Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 8:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bra info om bladfjädrar!
InläggPostat: tis feb 21, 2012 11:51 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5320
Ort: Säffle
Jag hittade denna infon på nätet.
Det kan ju vara bra för den som vill byta till längre fjädrar tex...

Bild

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis feb 21, 2012 18:57 
Offline
Veteran

Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Inlägg: 2201
Ort: habo
:tumbup: :notworthy:

_________________
lift your truck fat chicks can´t jump!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 22, 2012 22:10 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 17, 2012 22:26
Inlägg: 112
Ort: Mullhyttan, Örebro
awesome!
:beer:

_________________
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 23, 2012 14:23 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5320
Ort: Säffle
Är det någon som har koll på vad de menar när de skriver tex antal blad: 5 (4/1)
Är det 4 vanliga blad plus överlast-fjäder månntro?

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 23, 2012 16:12 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 17, 2012 22:26
Inlägg: 112
Ort: Mullhyttan, Örebro
Grottulf skrev:
Är det någon som har koll på vad de menar när de skriver tex antal blad: 5 (4/1)
Är det 4 vanliga blad plus överlast-fjäder månntro?

Det stämmer på min iaf, jag har 4 vanliga fjädrar och sedan en som inte ligger ihop med de andra, utan sticker ut bakåt så att säga... Ska se om jag kan ta en bild när jag kommer hem.

_________________
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 23, 2012 16:21 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5320
Ort: Säffle
Tack för erbjudandet, men jag vet hur en överlastfjäder ser ut,
det var mer hur de räknade antalet jag är lite osäker på.
Ifall de kanske istället menar 1st huvudfjäder plus 4st extra blad,
och att eventuell överlastfjäder tillkommer utöver dem... :vetej:
Fast det låter väl iofs inte så värst sannolikt när jag tänker efter...

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 23, 2012 16:26 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Inlägg: 1072
Ort: Göteborg
Bra info, tack.

_________________
TEAM HORRED CUSTOMS


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 23, 2012 17:59 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 17, 2012 22:26
Inlägg: 112
Ort: Mullhyttan, Örebro
För alla andra som inte vet hur överlastfjädrar kommer här bilder :)

Bild
Bild

Fast när jag räknar efter ser det ju ut som att jag har 5+1. Extra starkt :)

_________________
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre feb 24, 2012 11:09 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5320
Ort: Säffle
Hmm, den såg skum ut...
Jag tror inte det där är en överlastfjäder, utan ett "add-a-leaf" blad,
som man kan montera om man vill höja bilen lite...
Fast jag tror den egentligen ska monteras inuti fjäderpaketet alldeles under huvud-bladet :vetej:

Överlastfjädern ser ut att sitta näst längst ner.

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre feb 24, 2012 18:45 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 17, 2012 22:26
Inlägg: 112
Ort: Mullhyttan, Örebro
Bra med bilder ibland :)

_________________
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre feb 24, 2012 18:59 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Inlägg: 8407
Ort: Ulricehamn
Ja jag håller nog med grottulf. Så här ser bakfjädringen ut på mina chevor, och det är original fjäderpaket på båda.
Bild

_________________
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör feb 23, 2013 14:24 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: fre jan 23, 2009 12:32
Inlägg: 178
Lastkapacitet....är det per paket eller för båda :?:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör nov 16, 2013 13:25 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör mar 02, 2013 12:05
Inlägg: 959
Ort: Falköping
Jätte bra info :)

någon som vet om man kan vända bladfjädrar ett varv

bak blir fram på fjädern

eller har ett längre B mått fördelar???


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön nov 17, 2013 11:00 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5320
Ort: Säffle
Är det fram eller bak du tänker på?
Jag har hört talas om de som har satt bakvända 56"fjädrar bak på en blazer för att få lite längre hjulbas.
Nackdelen är väl att pinjongvinkeln behöver shimsas upp och att vinkeln även ändras mer under fjädringscykel.

Så sammanfattningsvis kan man nog säga att den korta delen av fjädern mot främre resp. Bakre kofångaren
ger bättre angreppsvinklar, men på bekostnad av pinjongvinkeln.
Bak är det ju lätt att kompensera pinjongvinkeln ganska mycket med kilshims, men fram måste man ju tänka på castervinkeln oxå...
Men det går även det, jag har 56" fjädrar med korta änden fram, framtill på min k30, och det funkar med 6graders kilshims

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jul 30, 2015 23:45 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 10, 2015 23:13
Inlägg: 49
Bild Jag är inte så insatt. Men vad är det för fjädrar jag har på min? (Kanske inte syns så jätte bra på bilden) GMC Sierra 89:a :)

Mvh

_________________
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011