Axelguide Chevrolet, GM m.m
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 218
- Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
- Ort: Sollentuna
Har man tung gasfot så kan det vara rekomenderat att gå upp till dana 60 redan vid 35" däck...Chevrolet_Racing skrev:
Är det den optimala axeln när man ska höja bilen mycket ock sen gällande alla roliga nödvändiga som onödvändiga grejer.
Finns det något konverteringskit så man kan göra D60 till portalaxel om inte finns det något bra alternativ.
Men de finns de som kört med 40":are och större med 10-bults axlar, men då får man konstant oroa sig för att knäcka drivaxlar...
Det finns grejer så man kan bygga om dana60 till portal axel, men de är svindyra:
http://www.motorsports.axletech.com/
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 218
- Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
- Ort: Sollentuna
Då får man nog säga lycka till...Chevrolet_Racing skrev:jo tung gasfot har man ju så det blir nog att leta axlar i vinter
jo det har man hört och det vill man ju inte oroa sig för.
Okey tack så mycket blir till att spara då
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Drivaxlar
Menar du att byta till starkare drivaxlar?Burtan skrev:Ingen som provat sig på att byta drivaxlar på gm 10b framaxel?
Kan det vara värt?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.
Re: Drivaxlar
Jo, självklart till någon starkare varriant.. Näe kanske inte, men jag har inte hittat någon d60 än hellerGrottulf skrev:Menar du att byta till starkare drivaxlar?Burtan skrev:Ingen som provat sig på att byta drivaxlar på gm 10b framaxel?
Kan det vara värt?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.
Re: Drivaxlar
Tror att det blir svårt att få tag även på förstärkta drivaxlar här hemma... (till ett pris som en vanlig dödlig har råd att betala i alla fall)Burtan skrev:Jo, självklart till någon starkare varriant.. Näe kanske inte, men jag har inte hittat någon d60 än hellerGrottulf skrev:Menar du att byta till starkare drivaxlar?Burtan skrev:Ingen som provat sig på att byta drivaxlar på gm 10b framaxel?
Kan det vara värt?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.
Kollade runt lite, förstärkta drivaxlar med knutar från usa kommer förmodligen landa på runt 600-800$ plus frakt osv. Kollar man på ebay kan man få en komplett d60 för nästan samma pris. Skillnaden är ju att det blir lite besvärligare att få hem en hel axel, men har man bara tid att vänta så är det ju bara att skicka den med båt. T.ex Eskil här på forumet som tar hem containrar borde kunna ordna det.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Drivaxlar
henke_99 skrev:Tror att det blir svårt att få tag även på förstärkta drivaxlar här hemma... (till ett pris som en vanlig dödlig har råd att betala i alla fall)Burtan skrev:Jo, självklart till någon starkare varriant.. Näe kanske inte, men jag har inte hittat någon d60 än hellerGrottulf skrev: Menar du att byta till starkare drivaxlar?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.
Kollade runt lite, förstärkta drivaxlar med knutar från usa kommer förmodligen landa på runt 600-800$ plus frakt osv. Kollar man på ebay kan man få en komplett d60 för nästan samma pris. Skillnaden är ju att det blir lite besvärligare att få hem en hel axel, men har man bara tid att vänta så är det ju bara att skicka den med båt. T.ex Eskil här på forumet som tar hem containrar borde kunna ordna det.
Då ska jag kolla ebay, har aldrig använt sidan eller beställt något från staterna.. De ska väl inte vara så svårt Tack för tips!
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
NU har jag inte 100% koll på hur de är med 4x4 axlar men finns ju många varianter från Gm 7,5", 8,2" 8,5" och 8,6" Å på en trimmad gat eller om man åker strip så är en 10bultat 8,5" nästan lika hållbar som en 12bultad axel..
Så man bli ju fundersam vad som knäcker dom på en 4x4 å varför dom håller 5-600hk på en vass gat/ stripp bil?
Så man bli ju fundersam vad som knäcker dom på en 4x4 å varför dom håller 5-600hk på en vass gat/ stripp bil?
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Jag skulle tro att däckstorlek, hjulstuds och fäste är det som kan belasta värre på en offroad bil.
Det blir mer shock-belastning eller hur man ska uttrycka det.
Sen är tex en 12bults truck-axel inte samma som en 12bults passagerarbils-axel, men båda har 8 7/8" kronhjul.
Truck axeln är klenare.
10-bults axlarna (8 1/2") tror jag dock är samma på truck o bil, men jag skulle nog inte jämföra en 10b med en 12b (när det gäller bil-axlar).
Håller en original 10-bultare på en gatbil med 5-600hk så har du för dåligt fäste i däcken
Det blir mer shock-belastning eller hur man ska uttrycka det.
Sen är tex en 12bults truck-axel inte samma som en 12bults passagerarbils-axel, men båda har 8 7/8" kronhjul.
Truck axeln är klenare.
10-bults axlarna (8 1/2") tror jag dock är samma på truck o bil, men jag skulle nog inte jämföra en 10b med en 12b (när det gäller bil-axlar).
Håller en original 10-bultare på en gatbil med 5-600hk så har du för dåligt fäste i däcken
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
Jo men 12bult bil vs 10bult bil de är ju frövre bultar till kronhjul å de på en 8,5" som jag har förstått de.. SÅ har man bara bultar av bättre kvalite på 8,5" så ska dom vara likvärdig. 7,5" dock har mindre bultar å överlag klenare grejer så den rekomenderas inte ens för gast bus..
Ja däck stuts är ju drivaxlars största fiende
Jahar inte prova på dom effektern själv men enligt dom vise så ska de hålla..
Ja däck stuts är ju drivaxlars största fiende
Jahar inte prova på dom effektern själv men enligt dom vise så ska de hålla..
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)