Hjälp med ford 5r55e fördelnings låda!

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Beyzidy
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 27, 2016 15:14

Hjälp med ford 5r55e fördelnings låda!

Inlägg av Beyzidy » tor aug 04, 2016 12:58

Tjena nu är det så att jag behöver lite hjälp att få reda på vilken fördelnings låda som går långsamt och är stark men ändå ska passa min 5r55e låda ? Anledningen är för att jag har fått en ford aerostar -97 (sinnessjukt vad ful dom bilarna är) gratis och tänkte bygga om den till a-traktor så grabben har nått att åka i, Eftersom att en a-traktor ej får gå fortare än 33kmh för att gå igenom besiktningen så skulle jag vilja veta vilken fördelnings låda som går i typ 30-40 kmh i lågen och på högsta växeln (4an är högsta tror jag för jag tänkte ta bort overdriven. Jätte tacksam för alla svar då jag vill ha klart den där plåt burken innan höst o vinter börjar.

mvh felix

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Hjälp med ford 5r55e fördelnings låda!

Inlägg av jonte_malmö » fre aug 05, 2016 9:28

Jag vet bara att orginal 4x4 bilar så räcker det inte att spärra fördelningslådan i lågen när man ska regga till a-traktor. Man måste ha dubbla vanliga växellådor. Åtminstone 99% säker då jag läste på lite när jag funderade på att göra a-traktor av en Cherokee.
Ford Explorer '98

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp med ford 5r55e fördelnings låda!

Inlägg av henke_99 » fre aug 05, 2016 14:34

Främsta problemet i ditt fall är att fördelningslådor inte brukar passa rakt på lådor för 2wd, bl.a utgående axeln brukar skilja. Om du nu inte tar en "divorced" som har kardan även på ingående axeln. Dom flesta fördelningslådor brukar inte växla ner mer än runt 2,7:1 på låg o det kan du ju få genom dubbla "vanliga" lådor där den bakre körs på 1:an. Så i ditt fall när du inte behöver framhjulsdriften så är det nog enklare med ytterligare en vanlig låda.
jonte_malmö skrev:Jag vet bara att orginal 4x4 bilar så räcker det inte att spärra fördelningslådan i lågen när man ska regga till a-traktor. Man måste ha dubbla vanliga växellådor. Åtminstone 99% säker då jag läste på lite när jag funderade på att göra a-traktor av en Cherokee.
Jag vet en som reggat ett par chevor med bara en manuell låda och fördelningslåda så det ska gå.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Beyzidy
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 27, 2016 15:14

Re: Hjälp med ford 5r55e fördelnings låda!

Inlägg av Beyzidy » fre aug 05, 2016 18:36

jonte_malmö skrev:Jag vet bara att orginal 4x4 bilar så räcker det inte att spärra fördelningslådan i lågen när man ska regga till a-traktor. Man måste ha dubbla vanliga växellådor. Åtminstone 99% säker då jag läste på lite när jag funderade på att göra a-traktor av en Cherokee.
Vad jag har läst så ska det tydligen inte spela nån roll hur man gör så att bilen ej går fortare än 30 kmh så bara den gör 30 så går den igenom besiktningen vad jag har fattat det som men du kanske har rätt!

Beyzidy
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 27, 2016 15:14

Re: Hjälp med ford 5r55e fördelnings låda!

Inlägg av Beyzidy » fre aug 05, 2016 18:41

henke_99 skrev:Främsta problemet i ditt fall är att fördelningslådor inte brukar passa rakt på lådor för 2wd, bl.a utgående axeln brukar skilja. Om du nu inte tar en "divorced" som har kardan även på ingående axeln. Dom flesta fördelningslådor brukar inte växla ner mer än runt 2,7:1 på låg o det kan du ju få genom dubbla "vanliga" lådor där den bakre körs på 1:an. Så i ditt fall när du inte behöver framhjulsdriften så är det nog enklare med ytterligare en vanlig låda.
jonte_malmö skrev:Jag vet bara att orginal 4x4 bilar så räcker det inte att spärra fördelningslådan i lågen när man ska regga till a-traktor. Man måste ha dubbla vanliga växellådor. Åtminstone 99% säker då jag läste på lite när jag funderade på att göra a-traktor av en Cherokee.
Jag vet en som reggat ett par chevor med bara en manuell låda och fördelningslåda så det ska gå.
Det fiffiga är på min ford att det sitter en låda med 4wd bara att den aktiveras om ett hjul snurrar fortare än nått annat i 3 sekunder eller vad det var men det är fortfarande en fyrhjulsdriven bil så det borde gå att slänga på nån fördelningslåda som passar och slänga i lågen och bessa för då gör den runt 40 på lågen men då tänkte ja sätta nån strypning i insuget så att den inte varvar lika mycket :)

Skriv svar