Offroad antenn + komradio

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JEEPZJZJ
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jun 09, 2017 13:40

Offroad antenn + komradio

Inlägg av JEEPZJZJ » tis aug 22, 2017 14:44

Letar efter en prisvärd komradio och en sådan antenn som är någon ( några ) meter lång, ingen aning om vad dem heter.

Någon som vet var man finner dessa samt har ett bra tips på komradio! Ska sitta på min ZJ i stötfångaren i fram tänkte jag :beer:

Tack på förhand

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av gubbstrutten » tis aug 22, 2017 22:05

Enligt min uppfattning, efter att ha ägt 4 komradion, är Danita 1240 en mycket prisvärd radio.
Som kanske bekant så får ingen komradio, även kallad CB-radio, sända med högre effekt är 4 W.
För bästa kommunikation är placeringen av antennen A och O, vanligen bäst på taket på "plåtbilar".
Krutet ska du lägga på antennen och injusteringen av den stående vågen = SWF-signalen.
Jag har på de flesta av mina bilar placerat antennen fram(på "bågen" eller egentillverkat fäste).
Mest för att den inte skadas så lätt som då den sitter på taket(har dålig erfarenhet).
Bak är en mindre lyckad, men desto vanligare, placering.
Limmared och Konrad m fl säljer antenner i olika prisklasser.
FB-radio vill jag varna för. Har dålig erfarenhet av deras priser samt bemötande vid garantihandläggning.

Gå gärna in på http://www.27mhz.se" onclick="window.open(this.href);return false; och kolla/ställ frågor.

Ps. Om du berättar var du bor så kan du kanske få hjälp med justering av antennen/SWR-signalen. Ds.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Mixman
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 24, 2017 23:17

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av Mixman » fre aug 25, 2017 0:49

Varför är bak en mindre lyckad placering? Jag rekommenderar att hellre sätta antennen bak än fram, eftersom den då kommer längre från motorns och bilelektronikens störningar.

Det är också viktigt att antennen får bra jordkontakt. Speciellt om den monteras på en tailgate eller lucka bör du brygga gångjärnen med en jordfläta. Platstak är uteslutet. Efter montering kolla SWR, stående våg. Den skall helst ligga under 1:1,5. Justera antennen så att minimum ligger runt kanal 20.

Jag har en Wilson FGT-5 bak på Jeepen, en 5 fots relativt flexibel antenn. Den är monterad på en hållare som i sin tur är bultad med reservhjulskonsolen. En jordfläta var nödvändig för att jorda tailgate eftersom den annars hade dålig elektrisk kontakt med bilen.

Placera radion så att den är lätt att hantera och högtalarljudet är acceptabelt även vid vindbrus och annat kupébuller. Alternativt montera en extern högtalare på frontpanelen eller annan plats närmare öronen. 12 volt hämtas direkt på batteriet för att undvika spänningsfall och störningar, säkra av vid batteriet. En modern radio med bra display och inbyggd SWR mätare är CRT-2000, den kostar ca 1400-1500kr.
.MIXMAN.
(O|||||||O)
III--=--III

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av gubbstrutten » fre aug 25, 2017 9:33

Hej Mixman och välkommen till forumet.

För att få en väl fungerande CB/kommunikationsradio krävs fler saker.
Ett bra jordplan för antennen är elementärt.
Optimalt är mitt på taket på en "plåtbil".
Näst bäst är på motorhuven eller i dess framkant.
Då får man visserligen ett asymetriskt jordplan som är bättre i vissa vinklar mot den man kommunicerar med.
I särklass sämst är bak på bilen.
Då får man i praktiken nästan inget jordplan alls.

I de länder där man är starkt beroende av fungerande CB/komradio placerar man nästan alltid antennen fram.
Jag skriver om Australien, Nya Zeeland, vissa delar av Afrika och Sydamerika.


Men det är klart, det är ju tuffast vid korvmojjen med en lång svajande antenn bak.

Att montera antennen bak för att undvika störningar från tändsystem, generator, torkarmotor m m är ett problem som inte existerar på moderna (japanska och europeiska) bilar.
Allt är effektivt avstört = lagkrav som kollas vid typprovningen.
Härutöver är moderna koaxialkablar så effektivt avskärmade att, om någon till äventyrs skulle ersätta originatändkablarna med koppardito, bilmotorns elektriska komponenter inte förmår störa.

Jag har själv jämfört monteringarna bak resp fram på ett flertal Wrangler TJ, Defender samt Samuraier.
För närvarande har jag en "plåtbil" men har ändå, efter lång erfarenhet, placerat antennen i motorhuvens framkant.

Enda nackdelen med antenn fram är att i mörker, om man har extraljus på taket, så förnimmer man viss svag bländning av det rostfria sprötet.
Jag skruvar av sprötet när jag inte leker i skogen för att inte inleda viss personer i frestelse att demolera sprötet.

