Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
Hej, undrar om någon hjälpa mig vad som behövs till ett utväxlingbyte på min zj
Ska bli en d30hp fram från en xj. och en d35 c-clip bak original från zj.
Tanken var att byta utväxling och renovera när man plockar loss axlarna från bilen.
Här är delarna jag har kollat på i utväxling 4.88
http://www.rustysoffroad.com/rustys-gea ... -rear.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har läst mig till att jag måste byta carrier i framaxeln till denna
http://www.rustysoffroad.com/dana-30-lo ... rier.html/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bak sitter det idag en org lamelldiff. Går den carriern att använda eller ska jag köpa en ny för att få en öppen differential?
http://www.rustysoffroad.com/differenti ... -abs.html/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanken var att försöka sprida ut kostnaderna och göra i ordning axlarna köra med öppna diffar ett tag och sedan uppgradera med lockright eller liknande som inte kräver schimsning.
Behövs det några fler komponenter för att få till detta?
Ska bli en d30hp fram från en xj. och en d35 c-clip bak original från zj.
Tanken var att byta utväxling och renovera när man plockar loss axlarna från bilen.
Här är delarna jag har kollat på i utväxling 4.88
http://www.rustysoffroad.com/rustys-gea ... -rear.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har läst mig till att jag måste byta carrier i framaxeln till denna
http://www.rustysoffroad.com/dana-30-lo ... rier.html/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bak sitter det idag en org lamelldiff. Går den carriern att använda eller ska jag köpa en ny för att få en öppen differential?
http://www.rustysoffroad.com/differenti ... -abs.html/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanken var att försöka sprida ut kostnaderna och göra i ordning axlarna köra med öppna diffar ett tag och sedan uppgradera med lockright eller liknande som inte kräver schimsning.
Behövs det några fler komponenter för att få till detta?
Re: Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
Jag skulle nog säga att du behöver diffar mer än utväxling, iof beroende på däckstorlek!
Nu åker jag bara med 31”, men har aldrig märkt att utväxlingen är för hög, däremot gjorde det underverk när jag svetsdiffade bakaxeln(svetsade den trötta lamelldiffen)!
Nu har jag ju 4,0L i min så de e 3,73 i axlarna, vad är det i dina och vad ska du ha för hjul?
Nu åker jag bara med 31”, men har aldrig märkt att utväxlingen är för hög, däremot gjorde det underverk när jag svetsdiffade bakaxeln(svetsade den trötta lamelldiffen)!
Nu har jag ju 4,0L i min så de e 3,73 i axlarna, vad är det i dina och vad ska du ha för hjul?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
Har inte kikat än mest troligt är det olika i axlarna från de olika bilarna. Planen var att tids nog få dit 35”. Då är axlarna klara tänkte jagJ Landin skrev:Jag skulle nog säga att du behöver diffar mer än utväxling, iof beroende på däckstorlek!
Nu åker jag bara med 31”, men har aldrig märkt att utväxlingen är för hög, däremot gjorde det underverk när jag svetsdiffade bakaxeln(svetsade den trötta lamelldiffen)!
Nu har jag ju 4,0L i min så de e 3,73 i axlarna, vad är det i dina och vad ska du ha för hjul?
Re: Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
Mest troligt är det 3:73 i samtliga axlar oavsett I6 eller V8, XJ Diesel brukar ha 4:10 tror jag.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
3.73 e väl vanligast på modellen med v8? Av dom 2 modeller av xj å zj ja haft har de vart 3.55 med 4.0l å 3.73 med den zj-v8an ja skrota för ett par månader sedan.
Sen så e de ju en brytpunkt mellan 3.73 å 4.10 så du behöver nya diffar oxå tyvärr.
Sen så e de ju en brytpunkt mellan 3.73 å 4.10 så du behöver nya diffar oxå tyvärr.
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
Det har jag hört också. Jag ska hissa upp bägge bilarna ikväll och snurra på hjulen och se vad de är för utväxling.ErraN_XJ skrev:3.73 e väl vanligast på modellen med v8? Av dom 2 modeller av xj å zj ja haft har de vart 3.55 med 4.0l å 3.73 med den zj-v8an ja skrota för ett par månader sedan.
Sen så e de ju en brytpunkt mellan 3.73 å 4.10 så du behöver nya diffar oxå tyvärr.
Re: Hjälp med att välja rätta delar till axlarna
De va jäkligt enkelt, märkbrickorna var kvar på bägge bilarna.
3.55 på xj och 3.73 på zj
3.55 på xj och 3.73 på zj