Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Hej!
Har en WJ 4.0 2001 som inte startar.
Den skall ha fått diagnosen trasig PCM på verkstad enligt tidigare ägare.
Vilket inte är helt otroligt eftersom PCMen var helt täckt i lera när jag grävde fram den
Dessutom har det läckt in lite vatten/lera i själva lådan eftersom den lilla gummiventilen låg inne i lådan...
Men PCMen måste ju vara lite vädertålig eftersom Jeep placerat den i motorrumet
Är det någon ide att kika vidare på detta?
Finns det möjlighet få igång den med en ny PCM? eller är det bara att hugga upp i reservdelar?
Symptom på den sjuke:
- När man vrider på tändningen lyser det flesta varningslampor upp på instrumentpanelen.
- Check engine tänds efter en liten stund.
- Motorn går runt men tänder inte alls.
- Verkar som att den får bensintryck på skenan.
- Har inte kollat gnista.
- Får inga felkoder i instrumentpanelen när man vrider nyckeln 3ggr
- Har inte kollat koder med scanner, har ingen...
- Får 5 volt på de sensorer jag kollat.
Har ju hört att trasig vevaxelsensor och kamaxelsensor kan göra att den inte startar.
Har 5 volt och jord fram till dessa men vet inte om man kan kolla själva sensorerna?
Skulle vara skoj att få igång den.
Tacksam för råd!!!
Har en WJ 4.0 2001 som inte startar.
Den skall ha fått diagnosen trasig PCM på verkstad enligt tidigare ägare.
Vilket inte är helt otroligt eftersom PCMen var helt täckt i lera när jag grävde fram den
Dessutom har det läckt in lite vatten/lera i själva lådan eftersom den lilla gummiventilen låg inne i lådan...
Men PCMen måste ju vara lite vädertålig eftersom Jeep placerat den i motorrumet
Är det någon ide att kika vidare på detta?
Finns det möjlighet få igång den med en ny PCM? eller är det bara att hugga upp i reservdelar?
Symptom på den sjuke:
- När man vrider på tändningen lyser det flesta varningslampor upp på instrumentpanelen.
- Check engine tänds efter en liten stund.
- Motorn går runt men tänder inte alls.
- Verkar som att den får bensintryck på skenan.
- Har inte kollat gnista.
- Får inga felkoder i instrumentpanelen när man vrider nyckeln 3ggr
- Har inte kollat koder med scanner, har ingen...
- Får 5 volt på de sensorer jag kollat.
Har ju hört att trasig vevaxelsensor och kamaxelsensor kan göra att den inte startar.
Har 5 volt och jord fram till dessa men vet inte om man kan kolla själva sensorerna?
Skulle vara skoj att få igång den.
Tacksam för råd!!!
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Pcm går att köpa från US & A
jag köpte till min Xj-97 där startspärren ballat ur
ny box starta direkt
sen kan du läsa vidare här om du vill
viewtopic.php?f=2&t=60061" onclick="window.open(this.href);return false;
jag köpte till min Xj-97 där startspärren ballat ur
ny box starta direkt
sen kan du läsa vidare här om du vill
viewtopic.php?f=2&t=60061" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Lone Wolf skrev:Pcm går att köpa från US & A
jag köpte till min Xj-97 där startspärren ballat ur
ny box starta direkt
sen kan du läsa vidare här om du vill
viewtopic.php?f=2&t=60061" onclick="window.open(this.href);return false;
Intressant tråd du har på gång, man lär sig alltid nåt nytt!!!
Ja, jag såg att det fanns boxar på e-bay bla., de kunde tydligen programeras med rätt chassinummer med.
Men just den boxen jag skall ha är ju så klart dyrare än alla andra WJ boxar.
Vet inte om det beror på det där Quadra drive eller vad det nu heter...
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Varför inte kolla gnista?
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Fisketorp skrev:Varför inte kolla gnista?
Jo, jag ska göra det när jag har möjlighet...
Dum fråga:
Sitter ju en sån tändkassett eller vad det heter.
Antar att man kan testa efter gnista "som vanligt" efter man lossat på kassetten?
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Hej!
ja...hmmm...det var ju inte så svårt att få bort den där tändmodulen.
- Ingen gnista
- Måste ändra mig angående bensintryck, det verkar som att pumpen klickar till lite ibland när tändningen slås på. Men verkar inte "prima" som den skall.
- Bensinmätaren visar helt tom tank, fast det är bensin i.
- Voltmätaren rör på sig en aning.
- Ingen skillnad när jag kopplar ur vevaxelsensorn.
Kan man testa vevaxelsensorn genom en ohmtest?
Läste nåt om att dessa CPS med tre ledningar, måste man vrida runt motorn för hand och se att resistansen ändras enligt spec., för att veta helt säkert att den funkar.
Vad tror ni, kolla vidare på detta med cps, eller är det datorn?
Eller nåt annat?
ja...hmmm...det var ju inte så svårt att få bort den där tändmodulen.
- Ingen gnista
- Måste ändra mig angående bensintryck, det verkar som att pumpen klickar till lite ibland när tändningen slås på. Men verkar inte "prima" som den skall.
- Bensinmätaren visar helt tom tank, fast det är bensin i.
- Voltmätaren rör på sig en aning.
- Ingen skillnad när jag kopplar ur vevaxelsensorn.
Kan man testa vevaxelsensorn genom en ohmtest?
Läste nåt om att dessa CPS med tre ledningar, måste man vrida runt motorn för hand och se att resistansen ändras enligt spec., för att veta helt säkert att den funkar.
