Starta diesel

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Starta diesel

Inlägg av jonte_malmö » tis aug 15, 2017 12:14

Min XJ 2,5td startar alltid fint, även i kyla, och alltid på första kicken. OM man använder den regelbundet, men om man låter den stå i över 5-6 dagar är den lite jobbig. Batteriet är fullt och det låter som den drar igång direkt på första kicken, men den startar inte. Sen kan man stå och mata på startmotorn i minuter utan att den drar igång, får sätta starthjälp, och sen när man väl fått igång den går den toppen och startar direkt om man bara startar upp den med 2-3 dagars mellanrum. Känns som den tappar komp eller bränsletryck när den står längre? Nån som vet? (Glödningen och batteriet är det inget fel på, funkar samma oavsett temperatur ute. I vintras startade den på första kicken på morgonen i minusgrader bara man körde varje dag).

Ideer? :?
Ford Explorer '98

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Starta diesel

Inlägg av Runekebab » tis aug 15, 2017 14:25

Min gissning är att dieseln läcker tillbaka eller att du har en liten läcka någonstans, antingen på rör eller slang.
Toyota Lj70

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Starta diesel

Inlägg av jonte_malmö » tis aug 15, 2017 15:15

Den droppar inget iaf. Helt torrt under oavsett tid den står. Finns det nån backventil, för det känns som den inte får soppa riktigt efter långt stillestånd. Pumpknappen på filtret, är det nått man kan använda för att bygga tryck?
Ford Explorer '98

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Starta diesel

Inlägg av Runekebab » tis aug 15, 2017 15:27

Nu känner jag inte till din bil, men tror nog det ska sitta backventil och ja om du har handpump så kan du pumpa upp tryck med den.
Toyota Lj70

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Starta diesel

Inlägg av no1_martin » tis aug 15, 2017 15:29

Låter som typisk luftläcka på sugledning eller möjligtvis dieselpump. Det läcker alltså inte ut någon diesel men luft läcker in och dränerar dieseln tillbaka till tanken gissar sitter väll filter i motorrum oxå? Där kan oxå luftläckan vara.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Starta diesel

Inlägg av jonte_malmö » tis aug 15, 2017 17:04

Ok, tack för tips. Får kolla vidare på det. Där är ju en hel burk i motorrummet som avskiljer vatten, har ett filter och en pump samt en kran under man kan öppna.

Nått med el kan det väl inte vara? Typ att det skiljer nån liten millivolt på batteriet då den stått, och därför inte startar (känns mer som bensinare brukar vara så).
Ford Explorer '98

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Starta diesel

Inlägg av cherokeex2 » tis aug 15, 2017 19:29

Håller med om luftläcka, antingen är det någon ledning som har ett litet hål i sig eller armaturen som har rostat sönder.
Blir det nån skillnad vilken nivå du har i tanken?
Ett av rören hade rostat sönder i armaturen på en av lastbilarna på jobbet så om den hade mindre än 1/4 tank så var den svårstartad, hade man full tank var det inga problem alls eftersom hålet då var under dieselnivån så den kunde suga in där igenom med.

Var med om på en lastbil att ena slangen från tanken låg och skavde mot en rambalk så den hade fått ett jättelitet hål i sig.
(tillräckligt litet för att luft skulle komma in men diesel kom inte ut) och den var riktigt tjurig att starta om man lät den stå några dagar.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Starta diesel

Inlägg av RedNek » tis aug 15, 2017 21:31

Håller med i detta:
"Var med om på en lastbil att ena slangen från tanken låg och skavde mot en rambalk så den hade fått ett jättelitet hål i sig.
(tillräckligt litet för att luft skulle komma in men diesel kom inte ut) och den var riktigt tjurig att starta om man lät den stå några dagar.
"

Min traktor (BM 2200) hade precis ett sådant fel på slangen (under hytten var det) från tanken till matarpumpen, uppförde sig exakt på samma sätt. Rätt svårt att hitta, för det läker som sagt inte ut bränsle. Handlar mera att man hört talas om & vet att det kan hända.
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Starta diesel

Inlägg av jonte_malmö » tis aug 15, 2017 23:24

Låter som man får leta ordentligt. Spg en video på Youtube, man kan koppla loss bränsleledningen och trycksätta med tryckluft (kompressor och blåsmunstycke) lättare att hitta läckan sen. Låter som ett litet helsike :(
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Starta diesel

Inlägg av jonte_malmö » ons aug 16, 2017 14:08

Idag var batteriet full-laddat efter ett dygn med laddare + jag kopplade till boostern direkt. Bilen har inte varit igång som sagt. Lika seg första försöket på starten. Men tog och skruvade på pumphandtaget och pumpade 30-40 ggr så jag kände det blev tryck i systemet. Då kickade den igång på ett par sekunders startmotor. Så det är att den förlorar bränsletryck när den står 4-5 dagar. Ett bra quick fix för nästa gång, men på sikt mste jag kolla om där är ett lufthål mellan pumpen/filtret osv. Tack för tipsen :tumbup:
Ford Explorer '98

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Starta diesel

Inlägg av peterand » ons aug 16, 2017 18:31

Det är luftningsnippeln på filterhållaren som läcker

Finns en ny hållare att skruva av hos mig
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Starta diesel

Inlägg av jonte_malmö » ons aug 16, 2017 19:25

Ok, va bra! Hör av mig när jag är nånstans i närheten. Är du i garaget till helgen? :tumbup:
Ford Explorer '98

Skriv svar