Höjnings coilvers cheva blazer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av Grottulf » fre aug 12, 2016 21:30

Grym blazer!
Var det inte nån här på forumet som hade den förut?
Jag misstänker att det kan ha suttit airshocks på den...

Spiraler finns i olika storlek, så svampigt behöver det absolut inte bli.
Det sitter spiraler bak på tahoe från -00 och framåt, och de är ju liknande i vikt.
Så det skulle kunna vara en eventuell fjäderdonator om du vill ha spiraler...


Skickat från min SM-J100H via Tapatalk

Langvitman
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor aug 11, 2016 22:14

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av Langvitman » fre aug 12, 2016 22:11

är inte omöjligt, den är byggd i vännes. väster om umeå.

blir nog de igen, enklast att montera de och var inte så dyrt. får bara se vad bes säger sen, vet inte om den är reggad tror inte de. men borde inte bli nå större problem då den är seriöst byggd.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av henke_99 » fre aug 12, 2016 23:37

Ska du regga det där så blir det ombyggt fordon via sfro med allt vad det innebär.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av Klarrre » fre aug 12, 2016 23:51

Kan tänka mig att ett par duktiga höjningsfjädrar till jeep zj kan meckas dit, blir svårare att hitta passande stötdämpare.

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av brt666 » lör aug 13, 2016 2:11

En fundering bara... de enda bilar jag har sett med 4 länk har varit rena skogsbilar och anledningen som jag förstår är att få mer flex? . Hur uppför sig det där vid vanlig landsvägskörning i typ 90? Om det nu skulle gå att få igenom det som ombyggt fordon. Inge kul om det vandrar över hela vägen eller kränger i kurvorna tänkte jag?
Borde alltid gå att återställa till fjädrar i värsta fall eftersom hålen för fjäderfästena rimligen finns kvar och det borde gå att ta från någon donator. Finns gott om slaktade suburban med längre fjädrar.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av henke_99 » lör aug 13, 2016 8:07

För att få den igenom hos sfro så är acceptabel väghållning ett krav. Ska klara undanmanöverprov t.ex. Skulle förmodligen krävas ett par stabila krängningshämmare på en sån här innan dom släpper igenom den, oavsett vad man har för fjädring.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

joel f-100
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 15, 2014 14:56
Ort: enköping

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av joel f-100 » sön aug 14, 2016 22:33

Kompisen reggbesikta sin xj med longarms å 4link bak å de behövdes ingen sfro! Alla ändringar skrevs in å även ny däck dimensioner 33 12,5 15 så kan nog gå
Jag samlar på bilvrak

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Höjnings coilvers cheva blazer

Inlägg av Robe » sön aug 14, 2016 22:56

brt666 skrev:En fundering bara... de enda bilar jag har sett med 4 länk har varit rena skogsbilar och anledningen som jag förstår är att få mer flex? . Hur uppför sig det där vid vanlig landsvägskörning i typ 90? Om det nu skulle gå att få igenom det som ombyggt fordon. Inge kul om det vandrar över hela vägen eller kränger i kurvorna tänkte jag?
Borde alltid gå att återställa till fjädrar i värsta fall eftersom hålen för fjäderfästena rimligen finns kvar och det borde gå att ta från någon donator. Finns gott om slaktade suburban med längre fjädrar.
Pratar du om airshocks eller hjulupphängning 4-länk?
4-länk är upphängningen till axeln. Vad du använder som fjäder och dämpare har inget med 4-länks upphängningen att göra. Är det parallell 4-länk, triangulerad fyrlänk eller dubbel triangulerad 4-länk? Fram eller bak? :) Det finns massor av sätt att bygga hjulupphängningar på. Har man någorlunda koll på roll center, anti squat osv så får man en bil som beter sig trevligt på väg oxå.

Oftast är det vettigt med krängningshämmare och utfjädringsstopp (limit straps) vid vägkörning på bilar med lång fjädringsväg (flex). Bara koppla ur det när man kryper ut i skogen. :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar