Hej Mixman och välkommen till forumet.
För att få en väl fungerande CB/kommunikationsradio krävs fler saker.
Ett bra jordplan för antennen är elementärt.
Optimalt är mitt på taket på en "plåtbil".
Näst bäst är på motorhuven eller i dess framkant.
Då får man visserligen ett asymetriskt jordplan som är bättre i vissa vinklar mot den man kommunicerar med.
I särklass sämst är bak på bilen.
Då får man i praktiken nästan inget jordplan alls.
I de länder där man är starkt beroende av fungerande CB/komradio placerar man nästan alltid antennen fram.
Jag skriver om Australien, Nya Zeeland, vissa delar av Afrika och Sydamerika.
Men det är klart, det är ju tuffast vid korvmojjen med en lång svajande antenn bak.
Att montera antennen bak för att undvika störningar från tändsystem, generator, torkarmotor m m är ett problem som inte existerar på moderna (japanska och europeiska) bilar.
Allt är effektivt avstört = lagkrav som kollas vid typprovningen.
Härutöver är moderna koaxialkablar så effektivt avskärmade att, om någon till äventyrs skulle ersätta originatändkablarna med koppardito, bilmotorns elektriska komponenter inte förmår störa.
Jag har själv jämfört monteringarna bak resp fram på ett flertal Wrangler TJ, Defender samt Samuraier.
För närvarande har jag en "plåtbil" men har ändå, efter lång erfarenhet, placerat antennen i motorhuvens framkant.
Enda nackdelen med antenn fram är att i mörker, om man har extraljus på taket, så förnimmer man viss svag bländning av det rostfria sprötet.
Jag skruvar av sprötet när jag inte leker i skogen för att inte inleda viss personer i frestelse att demolera sprötet.
Nu vet jag ju inte var du bor, men är det i Mälardalen så är du välkommen till Sandlycke så kan jag visa dig ett sätt att monter antennen fram på en Wrangler, som jag gissar att du har.
Skriv i tråden om du kommer så tar jag med antennfästet.