Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Solo Rex
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 23, 2020 18:12

Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Solo Rex » tor jan 23, 2020 21:27

Hej.
Ny här, och nybliven Jeep-ägare. :jump:
Har såklart lusläst den utmärkta sammanställningen om ZJ här på forumet, men har inte riktigt förstått det här med fördelningslådor.
Har en 249 på min med tveksam funktion. Kollade hos den lokala bilskroten efter en 242-låda, men det enda han har är en 231 från en XJ. Går det att transplantera ihop min 249 med en 231, eller ska jag leta vidare efter en 242?
Och om det funkar, har jag förstått det rätt att det går att köra auto-diff fram med den?
Men med 35" och orginalaxlar kanske det inte är att rekomendera?

Fler frågor lär väl dyka upp...

Mvh
Johan

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Iznogoud » fre jan 24, 2020 10:59

Det bör gå att bygga en låda av de två, ja.
231 är väl starkare än 242 om jag minns rätt, men 249 är starkast och bäst att använda tycker jag då den sköter allt förutom H/L läget.

33" sägs vara brytpunkten för vad axlarna klarar, sedan sätter väl utväxlingen stopp för större däck ändå om den inte byts.
Jag har 33" med 3:73 och det är inte sportigt om man så säger...

Ska du ha låsning fram måste den vara urkopplingsbar med en 249, eller välja en 242/231 med 2wd läge som du redan är inne på.

Värt att notera är att ingående axel för 249 skiljer från I6 till V8, samt mellan -93 - -95 och -96 - 98, så hittar du en 249 låda gäller det att den kommer från en likvärdig bil.

Då du skriver tveksam funktion gissar jag att du har en -93 - 95 då dessa oftare än de nyare sliter ut viscon i lådan vilket ger hack och hugg vid sväng. Lådan och transmission i övrigt håller ändå ( konstigt nog ) så det är mer av ett irriterande problem. -96 - 98 lådorna håller betydligt bättre vad gäller viscon, samt har mekanisk lågväxel som inte går genom viscon.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Solo Rex
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 23, 2020 18:12

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Solo Rex » fre jan 24, 2020 21:10

Tack för utförligt svar!
Min låda med visco på lågen kräver rejält med hjulspinn innan den greppar. Blir nog så att jag provar med 231-lådan då kostnaden är synnerligen överkomlig.

Mvh

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Iznogoud » fre jan 24, 2020 21:49

Tveksam till att det skulle vara viscon som inte greppar då den i fall av går "sönder" i låst läge, därav problemen med sväng på fast underlag. Har hört historier om att viscon har gått "sönder" i öppet läge, vilket gjort att bilen inte kunnat köras, men det hör definitivt till undantagen.

Och med hjulspinn för att få grepp menar du...?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Lars 9k » lör jan 25, 2020 10:18

Jag kör med 231 låda i min ZJ och har gjort det i ett antal år.
Som det står beskrivet i ”Allt du behöver veta” tråden behövde ingående axel flyttas över från den gamla fördelningslådan.

I bland på vinterväg saknar jag ett ”öppet” läge i mittdiffen vid 4WH men man lär sig växla smidigt mellan 2WH och 4WH efter ett tag.

Passa på att kolla kedjan i fördelningsväxellådan när du ändå öppnar den. Den blir ”lång” när den är sliten och kan då hoppa över främst vid backning.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Solo Rex
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 23, 2020 18:12

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Solo Rex » lör jan 25, 2020 13:10

Iznogoud skrev: fre jan 24, 2020 21:49 Och med hjulspinn för att få grepp menar du...?
Bakhjulen får spinna i flera sekunder innan framhjulsdriften liksom "smyger" i.
Lars 9k skrev: lör jan 25, 2020 10:18 Jag kör med 231 låda i min ZJ och har gjort det i ett antal år.
Som det står beskrivet i ”Allt du behöver veta” tråden behövde ingående axel flyttas över från den gamla fördelningslådan.

I bland på vinterväg saknar jag ett ”öppet” läge i mittdiffen vid 4WH men man lär sig växla smidigt mellan 2WH och 4WH efter ett tag.

Passa på att kolla kedjan i fördelningsväxellådan när du ändå öppnar den. Den blir ”lång” när den är sliten och kan då hoppa över främst vid backning.
Tack för tipset, det ska jag göra.
Byter man drev också, eller bara kedjan?

Mvh

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Lars 9k » lör jan 25, 2020 17:49

Jag har inte gjort (ännu) på min men jag TROR att det räcker med kedjan.
Den är dock inte gratis.

https://www.sbvab.se/shop/product/kjedj ... 31?tm=&sm=
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Solo Rex
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 23, 2020 18:12

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Solo Rex » lör jan 25, 2020 20:02

Lars 9k skrev: lör jan 25, 2020 17:49 Jag har inte gjort (ännu) på min men jag TROR att det räcker med kedjan.
Den är dock inte gratis.

https://www.sbvab.se/shop/product/kjedj ... 31?tm=&sm=
Satte just kaffet i vrångstrupen! :shock:
Får väl hoppas att den är frisk i den tilltänkta lådan, annars kolla om det finns någon standardkedja som passar...

