Sida 1 av 1

Rubicon-13 Motorhaveri kamrem

Postat: tis jun 11, 2019 12:28
av JeepJ201981
Hej

Har en Jeep Rubicon årsmodell -13, 2.8 CRD som har rasat. Kamremmen är definitivt av, men verkstan kan ju inte definitivt säga varför de misstänker något annat än slitage. Det var nämligen inte dax för något kamremsbyte än, de rekommenderar byte vid 8 år/20.000 mil och bilen har gått ca 16.000 och är inne på sitt 6:e år. Alltid servad efter Jeeps program på auktoriserad verkstad.
Verkstaden säger att de inte varit med om att kamremmen gått på någon Wrangler.

Att felsöka blir väldigt dyrt enl dem och Jeep vill inte stå för nåt/inget goodwill tråkigt nog. Hade bilen gått 15.000 hade vi förmodligen fått goodwill.

Är det någon här som varit med om något liknande?

Lutar ju tyvärr åt motorbyte i dagsläget, och det får vi stå för själva.

Funderar mest om någon varit med om liknande, hur blev det för er, är det ens lönt att processa eller är det bara att se glad ut och kasta i ny motor?

Re: Rubicon-13 Motorhaveri kamrem

Postat: tis jun 11, 2019 15:29
av Runekebab
Har en kompis som hade en Ford Mondeo som alltid va servad på verkstad,
där rasade kamremen å slog sönder en massa skit.
Men dom tog det på goodwill bara för den alltid va servad hos dom.
så försök och stå på dej.

Re: Rubicon-13 Motorhaveri kamrem

Postat: tor jun 13, 2019 18:02
av jonte_malmö
Morsan hade en Renault Clio (ursäkta jämförelsen :P ) som shoppingvagn, årsmodell typ 1998. Den hade haft en ägare, fullservad och gått ca 5000mil när hon köpte den 5 år gammal på Verdexa (Volvo Renault i Malmö, nu Bilia). Den fortsatte fullservas där, och när den var inne på service var farsan noga med att fråga om kamrem, men det behövdes inte, typ ett par tusen mil och några år till. Bara några månader senare tvärstannade den med kamremsras, bara ett par hundra meter från deras hus så vi puttade hem den och fick den bärgad till Verdexa där den var såld och servad. Maskinförsäkringen var utgången, men farsan stod på sig att han ville byta kamrem sist. Det slutade med att Verdexa stod för en begagnad motor med lite färre mil från en krickad Clio, föräldrarna fick betala lite av jobbet + byte av vattenpump och kamrem på den nya. Men blev typ 5000 istället för 30’000. Testa föreslå nått liknande!

Re: Rubicon-13 Motorhaveri kamrem

Postat: lör jun 15, 2019 0:08
av ErraN_XJ
Vart är jeepen servad? Har du servat den på samma ställe? Fullstämplad servicebok?
Har du skött bilens underhåll till punkt o pricka så borde verkstan ge dig de på goodwill eller garanti. Som dom andra här skriver, stå på dig, låt inte kundmottagare köra över dig. Be om å få prata med verkstadschefen.

Va kostar en beg motor på bildelsbasen?

Re: Rubicon-13 Motorhaveri kamrem

Postat: lör jun 15, 2019 5:40
av pasenracing
Säger som dem övriga, stå på dig.
Är den alltid servad på auktoriserad Jeep verkstad så ska dem ju skött servicen enligt Jeep rekommendationer och där med så borde Jeep stå för reparation eller byte av motor på antingen goodwill eller garanti.

Om inget annat, kolla med konsumentombudsman eller direkt med konsumentverket och se vad dem säger, kan du visa en fullstämplad servicebok från auktoriserad Jeep verkstad så borde det gå att lösa.

Re: Rubicon-13 Motorhaveri kamrem

Postat: lör jun 15, 2019 7:57
av gubbstrutten
VM Motori är inte kända för att rosa marknaden, milt uttryckt.
2,5:an är känd för sina topplockspackningar.
2,8:an lär vara bättre på den punkten.
Körde själv en Jeep Cherokee/Liberty KJ 2.8 -06 i över 5 år utan problem(som köptes ny).
En "syster" till Jeep:en är Chrysler Voyager.
Den har jag för mig har samma motor som där lär fungera utan problem.
Hos den var det växellådan som strulade varför många skrotades.
Kanske kan en sådan motor vara ett alternativ till din Wrangler?
Förutsatt att det är samma motor.
Bör finnas på bilskrotarna för en rimlig penning.
En tanke. :tumbup: