Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Landsförrädarna i regeringen har nu återigen kommit på nya sätt att skatta ihjäl oss via 55 olika skatter, varav bränsleskatterna är en av dom. På grund utav detta så börjar jag fundera mot vilken motor som skulle platsat bäst i min Blazer K10 (som blir skattebefriad om nåt år eller 2) med lägst förbrukning i åtanke.
Av dessa motorer nedan (givetvis med alla bränslebesparande moddar som finns), vilken drar minst soppa:
* 5.3l med AFM (Active Fuel Managment)
* L-05 350 Tbi (originalmotorn)
* 6.2l TDI
* 6.5l TDI
* 6.6l TDI Duramax
Vilken drar minst med chip, headers, rätt kam, andra toppar, rätt insug och true dual-avgas med eventuellt H eller X-pipa?
Bilen är en Chevrolet K10 Blazer Silverado 4x4 -89 i originalutförande vad det gäller axlar, drivlina och hjul.
Enligt uppgift ska den med nuvarande originalmotor, dra ca 1.2-1.4l/milen.
Edit: Bilen bor på landet och kör 90-95% landsväg/motorväg och 5% stadskörning.
Av dessa motorer nedan (givetvis med alla bränslebesparande moddar som finns), vilken drar minst soppa:
* 5.3l med AFM (Active Fuel Managment)
* L-05 350 Tbi (originalmotorn)
* 6.2l TDI
* 6.5l TDI
* 6.6l TDI Duramax
Vilken drar minst med chip, headers, rätt kam, andra toppar, rätt insug och true dual-avgas med eventuellt H eller X-pipa?
Bilen är en Chevrolet K10 Blazer Silverado 4x4 -89 i originalutförande vad det gäller axlar, drivlina och hjul.
Enligt uppgift ska den med nuvarande originalmotor, dra ca 1.2-1.4l/milen.
Edit: Bilen bor på landet och kör 90-95% landsväg/motorväg och 5% stadskörning.
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Nu låter jag nog lite tråkig men att få en över 2 ton bil från 80talet med aerodynamik som en finlandsfärja, 4wd & automatlåda att dra under 1,2 l/mil vid normal användning är jag mycket tveksam till. Är lika tveksam till att den skulle ligga på 1,2-1,5 med nuvarande spis. Kanske i nerförsbacke i 80 knyck, typ.
Ta nya VW Amorak, förfinad av världens största biltillverkare, triljoner investerat. Gissar att man knappt kommer under litern....
Ta nya VW Amorak, förfinad av världens största biltillverkare, triljoner investerat. Gissar att man knappt kommer under litern....
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Med en 6,2 diesel utan turbo i bra skick, och små smala däck, så är det inte omöjligt att komma neråt litern vid långkörning.
Men den bilen har som sagt inte de bästa förutsättningarna.
Men den bilen har som sagt inte de bästa förutsättningarna.
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
duramaxen är väl den enda med direktinsprutning "tdi" dom andra är ju förkammardieslar och brukar ta lite mer soppa
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
6.2 dieseln med turbo och försiktigt justerad pump går ju rätt billigt om man är lite
försiktig på gasen, dessutom blir den ju lite piggare än en 6.2-6.5 utan turbo!
Gå ju dessutom att regga med! blir nog svårt att få någon besiktnings man
att släppa igenom en reg bes med en duramax spis!!!
Har papper på en -77 som du kan få billigt spar du ju skatt från dag 1 varjefall
försiktig på gasen, dessutom blir den ju lite piggare än en 6.2-6.5 utan turbo!
Gå ju dessutom att regga med! blir nog svårt att få någon besiktnings man
att släppa igenom en reg bes med en duramax spis!!!
Har papper på en -77 som du kan få billigt spar du ju skatt från dag 1 varjefall
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Det mest ekonomiska du kan ha i en K5 (blazern heter inte K10) av dom alternativen du listat är en turbokonverterad 6.2d och lätt påställd pump. Ja den går snålare vid vanlig körning än en utan turbo då den tack vare laddtrycket utnyttjar bränslet maximalt. Blazern jag hade körde jag nästan på litern, trots 33" däck, den hade en vanlig 6.2 sugdiesel.
Duramaxen är inte så mycket att fundera på om man inte bara är ute efter en frän motor. Med tanke på att du behöver både motor med elhärva och lämpligen lådan med för att det ska finnas en chans att hålla så blir det stoooora pengar inblandade, det kan du handla ganska många kubik bränsle för... Plus jobbet att få det i bilen, förstärkning av ram och byte till en bakaxel som håller. (försök inte påstå att du kommer köra försiktigt, får du i en diesel på över 300 hk så kommer du använda effekten...)
Duramaxen är inte så mycket att fundera på om man inte bara är ute efter en frän motor. Med tanke på att du behöver både motor med elhärva och lämpligen lådan med för att det ska finnas en chans att hålla så blir det stoooora pengar inblandade, det kan du handla ganska många kubik bränsle för... Plus jobbet att få det i bilen, förstärkning av ram och byte till en bakaxel som håller. (försök inte påstå att du kommer köra försiktigt, får du i en diesel på över 300 hk så kommer du använda effekten...)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
henke_99 skrev:Det mest ekonomiska du kan ha i en K5 (blazern heter inte K10)
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Cummins med manuell låda?? Försök få en av de sista 12ventilarna i så fall.
5,9liters direktinsprutad turbo med bra effektmöjlighet och i stort sett ingen el.
Det skiljer ca 10% i förbrukning mellan förkammardiesel och direktinsprutad.
Skilnnaden mellan manuell och automat på motorväg är väldigt liten med modern autolåda med lockup men på småvägar och stadskörning sörplar auton radikalt mycket mer.
Har både dodge med manuell och cummins och ford med 7,3d och automat och forden är redigt mycket törstigare vid samma vikt
5,9liters direktinsprutad turbo med bra effektmöjlighet och i stort sett ingen el.
Det skiljer ca 10% i förbrukning mellan förkammardiesel och direktinsprutad.
Skilnnaden mellan manuell och automat på motorväg är väldigt liten med modern autolåda med lockup men på småvägar och stadskörning sörplar auton radikalt mycket mer.
Har både dodge med manuell och cummins och ford med 7,3d och automat och forden är redigt mycket törstigare vid samma vikt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Vad ligger skatten på en blazer som är lätt lastbilsreggad, som har dieselmotor?
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
5642kr hade jag på min -88 6,2d.
Jeep Comanche -88
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Vilken motor är bränslesnålast i en K10 Blazer?
Jag har 65 kr/år på min -82