Mvh

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Fisketorp » lör jan 25, 2020 20:21

Ebay verkar hålla lite bättre priser
https://www.ebay.com/itm/GM-Chevy-GMC-J ... Sw9LxZueaq

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Iznogoud » lör jan 25, 2020 21:03

Vad för årsmodell har du?
Helt säker på att framaxeln inte kopplar in utan fördröjning?

Difflåsningen bak brukar vara tveksam med åren, och fram är den ju öppen sådär kan ju vilket hjul som helst spinna om greppet varierar.
Normalt sett är ZJ bakhjulsdriven tills viscon känner av hastighetsskillnad mellan fram och bakaxel och därefter kopplar in framaxeln. Vilket normalt sker utan att du som förare märker av det "tydligt", att initialt sladda är inget större problem.
En 5,9a jag körde överraskade rejält på torr asfalt med bred bakvagn då jag gasade på ut i en korsning trots "defekt/låst" visco
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Solo Rex
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 23, 2020 18:12

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Solo Rex » mån jan 27, 2020 8:35

Fisketorp skrev: lör jan 25, 2020 20:21 Ebay verkar hålla lite bättre priser
https://www.ebay.com/itm/GM-Chevy-GMC-J ... Sw9LxZueaq
Tack, det var ju onekligen betydligt bättre! :D
Iznogoud skrev: lör jan 25, 2020 21:03 Vad för årsmodell har du?
Helt säker på att framaxeln inte kopplar in utan fördröjning?
Ja, riktigt sävlig att koppla in framaxeln. Jag funderar ju på hur pass den drar när det börjar bli stökigt i naturen.
Bilen är en 97a, men säljaren sa att han bytt låda av ngn anledning till en tidigare modell.

Den goda nyheten är väl att det ligger en 242 i garaget nu och väntar på transplantation, och en Spartan Locker till framaxeln är beställd, liksom lite lyse. Sen ska trösklarna ersättas med något tåligare, och tanken behöver nog skyddas från div otäckheter i naturen. Lite omdragning av avgassystemet skulle inte skada, och fram och bakkofångare ska ersättas med något stadigare.
Ja, listan kan förmodligen göras hur lång som helst! :roll:

Men överst på attgöralistan står service!
Olje och filterbyten. Det verkar inte misskött, men ändå gött att veta att det är gjort.

Mvh

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Iznogoud » mån jan 27, 2020 11:29

Låter märkligt om tidigare ägare bytt till en äldre f-låda då det kräver ombyggnad av densamma för att passa.
Har du CV kardan fram kan du glömma att höja bilen utan att först byta kardan till en med knutkors. Mät längd noga innan köp, finns olika längder!

Oljan i bakaxeln kan du ta samma som i framaxeln, dyr LS tillsats behövs inte på en gammal bil såvida lameldiffen inte är ovanligt frisk. Automatlådan måste ha ATF+ olja, inte DXIII eller liknande, finns på svedol billigt. Samma olja i f-lådan.
Glöm inte filtret i lådan.

Köp kpl filter/servicesats på ebay, kostar gratis jämfört med svenska butiker.

Tanken behöver inte skyddas i första läget, isåfall långt viktigare att skydda f-lådan som är lägsta punkten under bilen.
Avgassystemet får du svårt att dra om, däremot kan du liksom jag nyligen prova lägga en skida under det för att förhindra att det tar i sten/stubbar och dras isär, från växellådsbalken och bakåt.

Trösklarna byggs bäst av 100x140x3mm balk, då breddar tröskeln 3cm utanför karossen + ökar markfrigången med 4cm.
Kan byggas lägre också men då måste tvärbalkarna också byggas om.

Adams stötfångare med winchfäste är vekt och sviktar/dras loss så som det levereras med endast 3 bulthål per sida.
Bygger man dit ett extra bulthål blir det lite bättre. Jag skulle ha satsat på ett separat winchfäste typ Rough Country.
Har det själv och det har inte rubbat sig trots mycket winchning. Dyrt men bra,
Bygger du ett själv tänk på att ZJ är vek i fronten så det måste fästas in ordentligt i alla 4 bultar per sida.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Solo Rex
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 23, 2020 18:12

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Solo Rex » tis jan 28, 2020 9:15

Iznogoud skrev: mån jan 27, 2020 11:29 Låter märkligt om tidigare ägare bytt till en äldre f-låda då det kräver ombyggnad av densamma för att passa.
Har du CV kardan fram kan du glömma att höja bilen utan att först byta kardan till en med knutkors. Mät längd noga innan köp, finns olika längder!
Det var nog ett akut fall av "man tager vad man haver".
Höjning finns redan så det räcker, men en ny bakre kardan ska jag smida ihop någon gång. Den är inte i världsklass... :roll:
Iznogoud skrev: mån jan 27, 2020 11:29 Oljan i bakaxeln kan du ta samma som i framaxeln, dyr LS tillsats behövs inte på en gammal bil såvida lameldiffen inte är ovanligt frisk. Automatlådan måste ha ATF+ olja, inte DXIII eller liknande, finns på svedol billigt. Samma olja i f-lådan.
Glöm inte filtret i lådan.

