Köp av jeep cj 7 i Tyskland

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Erik CHristensen
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör aug 05, 2006 16:05
Ort: Malmö

Köp av jeep cj 7 i Tyskland

Inlägg av Erik CHristensen » lör aug 05, 2006 16:07

Hejsan

jag er helt ny på detta, men tänker på at köpa en gammal cj 7 i tyskland. Er der nogen som har erfaring med at få dom gennom besiktning.

Erik

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön aug 06, 2006 18:47

Se till att bilen är nästan 100% orginal då importbilar måste vara i vad SBP kallar för "ursprungligt skick" dvs inga höjningar/motorbyten etc.
det är både en och annan i detta land som råkat ut för detta.
Sedan får du bygga om till E-märkt belysning och gul blinkers bak,även bältena måste vara E-märkta
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » sön aug 06, 2006 19:54

Mathias T skrev:Se till att bilen är nästan 100% orginal då importbilar måste vara i vad SBP kallar för "ursprungligt skick" dvs inga höjningar/motorbyten etc.
det är både en och annan i detta land som råkat ut för detta.
Sedan får du bygga om till E-märkt belysning och gul blinkers bak,även bältena måste vara E-märkta
Gäller det även bilar som inte är helbilsgodkända? Jag har tagit in en Chrysler som inte har E-märkta lyktor eller bälten, men den var godkänd i Tyskland och i och med EU så är den godkänd i Sverige, men den lider inte av helbilsgodkännandet, och den togs in "för eget bruk".
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön aug 06, 2006 21:33

Tobbe skrev:
Mathias T skrev:Se till att bilen är nästan 100% orginal då importbilar måste vara i vad SBP kallar för "ursprungligt skick" dvs inga höjningar/motorbyten etc.
det är både en och annan i detta land som råkat ut för detta.
Sedan får du bygga om till E-märkt belysning och gul blinkers bak,även bältena måste vara E-märkta
Gäller det även bilar som inte är helbilsgodkända? Jag har tagit in en Chrysler som inte har E-märkta lyktor eller bälten, men den var godkänd i Tyskland och i och med EU så är den godkänd i Sverige, men den lider inte av helbilsgodkännandet, och den togs in "för eget bruk".
det gäller samtliga fordon mer eller mindre,men det vara bara ett par år sedan den regeln kom.
Sedan så är det ju det där med bilprovningslotteriet :roll: :roll: :roll:
tex så krävs E-märkningen på min dodge och den är tung LB alltså inte i närheten av något helbilgodkännade
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön aug 06, 2006 21:43

Det är många som har gått på niten att köpa en Cj i tyskland för att senare upptäcka att det inte går att regga den i ombyggt skick hos SBP.
I bland har det gått att få igenom karosshöjning och lite större däck och ev även V8 om det går att få intyg.
Räkna med att de tyska 7:orna ofta är redigt sönderskruvade och fuskade,hittar du en finseriös så kostar den bra med pengar.
Förresten så är det bra mycket mer koll vid regbes numera efter mutskandalerna förra året
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Max M
Användare
Inlägg: 90
Blev medlem: sön mar 05, 2006 13:04
Ort: Karlskrona

Inlägg av Max M » mån aug 07, 2006 8:15

Hej på er. Intressant tråd. Måste fråga...cj7 ??
// Max

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån aug 07, 2006 8:23

Max M skrev:Hej på er. Intressant tråd. Måste fråga...cj7 ??
// Max
Jepp cj7 är en liten längre version av jeeparna,storleksmässigt identisk med jeep wrangler.

Finns lite info om de "äkta" jeeparna här
http://www.jedi.com/obiwan/jeep/misc/models.html
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar