Sida 1 av 9

Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis jun 16, 2009 14:43
av Lightbringer
Tänkte vi kunde ha en egen axelguide med egna bilder på axlar eftersom det verkar vara mycket frågor om det, den får gärna vara "klistrad" också.
Börjar med dom få bilder jag har..

GM10B Framaxel, kanterna på nedersidan visar att det är en GM10B Axel, GM10B finns även som bakaxel:
Bild

Dana 44 Framaxel, locket täcker inte klumpen helt som det syns, den är även ett nummer på klumpen bredvid kåpan som berättar vilken axel det är, i detta fall 44F.
Bild

GM12B Bakaxel:
Bild

Eaton 12B:
Bild

Bild

Tack Grottulf för dessa bilder!

14BultSF (semi floating=c-clips)
Bild

Bild

Bild

14BFF (Full floating=avlastade drivaxlar)
Bild

Bild

Bild

Tack Jimmy6.2 för dessa bilder och information!

Dana 60 framaxel GM

Tydligaste skillnaden mot Dana 44, Dana 60 har bara 3 u-bultar, den har istället 2 bultar som sitter i själva diffhuset, se bild:
Bild

En D60 väger 518lbs dvs 235kg, det gör inte en D44.

Man kan även mäta diametern på den yttre delen av navet, på en D60 är den ca 4", D44 är klart mindre.

GM och Dodge D60 är nästan alltid försädda med "King pin". King pin är den övre koniska lagringen av knucklen. På bilden syns king pin konan.

Bild

ovan på knucklarna sitter en plåtkåpa den syns bäst på passagerar sidan.
Bild

Dana 60 finns med 2st olika nav, SRW (single rear wheel) och DRW (dual rear wheel), dvs för vanlig bakaxel och dubbel montage bakaxel. D60 DRW är klart bredare än SRV. En GM D60 SRV har ett WMS-WMS på 69.5" en DRW är 8-10" bredare.

På bilderna ser man ett DRW nav, förutom navet är axlarna identiska.

Bild

Bild

Fyll på med bilder så lägger jag in dom här i första inlägget, skriv även en text rad om bilden.

Postat: tis jun 16, 2009 15:29
av Grottulf
Bilder flyttade

Postat: tis jun 16, 2009 15:35
av Grottulf
Vad sitter en Eaton 12b på förresten?

Postat: tis jun 16, 2009 21:07
av Lightbringer
Grottulf skrev:Vad sitter en Eaton 12b på förresten?
Den där har suttit på en suburban från början av 70 talet..
La in dina bilder i första inlägget..

Postat: tis jun 16, 2009 22:09
av Jimmy6,2
:lol: :lol: :lol:

Postat: tis jun 16, 2009 22:19
av Lightbringer
Perfekt Per, la in dina bilder i översta inlägget oxå.

Postat: ons jun 17, 2009 12:35
av Knegolf
Såfort bilderna har blivit inlagda i översta inlägget kanske vi kan ta bort dem, annars kommer tråden nog att bli för stor och det känns dumt med dubbla bilder på allting.

Postat: ons jun 17, 2009 12:55
av Lightbringer
Knegolf skrev:Såfort bilderna har blivit inlagda i översta inlägget kanske vi kan ta bort dem, annars kommer tråden nog att bli för stor och det känns dumt med dubbla bilder på allting.
Javisst, det är bara ta bort dom, eller så kan moderator rensa bort dem..

//Björn

Postat: sön dec 20, 2009 12:45
av Finnpower
Kanontråd!!!!

Postat: mån jan 11, 2010 21:16
av Ronnie4wd
Kan vi få denna klistrad kanske :?

Postat: tor jan 14, 2010 12:21
av Lightbringer
Det verkar inte så

Postat: tor jan 14, 2010 13:08
av Grottulf
Nu har jag PM:at samtliga moderatorer om det :mrgreen:
Så nu kanske det händer nåt :roll:

Postat: tor jan 14, 2010 13:20
av optodsl
Det behöver väl inte vara en omröstning längre heller...

speciellt inte om den blir klistrad, då blir det bara rörigt

Postat: tor jan 14, 2010 14:42
av MrHawk
*klistrad*!

Postat: tis apr 13, 2010 19:13
av mhemming4x4
Utväxling, spårvidd o diffbromsar på vilka årsmodeller hade varit bra o veta me kanske.
Tycker jag.

Mvh Martin