Köp kpl filter/servicesats på ebay, kostar gratis jämfört med svenska butiker.
Tack, bra tips! Det skiljde ju rejält i pengar, och det är dyrt nog när "allt" ska gås igenom.
Iznogoud skrev: mån jan 27, 2020 11:29 Tanken behöver inte skyddas i första läget, isåfall långt viktigare att skydda f-lådan som är lägsta punkten under bilen.
Avgassystemet får du svårt att dra om, däremot kan du liksom jag nyligen prova lägga en skida under det för att förhindra att det tar i sten/stubbar och dras isär, från växellådsbalken och bakåt.
Uttryckte mej lite otydligt, men avgassystemet är lappat och lagat så jag ska bygga nytt en bit iaf. Som det är nu ligger det och skramlar mot någon balk. Är allergisk mot sånt. :|
Iznogoud skrev: mån jan 27, 2020 11:29 Trösklarna byggs bäst av 100x140x3mm balk, då breddar tröskeln 3cm utanför karossen + ökar markfrigången med 4cm.
Kan byggas lägre också men då måste tvärbalkarna också byggas om.
Frågor på det: Har kollat lite på Tuben hur folk gör, men inte sett någon som svetsar in a och b-stolpen i tröskeln. Funderade på att använda två vinkeljärn istället för rör. Blir lätt att göra urtag för stolparna och svetsa in dom, och sen lägga nästa som "lock" när det är klart. Men det kanske är överkurs, eller finns något smidigare sätt?
Lämnar man den inre tröskelplåten orörd, så att det blir en spalt mellan den och den nya tröskeln?
Funderar på så mycket olika grejer nu, så det är alldeles snurrigt i huvudet. Blir säkert mer självklart när jag fått fundera lite mer. Kanske... :shock:
Iznogoud skrev: mån jan 27, 2020 11:29 Adams stötfångare med winchfäste är vekt och sviktar/dras loss så som det levereras med endast 3 bulthål per sida.
Bygger man dit ett extra bulthål blir det lite bättre. Jag skulle ha satsat på ett separat winchfäste typ Rough Country.
Har det själv och det har inte rubbat sig trots mycket winchning. Dyrt men bra,
Bygger du ett själv tänk på att ZJ är vek i fronten så det måste fästas in ordentligt i alla 4 bultar per sida.
Vet tyvärr inte vad Adams, (eller vem) är?
Det sitter ett fäste på, men ska väl riva isär och se hur det är byggt innan jag använder det.
Är arbetslös just nu, så ska försöka fixa så mycket som möjligt nu när jag har tid. Dessvärre har Hustruns attgöralista blivit längre också! :poke:

Det ska iaf bli grymt kul att prova lite terrängkörning!

Mvh

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Iznogoud » tis jan 28, 2020 12:03

Skrev fel tidigare, 100x150x3 ska balkmåttet vara om du vill ha 3cm utstick från karossen. Än hellre 160-170mm med ett plattjärn som stöd i mitten av balken.

Balken kan du lika gärna göra urtag i som vinkeljärn, så gjorde jag för främst B stolpen där bältesinfästningen sitter och som rosten gärna attackerar.
Biten du jackar ur balken ( blir som ett vinkeljärn ) vänder in och ut och svetsar fast på nytt + 2 nya gavlar i hålen som blir kvar.

Skramlandet från avgasröret är troligen resultatet av avsaknad av gummibussning där avgassystemet fäster in i växellådsbalken.

Adam är den polske killen som tillverkar och säljer stötfångare, har varit här på forumet tidigare men är nog på FB nu
Se bild på stötfångaren i den här tråden, sidan 2 http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... te#p447152
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Solo Rex
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 23, 2020 18:12

Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...

Inlägg av Solo Rex » fre feb 07, 2020 12:36

Bytte filter i automaten, och har läst på nätet om att 3-4 fjädern kan gå av. Min lokala bildelshandlare hade svårt att få fram en, och den funkade ju fint, så jag tänkte att jag tar det nästa gång. Och ni fattar ju själva hur det gick... :shock:

Efter lite mer påläsning har jag förstått att jag behöver ett sye-kit, och att det förmodligen är därför det rystar o skakar när jag kommer upp i lite hastighet.
Något tips på vart jag vänder mej för att få tag på en lämplig kardan, köpa eller förlänga? Ska nog passa på att flytta bak bakaxeln lite också.

Och hur mycket frigång behöver jag på kardanen? Fattar att den ska kunna monteras av och på, men hur mycket extra spel ska man ha när den är helt ihoptryckt?

Är 6a i min och orginal styr och parallellstag.
Knöligt och klent. Har jag fattat rätt att det är bättre grejer på v8? Är det en lämplig första styruppdatering, eller ska man gå på "tyngre grejor" direkt? Har kollat på lite olika, bla IROs
Kit, men det kostar en slant och man ska ju ha råd att köra lite också... :rodnar:

Mvh

Skriv svar