JEEP Wrangler JL provkörd i Teknikens Värld 17/2018.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

JEEP Wrangler JL provkörd i Teknikens Värld 17/2018.

Inlägg av gubbstrutten » tor aug 02, 2018 12:53

Prov-/testföraren Björn Törnros skriver, i mitt tycke, inte lika bra och initierat som Micke Lindberg skulle ha gjort.

3 takalternativ och 2 modellvarianter. De senare Sahara och Rubicon. Sport inte till Sverige.

Motorerna, till att börja med endast 2.2 lit dieslar, direkt plockade från Alfa Romeo Giulia.
Bensinare 2 lit tillgängliga vid årsskiftet(från FIAT 500 X?).
Alla motorer 4-cyl och kopplade till 8-stegad automat(från FIAT?).

Finns inga bilder från "maskinrummet" så det går inte se om det är gamla VM Motori-maskiner som dammats av.

Nya JEEP kan, av Björn Törnros, sammanfattas som: "en bil för dig som spenderar mycket körtid på dåliga vägar eller inga vägar alls. Eller för de naturvana som har med sig full lavinutrustning för en dagstur till lokala parken i Bromma".

Rivaler är, enligt artikelförfattaren, Toyota LandCruiser och Lada Niva. :?
Dock har inte nya JL fördelningslåda med "Full Time" som de båda ovan nämnda bilarna. :o

Enligt min åsikt snyggare "bumpers" både fram och bak på JL än på JK.

Priserna ej fastställda, men skatten blir 14.508:-/år. :shock:
Instegsversionen Sport, som inte kommer att säljas i Sverige, kostar från 48.000 euro.

Artikelförfattaren rekommenderas uppdatera sig beträffande Willys/Jeep´s historia genom "Jeepen i Sverige".
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)