarpumpen förser injektionspumpen med tillförlitligt flöde av diesel. Nej, nej! När jag var i USA sist och socialiserade mig med pickup folk i West Yellowstone om detta så sa de precis likadant. Deliver electricity to that darn pump in any way, bypass the old GM infrastructure system. Does not matter where you take it from.


Jag skrev oftast, just för att exkludera dom som ändå har koll. Sen är det upp till dig vilken kategori du väljer att tillhöra.

Bara för att en lösning är enkel innebär det inte på nåt vis att den är bra. Jag har byggt om o tagit bort massor med enkla lösningar i bilar bara för att dom inte fungerat som dom borde. Även gm har satsat mycket på enkla lösningar som du är inne på, genom att nästan helt strunta i relän i sina elsystem. Visst var det enkelt för dom. Men fungerar det bra? Du har själv delvis redan svarat på den frågan när du muttrar om att nämnda oljetryckskontakt är värdelös.

Matarpumpen går via oljetrycket för att den ska stanna automatiskt om motorn av nån anledning stannat. Förmodligen främst i händelse av olycka så den inte ska stå o pumpa pränsle ut ur trasiga ledningar intill en varm eller brinnande motor. Oljetryckskontakten ger upp för att den är underdimensionerad, inte för att den är dålig. Låter man den sköta sitt jobb med sån ström som den tål funkar den utmärkt.

Man kan alltså mycket enket få detta systemet att funka med ett relä. Originalkretsen får styra reläet som sen matar pumpen med ström direkt från batteriet. Inte ett dugg mer jobb än att koppla om den så den går på tändningen och hela systemet fungerar då som det är tänkt från början. Vill man lufta bränslefilter så är det bara att bygla reläet eller lägga i en växel och försöka starta motorn. Startspärren gör att startmotorn är bortkopplad men matarpumpen går ändå.

_________________
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 20, 2017 14:58 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 13, 2010 23:43
Inlägg: 55
Ort: Hedmark, Norge
henke_99 skrev:
Kristian Andreasson skrev:
"Folk inte förstår bättre" -säger du, hehe! Besserwisser varning! Antar att det skulle inkludera mig också då. Du känner inte mig och vet ingenting om mina kunskaper. Har bara ägt chevy pickup's sedan jag tog körkortet vart med i klubbar och fått mycket erfarenhet genom åren, men den kanske ser annorlunda ut än vad din gör. Finns inget NEGATIVT med att göra på det sättet, i så fall berätta det för mig. Matarpumpen går när tändningen är på, what's the deal? Skulle aldrig lita på den där oljetrycksgivaren som ger upp efter ett tag, den är ÖKÄND för det. Spelar absolut ingen som helst roll VART man tar tändningsströmmen ifrån så länge det funkar och inte belastar andra system onödigt. Finns många andra sätt att försäkra sig om att matarpumpen får ström som jag också köper rätt av, jag valde att göra det såhär.

Och föregående frågade mig varför jag "kringgått hela grejen med kontakten". Jag såg det som en självklarhet, och det är av endast en anledning, den kontakten är skräp som kostar dessutom pengar. Vill försäkra mig att matarpumpen får ström, nu sedan 2 år tillbaka är jag ALLTID 100% säker på att den får ström så fort nyckeln vrids som. Dom enkla lösningarna är oftast dom bästa. Oljetrycksgivare, ryser bara jag tänker på den när jag ser dom små ynkliga trådarna i den som ska borga för att matarpumpen förser injektionspumpen med tillförlitligt flöde av diesel. Nej, nej! När jag var i USA sist och socialiserade mig med pickup folk i West Yellowstone om detta så sa de precis likadant. Deliver electricity to that darn pump in any way, bypass the old GM infrastructure system. Does not matter where you take it from.


Jag skrev oftast, just för att exkludera dom som ändå har koll. Sen är det upp till dig vilken kategori du väljer att tillhöra.

Bara för att en lösning är enkel innebär det inte på nåt vis att den är bra. Jag har byggt om o tagit bort massor med enkla lösningar i bilar bara för att dom inte fungerat som dom borde. Även gm har satsat mycket på enkla lösningar som du är inne på, genom att nästan helt strunta i relän i sina elsystem. Visst var det enkelt för dom. Men fungerar det bra? Du har själv delvis redan svarat på den frågan när du muttrar om att nämnda oljetryckskontakt är värdelös.

Matarpumpen går via oljetrycket för att den ska stanna automatiskt om motorn av nån anledning stannat. Förmodligen främst i händelse av olycka så den inte ska stå o pumpa pränsle ut ur trasiga ledningar intill en varm eller brinnande motor. Oljetryckskontakten ger upp för att den är underdimensionerad, inte för att den är dålig. Låter man den sköta sitt jobb med sån ström som den tål funkar den utmärkt.

Man kan alltså mycket enket få detta systemet att funka med ett relä. Originalkretsen får styra reläet som sen matar pumpen med ström direkt från batteriet. Inte ett dugg mer jobb än att koppla om den så den går på tändningen och hela systemet fungerar då som det är tänkt från början. Vill man lufta bränslefilter så är det bara att bygla reläet eller lägga i en växel och försöka starta motorn. Startspärren gör att startmotorn är bortkopplad men matarpumpen går ändå.


Ja, jag såg att du skrev oftast, men reflekterade inte över det förnst efteråt. Spelar inge roll hur man väljer att förse förpumpen med ström. Om det fortsätter pumpa diesel om jag krockat intresserar mig inte så mycket med tanke på vilka faror jag ändå utsätter mig för i yrket. Det finns så mycket här i livet som är "farligt" och jag anser att det är hysteri det mesta.

Jag kör med min lilla Åsa-Nisse koppling på min gamla pickup och är lika glad som alla andra bakom ratten, och trygg ska tilläggas. Jag har som sagt tagit tändningsström ström den vita ledningen som går till vindrutetorkarmotorn, sen har jag en extra knapp inne i kupén under ratten där jag manuellt kan köra den. Funkar utmärkt för mig. Och mitt första inlägg var bara en fingervisning till andra HUR man kan göra som alternativ. Sen är vi alla individer med olika värderingar och vanor. Jag är brutalt old school och inspireras mycket av gamla amerikanska lastbilars knappar hit och dit där man kan köra det mesta manuellt, mycket knappar och förvirrande för den automatiserade personen, men vissa ser en tjusning i det också :) Trevlig helg och keep on trucki'n! :) Trevlig helg!

_________________
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011