Axelguide Chevrolet, GM m.m

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre nov 05, 2010 18:47

alla framaxlar är full floaters

15" fälgar går beroende på backspacing plus att amn kanske får slipa lite på bromsoken

D60 är en bra axel men dyr
Axeln i sig har inget med höjningen att göra
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Chevrolet_Racing
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
Ort: Sollentuna

Inlägg av Chevrolet_Racing » fre nov 05, 2010 19:00

Tackar :D lite mer kött på benen inför vinterns olika projekt :)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » sön nov 07, 2010 1:43

Chevrolet_Racing skrev:
Är det den optimala axeln när man ska höja bilen mycket ock sen gällande alla roliga nödvändiga som onödvändiga grejer.

Finns det något konverteringskit så man kan göra D60 till portalaxel om inte finns det något bra alternativ.
Har man tung gasfot så kan det vara rekomenderat att gå upp till dana 60 redan vid 35" däck...
Men de finns de som kört med 40":are och större med 10-bults axlar, men då får man konstant oroa sig för att knäcka drivaxlar...

Det finns grejer så man kan bygga om dana60 till portal axel, men de är svindyra:
http://www.motorsports.axletech.com/

Chevrolet_Racing
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
Ort: Sollentuna

Inlägg av Chevrolet_Racing » sön nov 07, 2010 16:18

jo tung gasfot har man ju :rodnar: så det blir nog att leta axlar i vinter :)
jo det har man hört och det vill man ju inte oroa sig för.

Okey tack så mycket :) blir till att spara då :P

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön nov 07, 2010 21:27

Chevrolet_Racing skrev:jo tung gasfot har man ju :rodnar: så det blir nog att leta axlar i vinter :)
jo det har man hört och det vill man ju inte oroa sig för.

Okey tack så mycket :) blir till att spara då :P
Då får man nog säga lycka till...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Burtan
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons apr 22, 2009 22:40
Ort: Strängnäs

Drivaxlar

Inlägg av Burtan » tis nov 09, 2010 6:08

Ingen som provat sig på att byta drivaxlar på gm 10b framaxel?

Kan det vara värt?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Drivaxlar

Inlägg av Grottulf » tis nov 09, 2010 12:55

Burtan skrev:Ingen som provat sig på att byta drivaxlar på gm 10b framaxel?

Kan det vara värt?
Menar du att byta till starkare drivaxlar?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.

Burtan
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons apr 22, 2009 22:40
Ort: Strängnäs

Re: Drivaxlar

Inlägg av Burtan » tis nov 09, 2010 23:28

Grottulf skrev:
Burtan skrev:Ingen som provat sig på att byta drivaxlar på gm 10b framaxel?

Kan det vara värt?
Menar du att byta till starkare drivaxlar?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.
Jo, självklart till någon starkare varriant.. Näe kanske inte, men jag har inte hittat någon d60 än heller :P

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Drivaxlar

Inlägg av henke_99 » ons nov 10, 2010 19:23

Burtan skrev:
Grottulf skrev:
Burtan skrev:Ingen som provat sig på att byta drivaxlar på gm 10b framaxel?

Kan det vara värt?
Menar du att byta till starkare drivaxlar?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.
Jo, självklart till någon starkare varriant.. Näe kanske inte, men jag har inte hittat någon d60 än heller :P
Tror att det blir svårt att få tag även på förstärkta drivaxlar här hemma... (till ett pris som en vanlig dödlig har råd att betala i alla fall)

Kollade runt lite, förstärkta drivaxlar med knutar från usa kommer förmodligen landa på runt 600-800$ plus frakt osv. Kollar man på ebay kan man få en komplett d60 för nästan samma pris. Skillnaden är ju att det blir lite besvärligare att få hem en hel axel, men har man bara tid att vänta så är det ju bara att skicka den med båt. T.ex Eskil här på forumet som tar hem containrar borde kunna ordna det.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Burtan
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons apr 22, 2009 22:40
Ort: Strängnäs

Re: Drivaxlar

Inlägg av Burtan » ons nov 10, 2010 19:45

henke_99 skrev:
Burtan skrev:
Grottulf skrev: Menar du att byta till starkare drivaxlar?
I så fall tror jag snart att du kommer upp i samma kostnad som en D60,
men den blir ändå aldrig lika stark som en original D60.
Jo, självklart till någon starkare varriant.. Näe kanske inte, men jag har inte hittat någon d60 än heller :P
Tror att det blir svårt att få tag även på förstärkta drivaxlar här hemma... (till ett pris som en vanlig dödlig har råd att betala i alla fall)

Kollade runt lite, förstärkta drivaxlar med knutar från usa kommer förmodligen landa på runt 600-800$ plus frakt osv. Kollar man på ebay kan man få en komplett d60 för nästan samma pris. Skillnaden är ju att det blir lite besvärligare att få hem en hel axel, men har man bara tid att vänta så är det ju bara att skicka den med båt. T.ex Eskil här på forumet som tar hem containrar borde kunna ordna det.

Då ska jag kolla ebay, har aldrig använt sidan eller beställt något från staterna.. De ska väl inte vara så svårt :) Tack för tips!

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » tor nov 25, 2010 13:29

NU har jag inte 100% koll på hur de är med 4x4 axlar men finns ju många varianter från Gm 7,5", 8,2" 8,5" och 8,6" Å på en trimmad gat eller om man åker strip så är en 10bultat 8,5" nästan lika hållbar som en 12bultad axel..

Så man bli ju fundersam vad som knäcker dom på en 4x4 å varför dom håller 5-600hk på en vass gat/ stripp bil?
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor nov 25, 2010 14:20

Jag skulle tro att däckstorlek, hjulstuds och fäste är det som kan belasta värre på en offroad bil.
Det blir mer shock-belastning eller hur man ska uttrycka det.

Sen är tex en 12bults truck-axel inte samma som en 12bults passagerarbils-axel, men båda har 8 7/8" kronhjul.
Truck axeln är klenare.

10-bults axlarna (8 1/2") tror jag dock är samma på truck o bil, men jag skulle nog inte jämföra en 10b med en 12b (när det gäller bil-axlar).

Håller en original 10-bultare på en gatbil med 5-600hk så har du för dåligt fäste i däcken :wink:

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor nov 25, 2010 14:26

Sen är det ju många med gat-bilar som slänger i starkare drivaxlar, c-clips eliminatorer mm, för att axlarna ska hålla.

Vi uppgraderar istället till 14bsf eller 14bff axlar bak då det blir mycket billigare (och starkare).

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » tor nov 25, 2010 16:35

Jo men 12bult bil vs 10bult bil de är ju frövre bultar till kronhjul å de på en 8,5" som jag har förstått de.. SÅ har man bara bultar av bättre kvalite på 8,5" så ska dom vara likvärdig. 7,5" dock har mindre bultar å överlag klenare grejer så den rekomenderas inte ens för gast bus..

Ja däck stuts är ju drivaxlars största fiende :x

Jahar inte prova på dom effektern själv men enligt dom vise så ska de hålla.. :wink:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » tor nov 25, 2010 16:37

Fast de e klart kör man totalt utan känsla å förståelse för grejerna kan man ju knäcka allt :wink:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Skriv svar