Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

simonfalun
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 06, 2013 9:57

Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av simonfalun » sön feb 16, 2014 12:34

Spec: Chevrolet K2500 (4x4) -90, 350 TBI med vad jag förmodar är en TH700.

Växellådan började jävlas med mig igår, jag märkte att det varvade mycket och den inte växlade. Jag stannade till vid en uppförsbacke och där var det svårt att få den att driva framåt. Testade sedan på plan mark och då tyckte jag att det varvade mycket innan bilen gick framåt, backen fungerade inte alls.
Jag stängde av bilen och pratade med min far i telefon i några minuter, och när jag testade efter det så fungerade bilen som vanligt ettan -> tvåan (jag tror även trean gick i), men när jag sänkte farten och ettan gick i så växlade den inte vidare sen. Även backen fungerade efter "omstart", men bara en liten stund.
Tyckte mig höra ett "gnorkande" (lät mer gummiaktigt än metalliskt) ifrån växellådan oavsett läge på växelspaken.
På vägen hem (inte jättelångt hem) var jag värre bromskloss än en a-traktor och fick stanna för att starta om bilen ett antal gånger. I en nedförsbacke lade jag i neutralen för att inte belasta lådan och startade om bilen när det planat ut, dock hade jag neutralen i när jag stängde av motorn. När jag sedan skulle lägga i P för att starta igen satt spaken mer eller mindre stumt, jag kunde pressa den hårt uppåt och på så vis få i backen och efter lite rivande fram och tillbaka samt omstarter så fungerade spaken som vanligt.
När jag tittade på oljan så noterade jag att det var för mycket "olja" och den såg väldigt utspädd ut (den såg ut som vattnig motorolja snarare än ATF, med en brunaktig färg). Jag gick ut till bilen och kollade oljan idag och då såg den mörkare ut, men fortfarande inte röd.

Oljan igår (dock var nivån högre än på bilden):
Bild

Oljan idag:
Bild

Nu vill jag gärna ha hjälp av er att ställa en diagnos. Min gissning är att oljan inte fått upp rätt tryck eftersom den blivit för tunn, och därför inte växlar som den ska, förmodligen har det även rivit sönder en massa i lådan eftersom det hörs oljud (kan ju visserligen bli bättre med fräsch olja som smörjer) och att spaken fastnade.
Frågan är hur oljan blivit utspädd?? För jag har knappast hällt i vatten :)
Sen är jag lite fundersam på varför spaken fastnade, vad kan ha pajjat?

Jag är oerhört tacksam för att höra era tips, gissningar, idéer och erfarenheter! Ni får GÄRNA länka till guider för hur växellådan renoveras. (Pappa är erfaren bilmekaniker och har renoverat sin 350-låda, men jag vill gärna kunna göra så mycket som möjligt utan att behöva besvära honom varje minut). Ja, jag är fullt medveten om att det är mer prylar i lådan än vad som får plats och att det är omänskligt avancerat, men min förhoppning är att jag kan lösa det med guider, idéer och lite översyn från pappsen :)

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av Rössvik » sön feb 16, 2014 14:03

hur luktar oljan??? bränt?? för skulle kunna tänka mej att du behöver en totalrenovering av lådan tyvärr..... det kan ju bli nått knas i ventilpaketet ibland men eftersom oljan ser ut som den gör så tror jag mera prylar kan tagit stryk.... tyvärr
lift your truck fat chicks can´t jump!

simonfalun
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 06, 2013 9:57

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av simonfalun » sön feb 16, 2014 14:08

Jag har inte luktat på oljan, men jag har luktat på fingrarna efter jag hållt på med stickan, och det luktar bara "olja", inte bränt eller så.. Men jag ska nosa lite på den senare! :)

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av sebringZ28 » sön feb 16, 2014 14:46

Oljan blir tunnare när den blir för varm, som den blir av tex för mycket slir som slitna lameller/band, så ja det låter som det är dags för en uppfräschning!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

articrap
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jan 01, 2014 18:54

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av articrap » sön feb 16, 2014 18:17

jag hadde bytt/renoverat.dyrt javisst men byta olja och filter lagar inte en trasig låda.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av Mathias T » sön feb 16, 2014 18:42

Lossa tråget och se ev metallfyndigheter så lär lådans status visas ganska snabbt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av benssan » sön feb 16, 2014 19:38

[quote="simonfalun"]Spec: Chevrolet K2500 (4x4) -90, 350 TBI med vad jag förmodar är en TH700.

