Sida 1 av 1

Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: mån apr 23, 2018 8:48
av _Walle_
jag har tagit isär min bakaxel, jeepen i fråga är en zj -96 med v8 och insåg att alla lager är slut lämnade in axeln på en firma för att får alla dåliga delar bytta samt injusterad då jag själv saknar både verktyg och riktig kunskap om justeringen.

priset jag fick var ca 20.000:- är det så det kostar att renovera en bakaxel? han menade på att delarna till just denna dana 44 är lite dyrare då det är aluminium huset på denna. så en följdfråga är, är det värt att byta till någon annan axel? eller finns det någon runt sthlm som kan fixa en axel billigare till min jeep?
Bilen är ju inte värd mycket mer än halva den kostnaden :P


MVH
Walle

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: mån apr 23, 2018 11:02
av _Walle_
Läste just om ford 8.8 swap är det någon som har erfarenhet av det? låter som ett kul projekt om inte annat då dana 44a verkar vara dyr enligt vissa.

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: mån apr 23, 2018 11:08
av jonte_malmö
Lär vara billigare att köpa en fungerande axel på skroten. Eller byta till Ford 8.8 som sagt. Fordarna brukar ha 3.73 i utväxling, har inte jeepen det lär du ändå få byta utväxling fram eller bak. Att swapa in en 8.8 kräver en del svetsning (nya fästen på axeln mm). Tror att en bättre beg. orginalaxel är bästa alternativet om du inte ska köra tuff offroad, framaxeln på ZJ:n lär ändå kräva viss ombyggnad/modifiering om den ska matcha en Ford 8.8.

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: tis apr 24, 2018 22:22
av _Walle_
jonte_malmö skrev:Lär vara billigare att köpa en fungerande axel på skroten. Eller byta till Ford 8.8 som sagt. Fordarna brukar ha 3.73 i utväxling, har inte jeepen det lär du ändå få byta utväxling fram eller bak. Att swapa in en 8.8 kräver en del svetsning (nya fästen på axeln mm). Tror att en bättre beg. orginalaxel är bästa alternativet om du inte ska köra tuff offroad, framaxeln på ZJ:n lär ändå kräva viss ombyggnad/modifiering om den ska matcha en Ford 8.8.
lär ju så vara, tack för svar iaf =)

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: ons maj 02, 2018 7:08
av Johan Lundgren
Kör du inte tuff terräng så kan du byta till Dana 35 från dn ZJ med 6'an eller från en XJ.

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: ons maj 02, 2018 16:19
av _Walle_
Johan Lundgren skrev:Kör du inte tuff terräng så kan du byta till Dana 35 från dn ZJ med 6'an eller från en XJ.
Jag har sökt lite mera nu på det här med axlar osv, och förstått att folk byter ut dom mot andra grejer samt har fått mer klart för mig vad axeldelar kostar som vanligt skulle man kollat upp sånt kanske innan :roll: haha tack för svar en dana 35 är klart värt att kika på i framtiden kanske.[

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: ons maj 02, 2018 18:57
av Iznogoud
Fast en XJ axel är inte bolt-on då den har bladfjädring original, så en ZJ D35 axel är väl enda enkla alternativet som också kommer fungera bra både på och utanför vägen vid normal körstil.

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: tis maj 15, 2018 13:12
av _Walle_
ja så är det nog, nu är 44an iaf i ordning och hoppas den ska funka som det är tänkt, tänkte nog åka ut till Botkyrka på lördag :jump:

Re: Dana 44 Fråga, dyr axel?

Postat: mån jun 04, 2018 23:06
av Thelemorf
_Walle_ skrev: priset jag fick var ca 20.000:- är det så det kostar att renovera en bakaxel? han menade på att delarna till just denna dana 44 är lite dyrare då det är aluminium huset på denna.
Walle
Vad i hela fan skulle de göra med axeln?