GMC Sierra 1500 6.5TD Dog under färd

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vikner
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 02, 2016 21:50
Ort: Färnäs

GMC Sierra 1500 6.5TD Dog under färd

Inlägg av Vikner » fre sep 02, 2016 22:06

Tjenna alla glada.

Tänkte bara kolla med er alla om någon har en fundering på vad det kan vara för fel på bilen då den bara dog mitt under färd. Åkte ca 30 och skulle gasa ut ur en korsning och då poffa den till och sen dog den bara.

Dieselpumpen ger inte ifrån sig ett ljud. Vet inte hur det ser ut alls med soppa pumpar om det bara sitter en på motorn eller i tanken eller efter vägen i balken. För en i balken har jag en så kallad pump har jag sätt.
Säkringarna jag har sett är hela. Men jag vet inte om det är relän eller dyligt som styr det.

Tacksam för alla svar

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: GMC Sierra 1500 6.5TD Dog under färd

Inlägg av jonte_malmö » mån sep 05, 2016 11:52

Mest kända på de är väl en elektronisk styrmodul (FSD/PMD) som sitter lite galet placerad original så den blir överhettad. Finns kit för att montera den annorlunda.
Ford Explorer '98

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: GMC Sierra 1500 6.5TD Dog under färd

Inlägg av Kristian Andreasson » tor sep 08, 2016 17:40

Hej!

Kolla också kontakten till stopp solenoiden. Hade själv lite glapp där på min Chevy Silverado 6.5 -1994:a. Det är en liten cylindrisk formad komponent med kablar som går in i toppen som sitter uppe på pumpen. :) Pumpen i ramen är en membranpump som får ström så fort motoroljan cirkulerar. Detta är ett rätt vanligt problem, själv har jag kopplat om detta med direktström via ett relä så att den startar så fort jag vrider på tändningen istället. Rätt viktigt att den knackar och går, för då blir det cirkulation i systemet och pumpen får bättre kylning, men bilen går att köra utan den. Starta motorn sen lägger du handen på den och känner om den knackar upp diesel. Alternativt öppna luftventilen på filtret lite snabbt när motorn är igång och se om det flödar diesel.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

Skriv svar