6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir varm
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir varm
Hejsan!
Har en suburban med 6.2 diesel som beter sig illa när den börjar komma upp i arbetstemp..
Bluddrar och "missar" och saknar kraft. Tjuvstannar gärna också när man släpper ner den till tomgång, släpper man ner den sakta så den får "stabilisera" sig så fungerar tomgång.
Startar och går klockrent när den är kall.
Bilen är en 1991 så det är ju någon form av databox och mapsensor etc kopplat till maskin på dessa nyare.
Funderar på en tempgivare eller har någon en bra ide??
Mvh
/Erik
Har en suburban med 6.2 diesel som beter sig illa när den börjar komma upp i arbetstemp..
Bluddrar och "missar" och saknar kraft. Tjuvstannar gärna också när man släpper ner den till tomgång, släpper man ner den sakta så den får "stabilisera" sig så fungerar tomgång.
Startar och går klockrent när den är kall.
Bilen är en 1991 så det är ju någon form av databox och mapsensor etc kopplat till maskin på dessa nyare.
Funderar på en tempgivare eller har någon en bra ide??
Mvh
/Erik
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
Re: 6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir
Kan va rätt många grejer som är fel men vi drar några gissningar till att börja med.
Soppapumpen/slangar är dålig, har du original mekanisk eller en eftermonterad elektrisk? Om du luftar uppe vid filtret kommer det bubblor i soppan? (50cl pet och genomskinlig slang är optimalt i detta steg)
Hur är soppafilterna? 1; det stora fyrkantiga på torpeden 2; sitter en liten sil i inloppet i insprutningspumpen (insug av för att komma åt)
Insprutningspumpen är dålig, finns egentligen inte mycket att göra förutom att byta, kanske går att prova med att ställa upp soppan (finns youtubevideos som beskriver hur, MAX 1/8 varv annars finns risk för att smälta kolvar) och slå i olja när man tankar så att det faktiskt smörjer till skillnad från modern diesel.
En annan grej att kolla är om du får luft i returen, det går en slang mellan toppen på insprutningspumpen och returledningen precis framför den, byt ut den mot en genomskinlig
Map-sensorn och allt det borde inte ha nåt att göra med motorstyrningen utan troligtvis mer med felkoder, insprutningspumpen på en 6.2 är helt mekaniskt styrd
Soppapumpen/slangar är dålig, har du original mekanisk eller en eftermonterad elektrisk? Om du luftar uppe vid filtret kommer det bubblor i soppan? (50cl pet och genomskinlig slang är optimalt i detta steg)
Hur är soppafilterna? 1; det stora fyrkantiga på torpeden 2; sitter en liten sil i inloppet i insprutningspumpen (insug av för att komma åt)
Insprutningspumpen är dålig, finns egentligen inte mycket att göra förutom att byta, kanske går att prova med att ställa upp soppan (finns youtubevideos som beskriver hur, MAX 1/8 varv annars finns risk för att smälta kolvar) och slå i olja när man tankar så att det faktiskt smörjer till skillnad från modern diesel.
En annan grej att kolla är om du får luft i returen, det går en slang mellan toppen på insprutningspumpen och returledningen precis framför den, byt ut den mot en genomskinlig
Map-sensorn och allt det borde inte ha nåt att göra med motorstyrningen utan troligtvis mer med felkoder, insprutningspumpen på en 6.2 är helt mekaniskt styrd
Re: 6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir
Dom är oerhört känsliga för tjuvluft eller andra beskymmer med bränslesystemet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: 6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir
flanders skrev:Kan va rätt många grejer som är fel men vi drar några gissningar till att börja med.
Soppapumpen/slangar är dålig, har du original mekanisk eller en eftermonterad elektrisk? Om du luftar uppe vid filtret kommer det bubblor i soppan? (50cl pet och genomskinlig slang är optimalt i detta steg)
Hur är soppafilterna? 1; det stora fyrkantiga på torpeden 2; sitter en liten sil i inloppet i insprutningspumpen (insug av för att komma åt)
Insprutningspumpen är dålig, finns egentligen inte mycket att göra förutom att byta, kanske går att prova med att ställa upp soppan (finns youtubevideos som beskriver hur, MAX 1/8 varv annars finns risk för att smälta kolvar) och slå i olja när man tankar så att det faktiskt smörjer till skillnad från modern diesel.
En annan grej att kolla är om du får luft i returen, det går en slang mellan toppen på insprutningspumpen och returledningen precis framför den, byt ut den mot en genomskinlig
Map-sensorn och allt det borde inte ha nåt att göra med motorstyrningen utan troligtvis mer med felkoder, insprutningspumpen på en 6.2 är helt mekaniskt styrd
Tackar så mkt för tipsen!
Skall kolla upp alla slangar etc i motorrummet.
Tycker dock det är konstigt att den går klockrent tills den blir varm då, men kan ej så mkt om dieslar
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
Re: 6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir
Hur upplever du att den är att starta när den är varm?
Det finns ett inbyggt problem i insprutningspumpen som gör att dom blir svårstartade och går som en påse skit när pumpen blir varm.
Du kan testa att kyla ner pumpen med vatten och se om bilen går bättre.
Häll vatten på främre delen av pumpen. Typ delen som returledningen kommer ut ur.
Det finns ett inbyggt problem i insprutningspumpen som gör att dom blir svårstartade och går som en påse skit när pumpen blir varm.
Du kan testa att kyla ner pumpen med vatten och se om bilen går bättre.
Häll vatten på främre delen av pumpen. Typ delen som returledningen kommer ut ur.
Re: 6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir
Gör som andra sagt att du byter returslangen ovanpå pumpen så du ser om det kommer luftbubblor där.
Häll även i en skvätt 2t-olja, eller riktig dieseltillsats i tanken så pumpen säkert får smörja ordentligt. Tycker på beskrivningen som det låter att nånting kärvar när grejerna blir varma. Använd inget annat än 2t-olja då det bör vara olja som är gjord för att förbrännas. Vanlig motorolja smörjar med pumpen, men den sotar vid förbränning o leder i förlängningen till att spridare osv sotar igen.
Häll även i en skvätt 2t-olja, eller riktig dieseltillsats i tanken så pumpen säkert får smörja ordentligt. Tycker på beskrivningen som det låter att nånting kärvar när grejerna blir varma. Använd inget annat än 2t-olja då det bör vara olja som är gjord för att förbrännas. Vanlig motorolja smörjar med pumpen, men den sotar vid förbränning o leder i förlängningen till att spridare osv sotar igen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: 6.2 diesel som går ojämnt o tappar tomgång när den blir
Jag har inte sett någon 91 suburban med databox till motorn, endast till växellådan. Motorn kan ju dock vara bytt. Tror på tjuvluft jag med, kan tex vara slanganslutningen till insp pumpen som sitter lite smidigt under insuget.... ledningar/slangar kan ha sprickor som märks först då det blivit varmt.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?