Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Har fått problem med startspärren på min XJ från '97.
Jag har läst en hel del på internet men än så länge inte lyckats lösa problemet. Kanske någon här har en lösning eller kan rekommendera mig någon att kontakta?
Jag har en nyckel och en fjärr. Det var vad som kom men när jag köpte bilen för 1,5 år sedan.
Bild på nyckel och fjärr:
Sedan här om dagen går det inte att låsa upp eller låsa med fjärren. Den eller mottagaren i bilen (eller något annat i bilen) är helt dött. Självklart har jag bytt batterier i fjärren. Två gånger tom och tvättat kontakterna med ren sprit.
Det egentliga problemet är att bara fjärren kan stänga av startspärren. Texten SECURITY lyser på instrumentpanelen. Så det som händer nu är att motorn startar men stängs av automatiskt efter 1-2 sekunder. Helt enligt hur Immobilizer ska fungera.
Har läst att man kan byta till en ny ECU med samma nummer men utan Immobilizer. Dock har jag inte hittat någon sådan än.
Bild på SECURITY på instrumentpanel:
Någon som har några tips eller vet någon bra mekaniker/bilelektriker som han hjälpa mig?
Finns som sagt massor med info på nätet men inget som funkat för mig än.
Det här är väl det hetaste spåret just nu (men jag fattar inte ett dugg av vad de säger):
https://www.facebook.com/15232082213041 ... 097896036/
Jag har läst en hel del på internet men än så länge inte lyckats lösa problemet. Kanske någon här har en lösning eller kan rekommendera mig någon att kontakta?
Jag har en nyckel och en fjärr. Det var vad som kom men när jag köpte bilen för 1,5 år sedan.
Bild på nyckel och fjärr:
Sedan här om dagen går det inte att låsa upp eller låsa med fjärren. Den eller mottagaren i bilen (eller något annat i bilen) är helt dött. Självklart har jag bytt batterier i fjärren. Två gånger tom och tvättat kontakterna med ren sprit.
Det egentliga problemet är att bara fjärren kan stänga av startspärren. Texten SECURITY lyser på instrumentpanelen. Så det som händer nu är att motorn startar men stängs av automatiskt efter 1-2 sekunder. Helt enligt hur Immobilizer ska fungera.
Har läst att man kan byta till en ny ECU med samma nummer men utan Immobilizer. Dock har jag inte hittat någon sådan än.
Bild på SECURITY på instrumentpanel:
Någon som har några tips eller vet någon bra mekaniker/bilelektriker som han hjälpa mig?
Finns som sagt massor med info på nätet men inget som funkat för mig än.
Det här är väl det hetaste spåret just nu (men jag fattar inte ett dugg av vad de säger):
https://www.facebook.com/15232082213041 ... 097896036/
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Om det är samma system som på min gamla ZJ '98, så måste man till Chrysler-märkesverkstad med bilen och lägga in nya fjärrar. Dvs man kan inte programmera själv på de lite nyare (efter 95 nånting). Däremot min XJ diesel '98 hade en fjärr som låste upp. När jag skulle göra kopia hos nyckelgubben så visade han att fjärren var onödig, låste bara upp, själva startspärrsfunktionen satt i nyckeln som ett chip. Så kan vara olika?
När det gäller att byta ECU så finns här de som kan det bättre. När jag skulle kolla till ZJ:n så hade Iznougod och nån annan här bra koll. De svarar säkert ikväll
När det gäller att byta ECU så finns här de som kan det bättre. När jag skulle kolla till ZJ:n så hade Iznougod och nån annan här bra koll. De svarar säkert ikväll
Ford Explorer '98
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Om det går att byta PCM bara så där... vet jag inte när det kommer till med startspärr vs utan, men byta PCM nr går bra såvida båda PCM enheterna har samma funktion, med/utan startspärr.
Hade en länk tidigare som förklarade varje PCM nr´s utförande, men den är borta nu tyvärr.
En ny PCM i Usa är inte så dyr, men så ska folkutbytesenheten ha sina skatter, avgifter mm också, så den kan bli dyr att få till Sverige ändå. En lev, är denna https://www.fs1inc.com/
Hade en länk tidigare som förklarade varje PCM nr´s utförande, men den är borta nu tyvärr.