Växellådan började jävlas med mig igår, jag märkte att det varvade mycket och den inte växlade. Jag stannade till vid en uppförsbacke och där var det svårt att få den att driva framåt. Testade sedan på plan mark och då tyckte jag att det varvade mycket innan bilen gick framåt, backen fungerade inte alls.
Jag stängde av bilen och pratade med min far i telefon i några minuter, och när jag testade efter det så fungerade bilen som vanligt ettan -> tvåan (jag tror även trean gick i), men när jag sänkte farten och ettan gick i så växlade den inte vidare sen. Även backen fungerade efter "omstart", men bara en liten stund.
Tyckte mig höra ett "gnorkande" (lät mer gummiaktigt än metalliskt) ifrån växellådan oavsett läge på växelspaken.
På vägen hem (inte jättelångt hem) var jag värre bromskloss än en a-traktor och fick stanna för att starta om bilen ett antal gånger. I en nedförsbacke lade jag i neutralen för att inte belasta lådan och startade om bilen när det planat ut, dock hade jag neutralen i när jag stängde av motorn. När jag sedan skulle lägga i P för att starta igen satt spaken mer eller mindre stumt, jag kunde pressa den hårt uppåt och på så vis få i backen och efter lite rivande fram och tillbaka samt omstarter så fungerade spaken som vanligt.
När jag tittade på oljan så noterade jag att det var för mycket "olja" och den såg väldigt utspädd ut (den såg ut som vattnig motorolja snarare än ATF, med en brunaktig färg). Jag gick ut till bilen och kollade oljan idag och då såg den mörkare ut, men fortfarande inte röd.




Bild


Troligtvis dentta som spökar eftersom 1 an och backen går på de här bandet..troligtvis är trumman konkav också så det är bara att byta den också..ljudet du hör är nog stålbandet som går emot den här trumman :-( jag är ingen specialist på nåt vis men jag har plockat isär och ihop några TH 700.
så här såg de ut i tråget på den lådan som hör till trumman.
Bild

lika bra att byta alla lameller och kolla pumpen också,en uppgradering av trycket är inte fel heller ..om pumpen inte är skadad..
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

simonfalun
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 06, 2013 9:57

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av simonfalun » sön feb 16, 2014 21:01

Hur mycket pengar pratar vi för att renovera lådan på egen hand?

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av benssan » sön feb 16, 2014 21:08

simonfalun skrev:Hur mycket pengar pratar vi för att renovera lådan på egen hand?
nja..jag vill inte lura dej att göra de själv för de kräver en hel del av dig..om du ska renovera hela lådan...omöjligt att säga. beror på hur mycket som tagit skada och om du behöver ny pump..men det är jäkligt viktigt att det är rent och snyggt där du ska göra det..de bästa är att plocka isär den först..sen kolla vad som behöver bytas..!! å fota hela tiden ..för de är massor av prylar inuti lådan.
här en grej tex. som är jäkligt svår att få till utan rätt verktyg. Du kan nog få fram packningar.lameller å sånt ganska billigt..kolla på åbergs eller nån som säljer sånt..

Bild

Bild
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av sebringZ28 » mån feb 17, 2014 0:59

Har lite brått, skall till site och jobba lite, men pm'a över din mailadress så skalliga skicka över några bra manualer så kan du avgöra om du vill göra det själv!

Tätningarna in ingående axel kan vara dom knepiga teflonringarna, men det kan vara öppna ringar med i en låda från 90.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

simonfalun
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 06, 2013 9:57

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av simonfalun » mån feb 17, 2014 12:26

Tack för tipsen benssan!
sebringZ28 - Grymma pdf'er, jag bugar! :)

Jag har inga 16000 att lägga på en utbyteslåda, så det blir nog till att göra ett försök med pappa som övervakare :) Om jag inte hittar på nån begad låda för vettiga pengar då, fast det finns ju ingen garanti för att den inte behöver renoveras..
Är det TH700-R4 och 4L60 jag ska leta efter? Passar någon annan ihop med min fördelningslåda? Typ TH400?

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av benssan » mån feb 17, 2014 12:56

simonfalun skrev:Tack för tipsen benssan!
sebringZ28 - Grymma pdf'er, jag bugar! :)

Jag har inga 16000 att lägga på en utbyteslåda, så det blir nog till att göra ett försök med pappa som övervakare :) Om jag inte hittar på nån begad låda för vettiga pengar då, fast det finns ju ingen garanti för att den inte behöver renoveras..
Är det TH700-R4 och 4L60 jag ska leta efter? Passar någon annan ihop med min fördelningslåda? Typ TH400?
jag personligen har bara rotat i TH 700 R4 så jag kan inte säga om det finns andra än 4L60 som passar,men de tror jag inte.! men är ni två som skruvar ska de gå vägen. ta de lugnt å kolla ordentlig bara så går de säkert vägen .det kanske går att rädda den för en billig peng.. :jump:
det enda viktiga tips jag har förutom ordning å reda så är det ett verktyg för att få dit packningarna på pumpaxeln. (jag skrotade en gammal pump och tog axeln från den för att lösa det problemet)
kom på nu att du troligtvis behöver en avdragare för att få ur pumpen ur lådan också :shock:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av sebringZ28 » mån feb 17, 2014 13:14

Var så lite!
Kommer flera senare när jag har tid att sitta vid datorn!

Kolla på tex http://www.makcotransmissionparts.com" onclick="window.open(this.href);return false; för delar om du kan tänka dig att handla i US.

En svarvad kona för att trä på ringarna är bra, och är det teflon ringarna så får man värma dom (lite!!!) och sedan ha ett verktyg för att krympa dom i spåret,,,, lite trixigt är det.

Det skiljer lite mellan åren och tillämpningarna på saker som elanslutningen och växlingspunkterna.

Th700R4 och 4L60 (utan E) är sak samma man bytte bara namngivningsprincipen många av dom roterande delarna är lika med 4L60E med, du måste ha en låda som är för 4WD och Th700/4L60, en Th400/3L80 passar inte mot din fördelningslåde adapter vill jag minnas, dessutom skiljer det en del mot bilen med, 4L80E funkar inte heller av samma anledning och att du saknar styrning till den.
Och som sagt, en begagnad låda kan vara lika illa som din!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av Rössvik » mån feb 17, 2014 20:45

köp en bok! om din låda :tumbup: brukar hjälpa mycket med bilder o text o falla tillbaka på om man blir osäker :beer:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Re: Bråkande växellåda (Chevrolet K2500 -90)

Inlägg av Amazon_Sleper » tis feb 18, 2014 13:16

Bara å riva, är långt ifrån så komplicerat som man tror, Har gått å gruva i ett halvår innan jag tog tag i min 4l60E men nu är den i delar å snart ihop igen.
Är väl inte mera avancerat än å renovera en motor osv väldigt lågiskt hur allt ska sitta ihop när man väl ser hur allt sitter.

Köpt alla delar från Usa kan rekomendera CT powertrain på Ebay tog inte fult en vecka innan grejerna kom :tumbup:

Men riv å kolla vad som behövs först, jag trode jag hade allt men så var inte fallet så fick vänta lite på delar mitt i renoveringen, samt två frakter från Usa är ju tråkigt.

Kan rekomendera å köpa bussnings drivare de behövs köpte biltemas bägge satser så då är de täckt :tumbup:

Eventuelt en bra handbok om du inte har toleranser å mått osv från Pdf en.

http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... 570&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
En bra tråd med bra hobby lösning på teflontätningarna.
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Skriv svar