IH scout 1977 Diesel SD33

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Datsundiesel
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons mar 22, 2017 13:00

IH scout 1977 Diesel SD33

Inlägg av Datsundiesel » ons mar 22, 2017 13:52

Har köpt mig en 77a scout (kort) med sd33 som har en efter monterad turbo och jag undrar om någon här vet hur man ställer upp dieselpumpen på den (är lite slö) läst om lite olika teorier men slulle vilja veta säkert så att man inte förstör nått :)
den skall även rollas nato grön inom en snar framtid! Och själv klart lite större däck gamla monster mudder 35or 8)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: IH scout 1977 Diesel SD33

Inlägg av IH80 » tis mar 28, 2017 14:03

Kul att det finns några fler med Scout's!

Har själv en -80 (lång) med original monterad turbo som jag skruvat upp pumpen på var ett tag sedan nu så jag kommer inte ihåg riktigt var skruven satt men det var i.a.f på gaveln av pumpen mot torpedväggen, där fanns 2st skruvar och jag har för mig att det var den närmast hö framskärm tror den var grövre också än den andra.

Är ju ingen dieselmek så du får ta infon med en nypa salt! Prova med att vrida ett kvarts varv åt hö ut och kör, repetera detta tills att du inte märker någon skillnad eller är nöjd, skriv ned hur mycket du skruvat så är det ju inga problem att backa och återställa inställningarna igen. Jag hade ytterligare en skruv som gick att justera som hade med turbon att göra som satt ovanpå pumpen vilken gjorde att bilen reagerade snabbare på laddningen tycker i.a.f jag men jag tror inte att någon sådan finns på din eftersom att turbon är eftermonterad.

Kan väl konstatera att sd33 motorn inte är något kraftpaket även om man skruvar på den, skulle mått bättre med en annan växellåda som det är nu blir det för stor skillnad mellan växlarna t.ex 1 till 2 så går ju varvtalet ned så mycket att turbon inte laddar är det då uppför så blir det segt en bensinare hade passat mig bättre då hade man också fått automat som bonus!

Funderar på att hiva ut orginal motorn och stoppa in en drivlina från en Terrano 2.7TDT den tycker jag känns både piggare och mer vrid på samt är 5växlad får väl se om jag får lust och tid.

Ett annat problem jag har är att få tag på service delar till motorn t.ex oljefilter, luftfilter och bränslefilter alla verkar bli som ufon när dom leter i kataloger och det slutar oftast med fel grejer så har du hittat några kanaler som vet vad dom säljer vore det bra att känna till!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

puttepeugeot
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:04
Ort: Falköping

Re: IH scout 1977 Diesel SD33

Inlägg av puttepeugeot » tor maj 11, 2017 0:04

Skulle nog va bättre montera en "turbo" pump på motorn. Har nog en liggandes extra. Tror inte du får någon vidare fart i motorn med pumpen du har. Den har ju ingen boost till bränslet.
Sen att orginal sd33t är slö...... 117hk är ju inget å skryta med.
Men skruvar man på pumpen på "rätt" sätt så har man ut lätt 160-170hk.
Nissan patrol 3,3 td -87 med portaler ;)
TGB 13 med patrol 3,3 td intercoler skivbromsar fram ;)
Kontakt person på NIOMAN AB i slutarp.

Skriv svar