En ny PCM i Usa är inte så dyr, men så ska folkutbytesenheten ha sina skatter, avgifter mm också, så den kan bli dyr att få till Sverige ändå. En lev, är denna https://www.fs1inc.com/
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Tack för era svar. Värdefulla!
Ska kolla med märkesverkstad men jag har för mig de är dyra. Men det finns kanske inget alternativ.
Galet att man inte kan koppla förbi det hos Chrysler eller Jeep. Det är ju rätt gamla bilar där sådana här system kan börja krångla.
Ska kolla med märkesverkstad men jag har för mig de är dyra. Men det finns kanske inget alternativ.
Galet att man inte kan koppla förbi det hos Chrysler eller Jeep. Det är ju rätt gamla bilar där sådana här system kan börja krångla.
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Här är vad jag sparade på datorn när jag klyddade med min ZJ'98, tror första länken är den Iznogoud menade:
https://www.autopart.com/ecc/ECC1995JEE ... EROKEE.htm
http://www.jtec.info/index.php?title=19 ... kee_V-8_ZJ
https://www.jeepz.com/forum/cherokee-co ... reset.html
Men kolla så du inte har chip i nyckeln, det hade min '98 XJ 2,5 TD, men den var nog iof Europa-byggd.
https://www.autopart.com/ecc/ECC1995JEE ... EROKEE.htm
http://www.jtec.info/index.php?title=19 ... kee_V-8_ZJ
https://www.jeepz.com/forum/cherokee-co ... reset.html
Men kolla så du inte har chip i nyckeln, det hade min '98 XJ 2,5 TD, men den var nog iof Europa-byggd.
Ford Explorer '98
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Nope inte den länken, den jag hade förklarade varje p/n i detalj vad gäller effekt, avgaskrav/marknad mm.
Och bara för att vara den... Så har jag för mig jag läste att jeep Sverige inte längre kan programmera fjärrar till de här "gamla" bilarna, vilket gör de till brevpressar på hjul
Kolla med USA och någon av PCM leverantörerna ex,vis de jag länkade till, om de kan lösa problemet.
Även om boxen kostar 5000Kr är det billigare än att skrota bilen och kanske likvärdigt med programmering hos Jeep ÅF om de fortfarande gör det.
Och bara för att vara den... Så har jag för mig jag läste att jeep Sverige inte längre kan programmera fjärrar till de här "gamla" bilarna, vilket gör de till brevpressar på hjul
Kolla med USA och någon av PCM leverantörerna ex,vis de jag länkade till, om de kan lösa problemet.
Även om boxen kostar 5000Kr är det billigare än att skrota bilen och kanske likvärdigt med programmering hos Jeep ÅF om de fortfarande gör det.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Jag köpte ny box från Amerika till min Xj-97
vart håller du till?? har du limited med sexa och aut
vart håller du till?? har du limited med sexa och aut
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Fan va trist, jag fick för nått år sedan pris av Bilpartner i Malmö (Jeep, Subaru, fd Saab mm). De trodde runt 800 för att programmera in fjärrar man hade till bilen med sin Chrysler dator. (Dvs att man tex har två fjärrar och de kopplar dem till bilen och inga andra fjärrar funkar mer). Skulle man däremot köpa en ny fjärr var det ca 3000 plus inprogrammering till bilen. Och av sina 3-4 anläggningar här var det bara Arlöv som hade rätt dator och program.Iznogoud skrev: ↑tor maj 30, 2019 8:25 Nope inte den länken, den jag hade förklarade varje p/n i detalj vad gäller effekt, avgaskrav/marknad mm.
Och bara för att vara den... Så har jag för mig jag läste att jeep Sverige inte längre kan programmera fjärrar till de här "gamla" bilarna, vilket gör de till brevpressar på hjul
Kolla med USA och någon av PCM leverantörerna ex,vis de jag länkade till, om de kan lösa problemet.
Även om boxen kostar 5000Kr är det billigare än att skrota bilen och kanske likvärdigt med programmering hos Jeep ÅF om de fortfarande gör det.
Ford Explorer '98
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Tack för länkarna. Har kontaktat autopart, får se vad de svarar. Har kontaktat en massa andra i USA. Har en kompis i Frankrike som söker där. Min franska stäcker sig till voilà förutom de franska låneord vi har i svenskan.