Nu vet jag ju inte var du bor, men är det i Mälardalen så är du välkommen till Sandlycke så kan jag visa dig ett sätt att monter antennen fram på en Wrangler, som jag gissar att du har.
Skriv i tråden om du kommer så tar jag med antennfästet. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Mixman
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 24, 2017 23:17

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av Mixman » fre aug 25, 2017 15:49

Hej, tack för välkomnandet!

Jag håller med dig om flera punkter utom ett par saker.
gubbstrutten skrev: I särklass sämst är bak på bilen.
Då får man i praktiken nästan inget jordplan alls.
Bilen är egentligen inte ett jordplans alls, utan en kapacitiv koppling till marken som är jord. Men placeringen av antennen är viktig och mitt på taket är bäst (förutsatt att det är elektriskt ledande), men sällan praktiskt. Håller med om att fram är bättre på en Jeep/Pickup sett enbart ur jordsynpunkt, men skillnaden är relativt liten om man gör installationen rätt.
gubbstrutten skrev:I de länder där man är starkt beroende av fungerande CB/komradio placerar man nästan alltid antennen fram.
Jag skriver om Australien, Nya Zeeland, vissa delar av Afrika och Sydamerika.
Det finns en tradition i detta på södra halvklotet, men det finns också ett par praktiska förklaringar. På dessa bilar sitter oftast en bredbandig kortvågsantenn som är lång och vid färd i terräng böjs den bakåt och toppen fixeras i bakre delen av takräcke eller på annat sätt. Att montera den bak och sedan böja den framåt är inte en option då den skulle kroka fast i buskar och annat och brytas av. Dessutom har kortvågsantenner med stor bandbredd har oftast en stegmotorstyrd autotuner för att kunna användas i hela området 3-30 MHz. Då är det praktiskt att vara nära 12 volt med antennen.
gubbstrutten skrev:Att montera antennen bak för att undvika störningar från tändsystem, generator, torkarmotor m m är ett problem som inte existerar på moderna (japanska och europeiska) bilar.
Allt är effektivt avstört = lagkrav som kollas vid typprovningen.
Det är helt rätt att det är mindre störningar från tändning och generator i dagens bilar, men det var två lätta störningar att hantera med radions noise blanker och en kondensator på generatorn. Moderna bilar stör galet mer än äldre bilar men på andra sätt. Därför behövs regleringarna, men dom har inte tillräckligt låga gränsvärden för kortvågsradio. I dom flesta fall är det är CAN-bussen som skickar datakommunikation runt hela bilen som stör ordentligt på kortvågsbanden (som CB är en del av). Bla annat switchas spänningen till alla ljus (PWM, Pulse Width Modulation) för att spara glödlampor och ström. Detta kan generera ett bakgrundsbrus som inte hörs när bruspärren mutar mottagaren på FM, men det blockerar svagare signaler. För SSB trafik är det mycket tydligt, där hörs störningarna på ett annat sätt eftersom man inte använder brusspärr/squelch. Andra störkällor är LED-ramper som ofta innehåller billiga kinesiska switchkretsar och allra värst är xenon ljus. Det mesta av dessa störningar genereras i bilens framkant, därför föredrar jag antennen bak.
gubbstrutten skrev:Härutöver är moderna koaxialkablar så effektivt avskärmade att, om någon till äventyrs skulle ersätta originatändkablarna med koppardito, bilmotorns elektriska komponenter inte förmår störa.
Koaxkablarna är OK om man inte köper billigaste lågpris, men dom flesta störningarna från bilen kommer in via antennen. Därför är det logiskt att placera antennen så långt från störkällan som möjligt. Det är i alla fall min erfarenhet.

Min JK genererar mer störningar än tidigare bilar jag haft. Det är mina erfarenheter, men jag ser på Wrangler forumen att andra delar dom.

Lite sugen på att komma till Sandlycke framöver, men det har inte blivit av. Kanske dags snart!
.MIXMAN.
(O|||||||O)
III--=--III

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av gubbstrutten » fre aug 25, 2017 17:26

Tack för kommentarer.

Du har helt rätt i att LED-ramper och XENON-lampor genererar starka störningar, och att man av den anledningen kan montera antennen bak.
Jag har aldrig haft vare sig LED eller EXENON på någon bil (jag har 2 mindre LED-ramper á 12 LED vardera liggande som jag endast provmonterat, men de uppfyllde inte mina krav jämfört med s k rallylampor).
Men LED och EXENON alstrar väl inga störningar om de inte är tända?

Att du hade en Wranger hade jag listat ut, men jag trodde det var en TJ, inte JK(UR?)
Det är till TJ jag har ett antennfäste som fästs i springan mellan motorhuven och grillens överdel.

