Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Halloj,
Vi håller på och bygger på en Jeep WJ med 4.7L V8 och Tgb 11 portalaxlar (så småningom på 40" hjul är det tänkt). Vi har rensat i princip all befintlig el samt inredning och ska då köra med ett eftermarknadssprut (MaxxECU) för att slimma ner allt så gott det går med endast egen kabelhärva.
Vi har dock märkt nu att det sitter en jävla massa kontakter på växellådan och att den verkar vara kopplad till en "transmission control unit". Är det någon här som vet vad som händer om man skiter i allt det där och bara kör? Funkar lådan som en vanlig automatlåda då, förutom att kanske lockupen inte fungerar? Är det lätt att lura den?
Vilken annan låda kan man köra med om vi i värsta fall måste köpa en annan låda?
(Vi har ju driver side drop på transfern, vore ju jävligt drygt att byta sida och behöva bygga nytt avgassystem och bygga om portalaxeln fram igen (redan ombyggd då droppen var fel, något vi inte tänkte på när vi köpte WJ'n).
Stort tack på förhand!
// Konrad Lindblad, Linn och Per Brandes
(Ska försöka lägga upp lite bilder när jag får tid över.)
Vi håller på och bygger på en Jeep WJ med 4.7L V8 och Tgb 11 portalaxlar (så småningom på 40" hjul är det tänkt). Vi har rensat i princip all befintlig el samt inredning och ska då köra med ett eftermarknadssprut (MaxxECU) för att slimma ner allt så gott det går med endast egen kabelhärva.
Vi har dock märkt nu att det sitter en jävla massa kontakter på växellådan och att den verkar vara kopplad till en "transmission control unit". Är det någon här som vet vad som händer om man skiter i allt det där och bara kör? Funkar lådan som en vanlig automatlåda då, förutom att kanske lockupen inte fungerar? Är det lätt att lura den?
Vilken annan låda kan man köra med om vi i värsta fall måste köpa en annan låda?
(Vi har ju driver side drop på transfern, vore ju jävligt drygt att byta sida och behöva bygga nytt avgassystem och bygga om portalaxeln fram igen (redan ombyggd då droppen var fel, något vi inte tänkte på när vi köpte WJ'n).
Stort tack på förhand!
// Konrad Lindblad, Linn och Per Brandes
(Ska försöka lägga upp lite bilder när jag får tid över.)
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
http://radesignsproducts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Varför inte köra på org kablage och boxar?
Vilken låda är det?
Ex en aw4 i Xj, Zj mf går bra att styra manuellt, sitter två solenoider som styr växlingen och en 3e solenoid för lockup.
Så går att styra lådan med 2st on/off knappar eller vill man lyxa till det så är ovan nämnda länk att föredra (kolla in mrchristian`s röda Yj med 40" i garaget)
Aw4an från ex Xj 89 (och några år upp) har styrningen i en separat box har för mig det inte krävdes jätte mycket signaler till den, typ TPS och något mer för att det skulle funka. (En nyare aw4 låda kanske inte skiljer sig men där sitter styrningen i samma box som till motorn)
Vilken låda är det?
Ex en aw4 i Xj, Zj mf går bra att styra manuellt, sitter två solenoider som styr växlingen och en 3e solenoid för lockup.
Så går att styra lådan med 2st on/off knappar eller vill man lyxa till det så är ovan nämnda länk att föredra (kolla in mrchristian`s röda Yj med 40" i garaget)
Aw4an från ex Xj 89 (och några år upp) har styrningen i en separat box har för mig det inte krävdes jätte mycket signaler till den, typ TPS och något mer för att det skulle funka. (En nyare aw4 låda kanske inte skiljer sig men där sitter styrningen i samma box som till motorn)
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Stort tack för länken!
Jag tror växellådan är en 45RFE eller den uppgraderade versionen 545RFE; http://imgur.com/a/idpbK" onclick="window.open(this.href);return false;
Så det är ju nå special med "extra planetary gearset", förhoppningsvis kan man skippa den funktionen bara.
