Lös rattstång Silverado

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Lös rattstång Silverado

Inlägg av jonte_malmö » ons jul 26, 2017 21:57

Ett problem som nog hör till på C/K pickisarna 1988-1996?, verkar vanligt iaf. Rattstången är helt "wobblig" och lös, men det känns som den funkar att köra med. Är där ngn akut fara, typ att man får ratten i handen???

Tänker fixa det, beror tydligen på 4 skruvar man bör lock-tighta. ( https://www.youtube.com/watch?v=DqGNc7gE3uo )

Verkar vara ett j-a jobb om man tittar på Youtube, klarar man det utan specialverktyg? Vanlig rattavdragare har jag. Finns det nått lättare sätt?
Ford Explorer '98

Gualof
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: fre jan 20, 2017 1:56
Ort: Bromölla

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Gualof » tor jul 27, 2017 13:44

Dom fyra va lösa på min,himla jobb o komma åt dom.värst va pivotskruvarna som sitter på sidan,men drog ut dom när jag väl hittade en skruv som passade i dom,med en glidhammare,mycket som måste plockas bort,men går ju.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av jonte_malmö » tor jul 27, 2017 16:31

Låter inte kul. Min rattavdragare (modell Biltema/Mekonomen) sjunger på sista versen, så jag köpte ett sånt här kit:

Bild

http://www.ebay.com/itm/GearWrench-Stee ... 2749.l2649

600 spänn hemma, kan det vara värt. Innehåller rattavdragare av lite högre kvalitet, verktyg för att pressa ner den fjädrande plattan och en speciell liten avdragare för pivot-skruvarna.

Kom på att jag gjort det så långt som att ta av den fjädrande plattan och c-klippet på en annan Silverado, sen moterat ihop det utan specialverktyg. Så går nog bra med dessa doningar 8)
Ford Explorer '98

Gualof
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: fre jan 20, 2017 1:56
Ort: Bromölla

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Gualof » tor jul 27, 2017 17:39

Det va billigt.ska funka kanon med dom grejerna.väldigt svårt o hitta skruv annars som passar i pivot skruvarna.behövs ju lite specialgrejer för det jobbet.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av jonte_malmö » tor jul 27, 2017 17:45

Ja, det underlättar nog + man kan ha nytta av den i framtiden.

I alla videos säger de att man ska ha "Red Locktight". Är den starkare än den vanliga blåa? Lätt att få tag på?
Ford Explorer '98

Ruxus
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jul 18, 2017 22:56

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Ruxus » tor jul 27, 2017 18:54

Gjorde exakt detta för några veckor sen på min Comanche -88. Det var faktiskt lättare än jag trodde. Om man har rätt verktyg. Akta dig bara för att själva stången för nyckellägena/tändning kommer fel. Tog mig säkert två timmar att få dit den rätt igen. Annars tar det inte mer än ett par timmar att göra hela jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gualof
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: fre jan 20, 2017 1:56
Ort: Bromölla

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Gualof » tor jul 27, 2017 21:20

Vad kan bli fel med nyckellägena/tändning?sen jag bytt mitt tändlås,haft allt borta o spänt dom där skruvarna med locktite,så funkar allt bra,men,när jag vrider startnyckeln tillbaks,till radioläget så piper det i det läget,kanske något kommit fel?

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av jonte_malmö » tor jul 27, 2017 21:21

Aha, "piggen" som låser i de olika hålen i plattan? Får vara försiktig. Ska den sitta på sin plats under hela operationen?
Ford Explorer '98

Gualof
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: fre jan 20, 2017 1:56
Ort: Bromölla

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Gualof » tor jul 27, 2017 22:27

Den piggen är väl bara till rattlåset o kommer rätt hur du än gör.

Ruxus
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jul 18, 2017 22:56

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Ruxus » fre jul 28, 2017 19:03

Finns en stång som har tänder som hakar i rattlåset. Min ramlade ur, satte tillbaka den som jag trodde. Sen satte jag ihop allt. Då visade det sig att den var i acc läge så hur mycket man vred så nådde den inte till tändning. Fick ta isär allt och vara noga med att haka i den i rätt läge. Jag kanske klantade mig från början när den lossnade. Körde trial and error hela vägen[emoji15]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av jonte_malmö » fre jul 28, 2017 20:14

Haha, blir nog nått liknande jag gör :lol:

Kollat alla Youtube-filmer nu, finns nån stång till helljuset som verkar tricksig också. Ska sitta kvar...
Ford Explorer '98

Ruxus
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jul 18, 2017 22:56

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Ruxus » fre jul 28, 2017 22:38

Fanns ett litet bleck till tutan också som måste sitta åt rätt håll....min tutade oavbrutet när jag slog på tändningen efteråt.....bara att plocka ner igen[emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av jonte_malmö » lör aug 12, 2017 15:30

Fi fan vilket pill, över tre timmar av och på med alltihopa. Nu är torx-bultarna spända och låsta med röd Permatex. Rattstången helt fast och stabil. Allt funkar, NÄSTAN. Fick ett litet fjäder-bleck över (pre-load spring på amerikanska) som har med rattlåset att göra:

Bild

Bild

Hittade dessa bilder först nu, efter jag packat ihopa och tagit en dusch så det får bli en annan gång. Dock behöver bara ett par grejer av för att få det på plats :lol:

Obs, den är utan rattlås-funktionen nu. Men det kan alltså inte gå i när man kör, bara att rattlås-pinnen inte fjädrar ut helt i låst läge...
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av jonte_malmö » lör aug 12, 2017 15:33

Kan ju tipsa om write-upen med bilder på ALLA delar för att sätta ihop rattstången jag hittade. Kanske inte beskriver helt hur man delar den, men bra bilder om man undrar hur nått ska sitta:

http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTML/088020-3.html
Ford Explorer '98

Gualof
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: fre jan 20, 2017 1:56
Ort: Bromölla

Re: Lös rattstång Silverado

Inlägg av Gualof » sön aug 13, 2017 22:48

Gjort samma jobb o allt funkar bra..men..när man vrider nyckeln tillbaks,till acc läge,ljuder en signal..där ska väl vara tyst o mest bara radion som ska funka??kan nåt hamnat fel nånstans..?

Skriv svar