Höjnings coilvers cheva blazer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14
Höjnings coilvers cheva blazer
har nyköpt en höjd cheva blazer -89. de har suttit luftfjädring bak men har försvunnit med tiden och den är stum bak nu, nu funderar jag på att montera dit nån form av coilovers. hittar ingen bra sida för höjningssatser av sånt. finns de? eller måste man specialbeställa? eller finns de en bättre lösning? har nå bladfjädrar liggandes, men misstänker att den blir för stum då bak. nån som har nå tips?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Coilovers är svindyra!!! Sålänge du inte är gossen med guldbyxorna så ska du nog köra med längre blad istället (långa blad höjer bilen) man kan ju även klossa, byta schacklar, mm, kolla runt på lite garage trådar här så ser du hur andra har gjort
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
vilken prisklass pratar vi om 5000 eller 20000? finns de nån sida där man kan kolla?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Minst 20000kr för att hålla uppe en blazer bak skulle jag tippa på, finns nog mest amerikanska återförsäljare tyvärr, men de kanske finns nån här som håller på med monstertruck som kan säga mer, i den världen är ju coilovers vanligt... Jag har själv bara handlat coilovers en gång och de va till en liten hotrod, då fick jag ge 6000 för två korta som kunde bära 750kilo tillsammans, de hade behövts många sånna för att lyfta en blazer, och då hade den inte blivit speciellt hög! Kolla på en monstertruck så ser du att dom brukar ha 3-4 stycken per hjul och dom är långa och förmodligen svindyra...
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Är den ombyggd med länkar också, eller har den klena bladfjädrar, som kompletterades med luftbälgar?
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Ämne: Höjnings coilvers cheva blazer
Monstertruckarna har någon form av airshocks.
Coilovers = coil-over. Fjädern runt dämparen. Där bär fjädern upp den fjädrade vikten så där avgör fjäderstyvheten hur mycket last den kan bära och vart i slaget du får ride height.
Fredrik Mahlin säljer Pro Fender coilovers och airshocks till bra pris.
http://www.advancedmechanics.se/allmann ... air-shocks" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robin
Blanda inte ihop coilovers med airshocksFrasse i Lammhult skrev:Minst 20000kr för att hålla uppe en blazer bak skulle jag tippa på, finns nog mest amerikanska återförsäljare tyvärr, men de kanske finns nån här som håller på med monstertruck som kan säga mer, i den världen är ju coilovers vanligt... Jag har själv bara handlat coilovers en gång och de va till en liten hotrod, då fick jag ge 6000 för två korta som kunde bära 750kilo tillsammans, de hade behövts många sånna för att lyfta en blazer, och då hade den inte blivit speciellt hög! Kolla på en monstertruck så ser du att dom brukar ha 3-4 stycken per hjul och dom är långa och förmodligen svindyra...
Monstertruckarna har någon form av airshocks.
Coilovers = coil-over. Fjädern runt dämparen. Där bär fjädern upp den fjädrade vikten så där avgör fjäderstyvheten hur mycket last den kan bära och vart i slaget du får ride height.
Fredrik Mahlin säljer Pro Fender coilovers och airshocks till bra pris.
http://www.advancedmechanics.se/allmann ... air-shocks" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robin
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Se där ja! Men den blåa blazern ser ju väldigt lättad ut, nu pratar vi väll om en tung originalare, jaha airshocks brukar de nog va på monstertruckar
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
hade även tänkt försöka få den genom bes och kunna ta den om man ska å handla och så. vad kan funka bäst efter väg? som ni skrev att airshocks kan bli mjuka, blad kanske blir för hoppigt eller kanske blir stadigare på de?
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Som sagt så är det intressant att veta hur det ser ut nu, varför är den stum? är det blad borttagna så att axeln ligger på genomslagsgummina eller hur många blad har du i paketen?
Det finns säkert någon fantastisk lösning på upphängning som ger väghållning som en formel 1 bil men då krävs nog rätt mycket modifikationer. klart enklast och med godkända vägegenskaper (om grejerna är i ok skick) är bladfjädrar eftersom det satt där från början. Jag har blad runt om och tycker att det inte är några problem att hålla bilen på vägen i 90. Fortare kör jag inte.
Det man ska passa sig för är tattarlösningar med lösa höjningsblock mellan framaxeln och fjäderpaketen som endast hålls av U-bultarna. Det lossnar alltid till slut och då kan jag lova att du får riktigt dåliga vägegenskaper (fråga mig hur jag vet). På bakaxeln är det en vanlig lösning dock.
Det normala budgetkitet är höjningsfjädrar fram och block bak. Vill man kosta på lite mer och slippa vissa dåliga egenskaper hos block så köper man höjningsfjädrar runt om. Det finns hur många sidor som helst som säljer sådana kit och vilket som är bäst är lika omstritt som vilken olja som är bäst ungefär.
Det finns säkert någon fantastisk lösning på upphängning som ger väghållning som en formel 1 bil men då krävs nog rätt mycket modifikationer. klart enklast och med godkända vägegenskaper (om grejerna är i ok skick) är bladfjädrar eftersom det satt där från början. Jag har blad runt om och tycker att det inte är några problem att hålla bilen på vägen i 90. Fortare kör jag inte.
Det man ska passa sig för är tattarlösningar med lösa höjningsblock mellan framaxeln och fjäderpaketen som endast hålls av U-bultarna. Det lossnar alltid till slut och då kan jag lova att du får riktigt dåliga vägegenskaper (fråga mig hur jag vet). På bakaxeln är det en vanlig lösning dock.
Det normala budgetkitet är höjningsfjädrar fram och block bak. Vill man kosta på lite mer och slippa vissa dåliga egenskaper hos block så köper man höjningsfjädrar runt om. Det finns hur många sidor som helst som säljer sådana kit och vilket som är bäst är lika omstritt som vilken olja som är bäst ungefär.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
sitter inga blad där, fästerna är borttagna. har suttit nå luftfjädring där (enligt förra ägare)som blivit borttaget och ersatt med fyrkantprofil bara för att hålla den uppe. så måste dit med nån form av fjädring.
har några bladfjädrar från en king cab (nya) liggandes, men om dom är för klena är ju frågan.
är bytt axlar på den å, sitter portalaxlar där nu.
har några bladfjädrar från en king cab (nya) liggandes, men om dom är för klena är ju frågan.
är bytt axlar på den å, sitter portalaxlar där nu.
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Aha, då finns det ingen vits med att gå tillbaka till bladfjädrar tycker jag.
Finns fyrlänk eller liknande redan och är bra gjort så tycker jag att du ska behålla det.
Att köpa nya bälgar är inte intressant?
Annars borde det ju inte vara svårt att stoppa dit vanliga spiralfjädrar, om du svetsar fast en rörstump som passar inuti fjädern, på de övre o undre fästena där bälgarna har suttit.
Stötdämparfästen antar jag att du redan har, för det behövdes väl även med bälgarna?
Är det reggad med andra axlar o hjulupphängning förresten?
Annars kan det nog bli lite problem vid besiktning.
Och så vill vi ju se bilder förstås!
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Finns fyrlänk eller liknande redan och är bra gjort så tycker jag att du ska behålla det.
Att köpa nya bälgar är inte intressant?
Annars borde det ju inte vara svårt att stoppa dit vanliga spiralfjädrar, om du svetsar fast en rörstump som passar inuti fjädern, på de övre o undre fästena där bälgarna har suttit.
Stötdämparfästen antar jag att du redan har, för det behövdes väl även med bälgarna?
Är det reggad med andra axlar o hjulupphängning förresten?
Annars kan det nog bli lite problem vid besiktning.
Och så vill vi ju se bilder förstås!
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
nu när du säger de, är ju som inga fästen för bälgar. de va vad jag koppla de till då han sa luftfjädring. men kanske var en annan typ av luftfjädring han mena.
fjädrar kanske blir lite svampigt känns de som, vill att de ska kännas stadigt. beror väl iofs på vilken hårdhet på fjädrar man har.
fjädrar kanske blir lite svampigt känns de som, vill att de ska kännas stadigt. beror väl iofs på vilken hårdhet på fjädrar man har.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
Hoppsan! Jo de där ser ju jävligt stumt ut Jag gillar spanska flaggan på frammskärmen Kolla in sidan som Robe tipsade om, kanske kan finnas nått som passar, om du nu har några länkarmar som håller axeln i längsled, de framgår inte av bilderna...
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14
Re: Höjnings coilvers cheva blazer
spansk flagga å spansk flagga, de är frågan
kanske syns bättre här, är ju fourlink
får nog kolla in de så får vi se hur de blir
kanske syns bättre här, är ju fourlink
får nog kolla in de så får vi se hur de blir