Anledningen till att vi inte kör med original kablage och boxar är för att vi inte har någon nytta av det, så det är massa onödig vikt och skapar bara problem så fort man börjar bada ordentligt. Vi har rensad interiör och har ryckt ur varenda kabel i hela bilen:
http://imgur.com/a/4yxTu" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara kablaget överfyller en skottkärra: http://imgur.com/a/OsW75" onclick="window.open(this.href);return false;
Nästan rensat på denna bild, får fixa fler bilder imorgon då vi nyss blev klara: http://imgur.com/a/ssQWd" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilen ska bara tävla i Offroad Challenge och liknande, så vi bygger ordentligt från grunden med full koll på egen eldragning. Med eftermarknadssprut kan vi dessutom få korrekt hastighet på vad det nu är för hastighetsmätare vi kommer köra med (om vi nu kommer ha en, kanske blir att bara köra en läsplatta som dash). Man kan lätt hålla koll på temperaturer/tryck och få ordentliga varningar.
Förutom portalaxlar och rensad interiör/el så kommer vi även sätta kylaren på taket där luften sugs in genom sidorutorna längst bak och upp genom taket. På så vis kan vi sätta gigglepin-vinchen precis framför motorn, allt för att få så kort nos som möjligt så att däcken blir det som tar i först (så man i princip kan åka upp för en vägg).
Bilen kommer bli tung som det är med yttre bur, hasplåtar, portalaxlar och 40" hjul, så vi försöker lätta den så mycket som möjligt på annat håll. Den ska ju hålla för tävling men helst inte sjunka igenom marken.
Stort tack för infon, får se hur det här ska gå då.
Motor + låda ska lyftas ur imorgon för att ta bort sista kablaget och göra snyggt och fint.
Jag tror växellådan är en 45RFE eller den uppgraderade versionen 545RFE; http://imgur.com/a/idpbK" onclick="window.open(this.href);return false;
Så det är ju nå special med "extra planetary gearset", förhoppningsvis kan man skippa den funktionen bara.
Anledningen till att vi inte kör med original kablage och boxar är för att vi inte har någon nytta av det, så det är massa onödig vikt och skapar bara problem så fort man börjar bada ordentligt. Vi har rensad interiör och har ryckt ur varenda kabel i hela bilen:
http://imgur.com/a/4yxTu" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara kablaget överfyller en skottkärra: http://imgur.com/a/OsW75" onclick="window.open(this.href);return false;
Nästan rensat på denna bild, får fixa fler bilder imorgon då vi nyss blev klara: http://imgur.com/a/ssQWd" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilen ska bara tävla i Offroad Challenge och liknande, så vi bygger ordentligt från grunden med full koll på egen eldragning. Med eftermarknadssprut kan vi dessutom få korrekt hastighet på vad det nu är för hastighetsmätare vi kommer köra med (om vi nu kommer ha en, kanske blir att bara köra en läsplatta som dash). Man kan lätt hålla koll på temperaturer/tryck och få ordentliga varningar.
Förutom portalaxlar och rensad interiör/el så kommer vi även sätta kylaren på taket där luften sugs in genom sidorutorna längst bak och upp genom taket. På så vis kan vi sätta gigglepin-vinchen precis framför motorn, allt för att få så kort nos som möjligt så att däcken blir det som tar i först (så man i princip kan åka upp för en vägg).
Bilen kommer bli tung som det är med yttre bur, hasplåtar, portalaxlar och 40" hjul, så vi försöker lätta den så mycket som möjligt på annat håll. Den ska ju hålla för tävling men helst inte sjunka igenom marken.
Stort tack för infon, får se hur det här ska gå då.
Motor + låda ska lyftas ur imorgon för att ta bort sista kablaget och göra snyggt och fint.
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Vore inte en diesel något trevligt att stoppa ner istället om ni vill slippa onödigt kablage och få driftsäkert när det råkar bli blött? =)
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Jo, diesel hade varit bra, men vi vill ha V8-muller också.
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Vet en KJ 03 diesel (Är väl Mercedes motorn i dem?) automat.
Den kostar inte allt för mycket om det skulle vara av intresse.
Visserlige inte v8 muller men trevlig motor ändå =)
Den kostar inte allt för mycket om det skulle vara av intresse.