B t w så är det enda EXENON jag haft på mina TJ är "EXENON SKÄRMBREDDARE". :yeaah:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Hillbilly-67
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons sep 28, 2016 18:05

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av Hillbilly-67 » fre aug 25, 2017 19:11

Låter lite som att det är lite begrepps-förvirring !?.
" Jord" (minus till batteri) är inte samma sak som "jordplan" .
Vanligt att man blandar ihop detta.

Att ha antennen mitt på taket , ger en jämn och rundstrålande effekt.
Vill man ha den på endera stötfångarna , gör man bäst i att montera antennfoten på en platta av metall på kanske 30 cm i diameter.
Men då får man en förskjuten sändareffekt !.
Sätter du antennen bak , på plattan jag nämnde , får man en ellips-formad form på området bärvågen når , riktad framåt !.
Likaledes ,fast tvärtom om den monteras på främre stötisen.

JEEPZJZJ
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jun 09, 2017 13:40

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av JEEPZJZJ » tis aug 29, 2017 15:48

gubbstrutten skrev:Enligt min uppfattning, efter att ha ägt 4 komradion, är Danita 1240 en mycket prisvärd radio.
Som kanske bekant så får ingen komradio, även kallad CB-radio, sända med högre effekt är 4 W.
För bästa kommunikation är placeringen av antennen A och O, vanligen bäst på taket på "plåtbilar".
Krutet ska du lägga på antennen och injusteringen av den stående vågen = SWF-signalen.
Jag har på de flesta av mina bilar placerat antennen fram(på "bågen" eller egentillverkat fäste).
Mest för att den inte skadas så lätt som då den sitter på taket(har dålig erfarenhet).
Bak är en mindre lyckad, men desto vanligare, placering.
Limmared och Konrad m fl säljer antenner i olika prisklasser.
FB-radio vill jag varna för. Har dålig erfarenhet av deras priser samt bemötande vid garantihandläggning.

Gå gärna in på http://www.27mhz.se" onclick="window.open(this.href);return false; och kolla/ställ frågor.

Ps. Om du berättar var du bor så kan du kanske få hjälp med justering av antennen/SWR-signalen. Ds.

27mhz verkar ligga nere! Jag har en gigantisk frontbåge i 5-6mm plåt på ZJ'n, är det ett lämpligt ställe? Är helt ny på CB och komradio osv men är intresserad av att sätta in mig i det.
Vad är konsekvensen av att sända på över 4w?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av gubbstrutten » tis aug 29, 2017 17:55

JEEPZJZJ skrev:
27mhz verkar ligga nere! Jag har en gigantisk frontbåge i 5-6mm plåt på ZJ'n, är det ett lämpligt ställe? Är helt ny på CB och komradio osv men är intresserad av att sätta in mig i det.
Vad är konsekvensen av att sända på över 4w?
Njae, 27 MHz ligger inte nere.
Men används numera mest vid klubbkörningar inom SLRK och JCS.

Jag har på Jeep Wrangler fäst antennen på frontbågen medelst avgasrörsklamma som jag svetsat dit en platta på och fäst antennen i.

Enligt lag får ingen CB sända med högre effekt än 4W.
(men det finns elektroniska otillåtna antennförstärkare hos vissa oseriösa säljare)

Rekommenderar att du går in på http://www.27mhz.se" onclick="window.open(this.href);return false; och läser/ställer frågor där. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

JEEPZJZJ
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jun 09, 2017 13:40

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av JEEPZJZJ » tis aug 29, 2017 18:21

gubbstrutten skrev:
JEEPZJZJ skrev:
27mhz verkar ligga nere! Jag har en gigantisk frontbåge i 5-6mm plåt på ZJ'n, är det ett lämpligt ställe? Är helt ny på CB och komradio osv men är intresserad av att sätta in mig i det.
Vad är konsekvensen av att sända på över 4w?
Njae, 27 MHz ligger inte nere.
Men används numera mest vid klubbkörningar inom SLRK och JCS.

Jag har på Jeep Wrangler fäst antennen på frontbågen medelst avgasrörsklamma som jag svetsat dit en platta på och fäst antennen i.

Enligt lag får ingen CB sända med högre effekt än 4W.
(men det finns elektroniska otillåtna antennförstärkare hos vissa oseriösa säljare)

Rekommenderar att du går in på http://www.27mhz.se" onclick="window.open(this.href);return false; och läser/ställer frågor där. :tumbup:
Menade själva hemsidan ;) webbplatsen kan ej nås.

Engholm
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: tis aug 13, 2013 15:24

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av Engholm » ons sep 06, 2017 16:43

Menade han kanske http://27radio.eu/" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Offroad antenn + komradio

Inlägg av Swe » tor sep 07, 2017 6:30

Bild
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Skriv svar