Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på...?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på...?
Hej,
Jag har planer på att ändra utväxling I diffen fram och back på min YJ. Frågan är vilket/vilka fabrikat som man skall satsa på samt vilka man skall undvika...?
Jag hittade ett bra kit på ebay där fabrikatet heter RMS, Ron´s Machining Service: http://www.ebay.com/itm/JEEP-WRANGLER-Y ... 6p&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som känner till och har erfarenhet av detta märke/kit...?
Det finns ju äv G2, men är betydligt mycket dyrare...
//Martin
Jag har planer på att ändra utväxling I diffen fram och back på min YJ. Frågan är vilket/vilka fabrikat som man skall satsa på samt vilka man skall undvika...?
Jag hittade ett bra kit på ebay där fabrikatet heter RMS, Ron´s Machining Service: http://www.ebay.com/itm/JEEP-WRANGLER-Y ... 6p&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som känner till och har erfarenhet av detta märke/kit...?
Det finns ju äv G2, men är betydligt mycket dyrare...
//Martin
Re: Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på..
Undvik det billigaste är mitt råd. Det kan vara såpass ojämn gjutning att du får olika kuggspel när du snurrar kronhjulet vilket gör det väldigt svårinstallerat. Materialet kan även det vara av varierande kvalité om man läser på nätet.
Nitro Gear, Yukon och G2 är bra tillverkare av utväxlingar.
Om du vill köpa i Sverige så säljer jag Nitro Gears sortiment.
4.56
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... uct_id=259" onclick="window.open(this.href);return false;
4.88
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... uct_id=260" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad har du för storlek på däcken?
/Robin
Nitro Gear, Yukon och G2 är bra tillverkare av utväxlingar.
Om du vill köpa i Sverige så säljer jag Nitro Gears sortiment.
4.56
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... uct_id=259" onclick="window.open(this.href);return false;
4.88
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... uct_id=260" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad har du för storlek på däcken?
/Robin
Re: Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på..
Hej Robin,
Kul att du svarade, jag har nämligen funnit insperationen till detta från din byggtråd...
Jag har köpt en YJ med 35" och det är standard axlar på den nu och tanken är att ge mig på att byta bakaxeln till en Ford 8.8, så som du gjort och det hade varit skönt att få en lägre utväxling för att kompensera de stora hjulen...
Vet du vad det normalt är för utväxling i Ford Explorer axlarna?
Om det är samma som i Dana 30 så är ju ett alternative att inte ändra, om det blir för dyrt...
Kul att du svarade, jag har nämligen funnit insperationen till detta från din byggtråd...
Jag har köpt en YJ med 35" och det är standard axlar på den nu och tanken är att ge mig på att byta bakaxeln till en Ford 8.8, så som du gjort och det hade varit skönt att få en lägre utväxling för att kompensera de stora hjulen...
Vet du vad det normalt är för utväxling i Ford Explorer axlarna?
Om det är samma som i Dana 30 så är ju ett alternative att inte ändra, om det blir för dyrt...
Re: Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på..
Härligt!
Med 35" så skulle jag välja 4.88 utväxling.
Ford 8.8 från Explorer brukar ligga på 2.73, 3.55 och vissa även med 4.10 utväxling. Det brukar stå på en liten metallskylt som sitter fast med skruvarna runt diffkåpan. Men även med 4.10 så blir det lite för högt utväxlat med 35".
Vad har du för motor och växellåda?
/Robin
Med 35" så skulle jag välja 4.88 utväxling.
Ford 8.8 från Explorer brukar ligga på 2.73, 3.55 och vissa även med 4.10 utväxling. Det brukar stå på en liten metallskylt som sitter fast med skruvarna runt diffkåpan. Men även med 4.10 så blir det lite för högt utväxlat med 35".
Vad har du för motor och växellåda?
/Robin
Re: Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på..
Det är 4.0 High output motorn och en tre vxl automat och fördelningslådan är 231.
Är det något särskilt att tänka på ang 8.8 axlarna eller är det bara att hugga första bästa bil på skroten?
//Martin
Är det något särskilt att tänka på ang 8.8 axlarna eller är det bara att hugga första bästa bil på skroten?
//Martin
Re: Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på..
Från -95 och uppåt så har dom skivbromsar.
8.8 axeln finns med 28 eller 31 splinsade drivaxlar. 31 splines vill du ha och de sitter i princip alltid på de med skivbromsar.
Du behöver svetsa axelrören i diffhuset annars kan rören vrida eller böja sig. En truss är inte dumt det heller. Det rekommenderas från 35" hjul.
/Robin
8.8 axeln finns med 28 eller 31 splinsade drivaxlar. 31 splines vill du ha och de sitter i princip alltid på de med skivbromsar.
Du behöver svetsa axelrören i diffhuset annars kan rören vrida eller böja sig. En truss är inte dumt det heller. Det rekommenderas från 35" hjul.
/Robin
Re: Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på..
8.8 från explorer har oftast 3.73 vilket även zj och xj diesel har
Re: Pinion och krondrev, vilka fabrikat skall man satsa på..
Hej,
Tack för era svar och er input!!
Jag hade lite flyt och hittade precise detta på en anons. En ford 8.8 31 spilens med truss och airlocker samt en Dana30 med airlocker, den sistnämnda har kvar att monteras.
Till detta kitt så ingick pinon och krondrev från G2 med 4.56 utväxling. Ser fram emot att få ihop detta och montera I vinter
//Martin
Tack för era svar och er input!!
Jag hade lite flyt och hittade precise detta på en anons. En ford 8.8 31 spilens med truss och airlocker samt en Dana30 med airlocker, den sistnämnda har kvar att monteras.
Till detta kitt så ingick pinon och krondrev från G2 med 4.56 utväxling. Ser fram emot att få ihop detta och montera I vinter
//Martin