Vilken diffspärr är bäst?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Vilken diffspärr är bäst?

Inlägg av grönberg » tor sep 27, 2018 20:45

Jag har en Wangler 97:a.
Som jag nu har köpt 4.88 i utväxling till men fundera nu på vad jag mer ska ha.
Vad kör ni med? Luft diff lr en elektrisk diffbroms?

Mvh
Senast redigerad av grönberg den mån okt 15, 2018 17:29, redigerad totalt 1 gånger.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av gubbstrutten » fre sep 28, 2018 8:44

Torsen är både effektiv, billig i inköp samt lätt att montera jämfört med luftdrivna spärrar.
Finns flera fabrikat att välja på. Om Val Racing finns till din bil vet jag inte. Den är justerbar för allt mellan DD och Challenge.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av grönberg » fre sep 28, 2018 20:01

gubbstrutten skrev:Torsen är både effektiv, billig i inköp samt lätt att montera jämfört med luftdrivna spärrar.
Finns flera fabrikat att välja på. Om Val Racing finns till din bil vet jag inte. Den är justerbar för allt mellan DD och Challenge.
Ja det kanske men nu funderar jag på om jag ska ha ARB lr en typ E-locker?
Känns som jag räddar min axel lite med det..

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av Gustavsson » lör sep 29, 2018 12:35

En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av grönberg » lör sep 29, 2018 12:55

Gustavsson skrev:En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Aa fast en luft lr elektrisk kopplar man väl inte in förens man får ett problem i skogen är min tanke?
Torsendiff är alltid igång.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av gubbstrutten » sön sep 30, 2018 10:42

grönberg skrev:
Gustavsson skrev:En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Aa fast en luft lr elektrisk kopplar man väl inte in förens man får ett problem i skogen är min tanke?
Torsendiff är alltid igång.
Då vet du inte hur en torsen fungerar.
Subaru, till exempel, och ursprungsQuattron hade 3 torsen vardera.
Du tror väl inte att de var ständigt låsta? :shock:
Då kan man ju lika bra ha en AGA-diff! :lol:

Diffspärr kopplar man i INNAN man får problem! 8)

B t w bör du ändra rubriken då det inte är diffbromsar utan diffspärrar du verkar vara ute efter, eller hur? :tumbup:

Härutöver är jag tveksam om det är så klokt att sätta en axelspärr i en gammal DANA 35. :vetej:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av zurfer » sön sep 30, 2018 16:14

Ska du köra hårdare offroad så ska du inte ha en torsen.

Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av grönberg » sön sep 30, 2018 20:51

[quote="zurfer"]Ska du köra hårdare offroad så ska du inte ha en torsen.

Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.[/


Ja alltså bilen ska ju användas, enklare offroad så kan man köra som den är.
Även värre oxå fast då får man ju vålda en del:)

Tack för info!
Det lutar åt El tycker jag, enklare o koppla in oxå.
Dock har jag ju dana 30 fram där jag tänkt ha den.

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Inlägg av zurfer » mån okt 01, 2018 6:33

Ajust det menar d30 :rodnar:

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Re: Vilken diffspärr är bäst?

Inlägg av grönberg » mån okt 15, 2018 17:30

I min wrangler -97 med dana 30 fram så är det 27 splines va?=)
Min plan är att beställa en elektrisk diff. Bara så ja inte får hem fel=)

tailguard
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: lör jan 10, 2009 16:48
Ort: Nyköping

Re: Vilken diffspärr är bäst?

Inlägg av tailguard » sön okt 21, 2018 19:21

Jag har en aussilocker i bak och en ox i fram …..tycker att vajer styrt verkar pålitligare
Skrev Eddie
Team Psykbryt
-------------------------------------------------------
XJ 94
Impreza GT 99(nu med Sti motor) Skrotad :O)
Nissan Navara 06
2 st kyosho inferno 1:8
I st Traxxas Summit crawl bil
IH 150C från 63 Biltransport (Såld 130809)

Skriv svar