Blazer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Blazer
Bytte precis till mig en 79:a Blazer, ska vara 350 och TH350 i den och fyrhjulsdrift förstås "Nästan" rostfri, dvs riktigt fin i ramen, underredsmassa fint under, ingen synlig rost i karossen.
Lite grejor att fixa innan besiktning, bakbromsar å p-broms bla.
Frågor:
-Fram är där inga säkerhetsbälte, ska det vara det på en 79-ans Blazer? (Min 66:a bubbla har inga och min gamla 70:a Dodge D200 pickis hade inga, men den hade "DISPENS:F99A SÄKERHETSBEST TSV 690120" i papprena).
-Förardörren är där varken fungerande motor eller kontrollpanel till elhiss. Var köper man bäst detta? (Nytt/beg)
Lite grejor att fixa innan besiktning, bakbromsar å p-broms bla.
Frågor:
-Fram är där inga säkerhetsbälte, ska det vara det på en 79-ans Blazer? (Min 66:a bubbla har inga och min gamla 70:a Dodge D200 pickis hade inga, men den hade "DISPENS:F99A SÄKERHETSBEST TSV 690120" i papprena).
-Förardörren är där varken fungerande motor eller kontrollpanel till elhiss. Var köper man bäst detta? (Nytt/beg)
Ford Explorer '98
Re: Blazer
Är den lätt lb behövs det inga bälten fram till 85, inte hundra på årtalet, och är den godkänd för passagerare i baksäte behövs det ej heller något bälte där.
Tror dock att om det finns bälte måste man använda det, inte blivit klok på vad som gäller där med llb, personbilar som är lagliga att använda utan bälte måste man ju använda bältet om det finns iaf..
Tror dock att om det finns bälte måste man använda det, inte blivit klok på vad som gäller där med llb, personbilar som är lagliga att använda utan bälte måste man ju använda bältet om det finns iaf..
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer
Ok, låter bra. Läste nånstans att det är 70 som gäller, men det är nog pb?
Ford Explorer '98
Re: Blazer
På pb är det 70 nånstans, llb har jag hittat lagen/föreskriften om det en gång i tiden, men så sparade man inte på det, och nu lyckas jag inte googla fram det...jonte_malmö skrev:Ok, låter bra. Läste nånstans att det är 70 som gäller, men det är nog pb?
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer
Jag hittade det på tidningen Klassiker, från 1984 är det bälteskrav. Och då ska det vara trepunkts rullbälte.
Ford Explorer '98
Re: Blazer
1969 vart det väl krav på bälte i personbilar.
Jag ska ha en fungerande elhissmotor och knappsats liggandes
Jag ska ha en fungerande elhissmotor och knappsats liggandes
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer
Ja precis, i pb. Och 1984 i llb tydligen?w300i skrev:1969 vart det väl krav på bälte i personbilar.
Jag ska ha en fungerande elhissmotor och knappsats liggandes
Vill gärna köpa om det är till förardörren, vad ska du ha för det? (PM)
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer
Nu har jag hittat ett par problem till på eep!, (som hans nya smeknamn är efter tips av olle67, så nu har jag tre Jeepar och en eep! )
-Bränslerören är avkapade mitt under bilen, nån fd ägare har dragit bränsleslang fram till mekaniska pumpen, men ingen retur! Ovanpå tanken är röret returen ska gå till pluggat. Vart fan tar överskottssoppan vägen??? (Kanske inte blir något över med en 5,7 med 4-port Edelbrock och performance-intake på tre ton bil? )
-Har bromsverkan fram, p-broms bak, men ingen bromsverkan bak på pedalen. Har luftat på bakhjulen och det kom först bubblor sedan ren vätska. Men när jag sen pumpar på pedalen rör sig inget, fast delarna inne i trumman sitter rörligt och fint. Tycker man borde se hjulcylindrarna röra sig och trycka ut beläggen? (Kom uppenbart fram vätska till dem och inget läcker). Ingen broms sen när trummorna och däcken kom på. Kan det vara nya hjulcylindrar som behövs?
-Bränslerören är avkapade mitt under bilen, nån fd ägare har dragit bränsleslang fram till mekaniska pumpen, men ingen retur! Ovanpå tanken är röret returen ska gå till pluggat. Vart fan tar överskottssoppan vägen??? (Kanske inte blir något över med en 5,7 med 4-port Edelbrock och performance-intake på tre ton bil? )
-Har bromsverkan fram, p-broms bak, men ingen bromsverkan bak på pedalen. Har luftat på bakhjulen och det kom först bubblor sedan ren vätska. Men när jag sen pumpar på pedalen rör sig inget, fast delarna inne i trumman sitter rörligt och fint. Tycker man borde se hjulcylindrarna röra sig och trycka ut beläggen? (Kom uppenbart fram vätska till dem och inget läcker). Ingen broms sen när trummorna och däcken kom på. Kan det vara nya hjulcylindrar som behövs?
Ford Explorer '98
Re: Blazer
En förgasarmotor klarar sig i regel bra utan bränsleretur.
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer
Aha, det förklarar ju att det funkar. Dock verkar den haft det original, men nuvarande setup lär ju använda mer soppa...
Ford Explorer '98
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Blazer
En sån edelbrock förgasare har ingen retur, de finns ingen stans att sätta slangen, så de förklarar nog pluggningen, och nej den behöver absolut inte dra mer bensin för det, flottören stänger när det är fullt i huset och "överskotts soppan" blockeras istället för att returneras till tanken, enkelt förklarat. Vissa Holley förgasare tillexempel har retur medansvar andra inte har det, prestanda och förbrukning har inte så mycke med de att göra
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer
Ok tack, då behöver jag inte oroa mig för att det rinner sopoa fel nånstans.
Bara de mystiska bakbromsarna kvar
Bara de mystiska bakbromsarna kvar
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Blazer
Det är troligen inte returerna ledning som är kapad utan ledningarna för avluftning och återcirkulation av ångor från tanken. Är dom pluggade måste du ha ett tanklock med ventilation, men funkar allt nu så är det redan fixat.
Är pedalen stum när du trycker ner ned eller sjunker den sakta tills den är nära golvet?
Magnus
Är pedalen stum när du trycker ner ned eller sjunker den sakta tills den är nära golvet?
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer
Sjunker sakta till den är nära golvet, känns för mjukt.sebringZ28 skrev:
Är pedalen stum när du trycker ner ned eller sjunker den sakta tills den är nära golvet?
Ford Explorer '98
Re: Blazer
Har behållaren varit tom? Jag hade lite samma fenomen, kom fram till att jag hade luft i huvudbromscylindern. många plockar lös huvudbromscylindern och luftar den lös sk "bench bleeding".
Men jag lufta min på plats, de kan va lite söligt men med lite trasor och ett kärl så går de bra
Men jag lufta min på plats, de kan va lite söligt men med lite trasor och ett kärl så går de bra
Cheva Blazer -75 4" chassihöjning från Skyjacker, 3"karosshöjning, vässad 350 35" hjul rullande renoveringsobjekt!
Jeep cherokee XJ -90 Limited(budget)
Scania 143 streamline 8x2 -91 krokbil
Jeep cherokee XJ -90 Limited(budget)
Scania 143 streamline 8x2 -91 krokbil