ECU pin layout för 6:an fanns på samma sida som du länkade Grand Cherokee, värdefull info!:
http://www.jtec.info/index.php?title=19 ... I-6_4.0_XJ
Jag som inte är så bra på el tänker att man kanske kan kolla signalerna till tändning och bränslepump för att se vad som händer när motorn stängs av. Kanske går det att koppla förbi på något sätt?
Jag undrar vad det är för signal som skickat från mottagaren i bilen till ECU eller Immobilizer. Den måste ju få någon typ av klar-signal. Eller behandlas koderna i mottagaren och sedan skickas bara en spänning? Men det hade kanske varit för enkelt.
Bilen är en Limitied med 6:an, automat och stora fördelningslådan.
Jag bor en bit utanför Vallentuna, drygt 3 mil norr om Stockholm..
Kollade tidigare med Aftén bil i Åkersberga och de kunde programmera en ny fjärr för 1807 kr inkl. själva fjärren. Det är nog det enklaste och kanske billigaste alternativet. Men det förutsätter att felet verkligen ligger i fjärren.
Helst skulle man vilja göra sig av med Immobilizern helt så att man aldrig kan få problemet igen. Hade tur att bilen la av hemma.
Ska kolla med några s.k. Jeep specialister här i Sverige också.
ECU pin layout för 6:an fanns på samma sida som du länkade Grand Cherokee, värdefull info!:
http://www.jtec.info/index.php?title=19 ... I-6_4.0_XJ
Jag som inte är så bra på el tänker att man kanske kan kolla signalerna till tändning och bränslepump för att se vad som händer när motorn stängs av. Kanske går det att koppla förbi på något sätt?
Jag undrar vad det är för signal som skickat från mottagaren i bilen till ECU eller Immobilizer. Den måste ju få någon typ av klar-signal. Eller behandlas koderna i mottagaren och sedan skickas bara en spänning? Men det hade kanske varit för enkelt.
Bilen är en Limitied med 6:an, automat och stora fördelningslådan.
Jag bor en bit utanför Vallentuna, drygt 3 mil norr om Stockholm..
Kollade tidigare med Aftén bil i Åkersberga och de kunde programmera en ny fjärr för 1807 kr inkl. själva fjärren. Det är nog det enklaste och kanske billigaste alternativet. Men det förutsätter att felet verkligen ligger i fjärren.
Helst skulle man vilja göra sig av med Immobilizern helt så att man aldrig kan få problemet igen. Hade tur att bilen la av hemma.
Ska kolla med några s.k. Jeep specialister här i Sverige också.
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
På -95 räcker det att jorda en kabel
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Fick svar av en firma att från 97 har man annan Immobilizer som inte går att koppla förbi.
Men jag har fått lite olika svar från olika firmor i Sverige och USA när det gäller omprogrammering av ECU.
En säger att det bör gå men ska kolla med den som kan när han är tillbaka (imorgon), två säger att det inte går och en säger att när de programmerar in bilens serienummer i en begagnad ECU utan Immo så kommer Immo:n att sktiveras även i den. Då behövs en som kan modifiera ECU.
Lär veta med imorgon. Håller er uppdaterade.
Men jag har fått lite olika svar från olika firmor i Sverige och USA när det gäller omprogrammering av ECU.
En säger att det bör gå men ska kolla med den som kan när han är tillbaka (imorgon), två säger att det inte går och en säger att när de programmerar in bilens serienummer i en begagnad ECU utan Immo så kommer Immo:n att sktiveras även i den. Då behövs en som kan modifiera ECU.
Lär veta med imorgon. Håller er uppdaterade.
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Intressant tråd
Vill Thelemorf beskriva lite mer om "jordning av en kabel"
Vill Thelemorf beskriva lite mer om "jordning av en kabel"
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Ett helt annat larmsystem och bil än det som diskuteras i denna tråd.
https://www.jeepforum.com/forum/f13/how ... zj-483020/
https://www.jeepforum.com/forum/f13/how ... zj-483020/
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Jag testade jorda gula kabeln på min ZJ ’98, gjorde ingen skillnad. Men den sitter innanför plasten på förarsidan, bara att koppla den till karossen, på de äldre vill säga.
Ford Explorer '98
Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem
Tror att vi måste börja hålla isär startspärr på Xj och Zj