Tändniongskrångel Cheva 350 TBI 91

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nova383
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons aug 22, 2007 9:50
Ort: Mölndal
Kontakt:

Tändniongskrångel Cheva 350 TBI 91

Inlägg av nova383 » sön dec 25, 2016 21:18

Hej-
Bytte fördelare och tändspole i kväll. nya prylar. Gjorde som vanligt. vred runt motorn så att rotorn pekade rakt fram, markerade hur fördelarkroppen stog. o.s.v. Satte i den nya fördelarn.
kopplade ur ESC och tänkte ställa på 0. Men den vägrar gå med ESC kabeln isär. går inte alls att få den att gå.
fick till slut ställa den på känn,(med ESC kopplad) där tomgången verkar ok, och den verkar gå normalt.
kollade med stroben. 19grader.
Den verkar lite piggare, men hackar/missar när man släpper av gasen utan belastning,acceleration och tempen OK också.

Bytte fördelare för jag tyckte den missade nån gång ibland och är lite svårstartad kall. måste gasa till lite när den startar.
Har winALDL med få det inte att funka på laptoppen....

Vad kan detta va för dumheter ? Vad står era på med ESC inkopplat och varm =?
Jag är inte bara dum , Jag är fet också....

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Tändniongskrångel Cheva 350 TBI 91

Inlägg av sebringZ28 » ons dec 28, 2016 17:03

Tbi brukar ha mellan 0 och 8 grader med ESC kabeln ur, allt beroende på vad dom sitter i.

Startar den inte alls med kabeln urkopplad?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

nova383
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons aug 22, 2007 9:50
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tändniongskrångel Cheva 350 TBI 91

Inlägg av nova383 » ons dec 28, 2016 18:43

Hej.
Provade igår igen. Den startar efter ett tag på starten med urkopplad ESC, men dör om man inte håller lite gas.
Slutade med att jag fick ställa den där den lät bra på tomgång med ESC inkopplad, tror det blev ca 6-8 grader.

Märkte att jag "råkat" koppla in EGRen igen vid fördelarbytet...tändningen stog på ca 19 före då.
Den går inte bra alls med den inkopplad EGR, Bra acc och inga problem så länge man gasar eller släpper av helt., däremellan heltokig... tror man hällt i känguru-bensin !
Men den kändes piggare faktiskt ? Men fick koppla ur den igen. pluggat vacum.

Inga felkoder.

Vet att fördelarn hamnade 1 kugg fel moturs, men tycker att det lilla ska kunna kompenseras med lite vridning bara (orkade inte ta fram oljepumpssnurrarverktyget)

Har beställt lite grejer idag, bl.a tändmodulen. får se om det hjälper eller om jag får igång WinLADL...
Även ny EGR och EGR-solenoiden ska bytas till helgen kanske.
Jag är inte bara dum , Jag är fet också....

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Tändniongskrångel Cheva 350 TBI 91

Inlägg av sebringZ28 » ons dec 28, 2016 19:18

Ett kugg fel spelar ju ingen roll alls om du vrider fördelaren för att kompensera.

Det låter ju som du har en vakuum läcka i EGR kretsen.
Den borde i normal fallet starta och gå bra med grundtändning på tomgång, alltså med ESC kabeln urkopplad.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

nova383
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons aug 22, 2007 9:50
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tändniongskrångel Cheva 350 TBI 91

Inlägg av nova383 » tor dec 29, 2016 18:05

Ja där sa du nåt !
Kan mycket väl vara nåt vacumläckage, tyckte den varr svårt att få ner vartalen ihop med "rätt" förställning. Väldigt hög tomgång där jag tyckte att den skulle vara ungefär (med ESC inkopplad)
Ny EGR på väg.
Ny tändmodul och lite annat skruvas på imorn. :jump:

Nu funkar WinALDL på datorn iallafall. :tumbup:
Det var nån konflikt mellan USB och Bluetooth tydligen..
Tog 6 timmar att uppdatera och fixa.... :shock:
Ska testa i morn.
Jag är inte bara dum , Jag är fet också....

Skriv svar