Visserlige inte v8 muller men trevlig motor ändå =)
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Tror det är Vm motorer i KJ
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
VM?Lone Wolf skrev:Tror det är Vm motorer i KJ
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Utan elektronik kommer den gå i "limp home" troligtvis bara på tvåan å med fullt linjetryck, BÖR inte vara någon fara om man nöjer sig med 1an å 2an!
Men det bör inte vara några bekymmer att styra lådan från MAXX ecun!
Men det bör inte vara några bekymmer att styra lådan från MAXX ecun!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Hittade en jättebra manual för lådan (45RFE):
http://files.jeep.org.ua/jeep/manuals/45RFE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Visar sig att TCU'n (Transmission Control Unit) inte behöver något annat än el, dvs den är inte beroende av input från någon annan styrbox. Så vi kommer rensa ur kabelhärvan så vi bara har kablar som går mellan TCU'n och växellådan, så får vi helt enkelt köra med TCU'n. I manualen finns det pin-out schema, så vi jackar in där vi behöver, dvs backljus och oljetemp (om vi nu lyckas hitta något datablad på givaren så man kan tolka värdena rätt, annars får det bli en extern givare.
MaxxECU Race och blinkrelä-box beställd nu, passade även på att beställa två EGT-givare och en bränsletrycksgivare på ebay. Det följer bara med en bredbandslambda till MaxxECU och vill man ha fler behöver man köpa en modul till för 4500 spänn, kändes rätt overkill. Så vi kommer titta på avgastemp på båda sidorna istället, på så sätt kan vi se om det diffar (diffar det är det ett tecken på att den sidan vi inte har bredbandslambdan på har annat lambdavärde än den vi mäter på, då får vi åtgärda det först då). Förhoppningsvis diffar det inget mellan bankerna, det borde inte göra det (störst risk att det diffar på sunkiga V8'or sa dom).
Vi kommer även passa på att byta till nya spridare med bättre spridarbild (4 hål istället för 1).
http://files.jeep.org.ua/jeep/manuals/45RFE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Visar sig att TCU'n (Transmission Control Unit) inte behöver något annat än el, dvs den är inte beroende av input från någon annan styrbox. Så vi kommer rensa ur kabelhärvan så vi bara har kablar som går mellan TCU'n och växellådan, så får vi helt enkelt köra med TCU'n. I manualen finns det pin-out schema, så vi jackar in där vi behöver, dvs backljus och oljetemp (om vi nu lyckas hitta något datablad på givaren så man kan tolka värdena rätt, annars får det bli en extern givare.
MaxxECU Race och blinkrelä-box beställd nu, passade även på att beställa två EGT-givare och en bränsletrycksgivare på ebay. Det följer bara med en bredbandslambda till MaxxECU och vill man ha fler behöver man köpa en modul till för 4500 spänn, kändes rätt overkill. Så vi kommer titta på avgastemp på båda sidorna istället, på så sätt kan vi se om det diffar (diffar det är det ett tecken på att den sidan vi inte har bredbandslambdan på har annat lambdavärde än den vi mäter på, då får vi åtgärda det först då). Förhoppningsvis diffar det inget mellan bankerna, det borde inte göra det (störst risk att det diffar på sunkiga V8'or sa dom).
Vi kommer även passa på att byta till nya spridare med bättre spridarbild (4 hål istället för 1).
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Byggtråd med många bilder på gång?
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Ah fan, jag styr upp det i helgen! Vi har ju tänkt skaffa något instagramkonto också så man snabbt och smidigt kan lägga upp byggbilder. Har en massa bilder på mobilen så det blir till att sitta nu i helgen och sortera och lägga upp. Kan vara bra för vår egna skull att dokumentera allt som är gjort också.Fisketorp skrev:Byggtråd med många bilder på gång?
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Fint med byggtråd!
Rätt roligt å ha lite "dokumentation" också!
Jag använder photobuckets app, tycker det är smidigt!
Rätt roligt å ha lite "dokumentation" också!
Jag använder photobuckets app, tycker det är smidigt!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Extrem Jeep WJ - Köra utan elektronik till växellåda?
Nu finns projekttråd uppe!
viewtopic.php?f=15&t=61178" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=61178" onclick="window.open(this.href);return false;