Vad tror ni, kolla vidare på detta med cps, eller är det datorn?
Eller nåt annat?
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Så, nu har den brummat lite.
Fick tag på en Box med exakt samma nummer på.
Nu startar den i några sekunder sedan går startspärren i för att nyckel transpondern inte stämmer med den nya boxen. Men får nu kontakt via obd2 och inga andra felkoder syns.
Om jag fattat rätt så måste vin# programmeras om i den nya boxen.
Talade med en jeepverkstad och de tror att det ska fungera.
Men då måste jag transportera bilen en bra bit till dem...
Talade även med en firma som programmerar ECU, de trodde att de kunde fixa det om jag skickade boxen till dem.
Alt. Köpa en ny Box från USA nu när det verkar vara den som var trasig, de skall vara plug and play om man uppger vin#, dock har de inte exakt samma partnummer och kan inte garantera svenska utsläppskrav...
Ytterligare ett alternativ verkar ju vara att få tag på Box, transpondern, tändlås och nyckel från samma bil på skroten.
Någon som är bra på detta?
Vilket är det bästa, billigaste och enklaste alternativet?
Funkar det alls...?
Fick tag på en Box med exakt samma nummer på.
Nu startar den i några sekunder sedan går startspärren i för att nyckel transpondern inte stämmer med den nya boxen. Men får nu kontakt via obd2 och inga andra felkoder syns.
Om jag fattat rätt så måste vin# programmeras om i den nya boxen.
Talade med en jeepverkstad och de tror att det ska fungera.
Men då måste jag transportera bilen en bra bit till dem...
Talade även med en firma som programmerar ECU, de trodde att de kunde fixa det om jag skickade boxen till dem.
Alt. Köpa en ny Box från USA nu när det verkar vara den som var trasig, de skall vara plug and play om man uppger vin#, dock har de inte exakt samma partnummer och kan inte garantera svenska utsläppskrav...
Ytterligare ett alternativ verkar ju vara att få tag på Box, transpondern, tändlås och nyckel från samma bil på skroten.
Någon som är bra på detta?
Vilket är det bästa, billigaste och enklaste alternativet?
Funkar det alls...?
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Är du säker på att PCM måste programmeras med rätt VIN? Det borde ju rimligtvis vara så men blev lite konfunderad eftersom när jag testade en annan box på min så var det bara trycka i den och sen ut och köra och jag har startspärr på min.
Hade problem med att spänningen var för hög och trodde först att det var regulatorn som sitter i PCMen. Köpte en begagnad PCM från USA delar i Skåne och tryckte i och som sagt var det bara att köra. Nu var det inte regulatorn så orginal PCM åkte tillbaka in och den andra ligger i bakluckan som reserv.
Måste nog ta och testa den igen, blev osäker nu men jag vet att jag i alla fall körde tillräckligt med den för att verifiera att det inte hjälpte att byta PCM.
Hade problem med att spänningen var för hög och trodde först att det var regulatorn som sitter i PCMen. Köpte en begagnad PCM från USA delar i Skåne och tryckte i och som sagt var det bara att köra. Nu var det inte regulatorn så orginal PCM åkte tillbaka in och den andra ligger i bakluckan som reserv.
Måste nog ta och testa den igen, blev osäker nu men jag vet att jag i alla fall körde tillräckligt med den för att verifiera att det inte hjälpte att byta PCM.
Cherokee XJ -97
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Näe, inte säker på detta...Vizual54 skrev:Är du säker på att PCM måste programmeras med rätt VIN? Det borde ju rimligtvis vara så men blev lite konfunderad eftersom när jag testade en annan box på min så var det bara trycka i den och sen ut och köra och jag har startspärr på min.
Hade problem med att spänningen var för hög och trodde först att det var regulatorn som sitter i PCMen. Köpte en begagnad PCM från USA delar i Skåne och tryckte i och som sagt var det bara att köra. Nu var det inte regulatorn så orginal PCM åkte tillbaka in och den andra ligger i bakluckan som reserv.
Måste nog ta och testa den igen, blev osäker nu men jag vet att jag i alla fall körde tillräckligt med den för att verifiera att det inte hjälpte att byta PCM.
Får ingen riktig rätsida på detta.
jag talade även med USA delar, de trodde att jag måste ha matchande transpondern o Box?!?!!?
Men de rekommenderade att jeep skulle programmera om den nya boxen jag hade.
Har även läst att en del boxar funkar att byta i mellan bilar precis som din...
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Så...då funkar den
Det har varit struligt och krångligt...men även lärorikt.
Köpte som sagt en ECU på ebay med samma siffror på.
Bilen startade men startspärr gick in.
Pratade med jeep i Halmstad och de sade först att de kunde "gifta" in den nya boxen, när jag sedan kontaktade dem igen sade de att det var mot deras policy att jobba med beg. ECU, och att jag måste köpa en ny Box hos dem för 11000kr.
Kontaktade obd tuning i Karlstad som sade att de kunde flytta mjukvara och viss hårdvara från den gamla till den nya boxen. Efter två vändor hos dem funkade den nya boxen utan startspärr
Men bilen gick dåligt, misstände och stannade, fick en kod 1389, dålig signal från cps.
Cps sensorn sitter ju sjukt dumt till på wj, men det finns faktiskt en lucka i golvet så att man kan komma åt den lite lättare. Upptäckte då att cps sensorn satt lös, bulten var halvt urskruvad...förmodligen hade man varit på den för att försöka få igång bilen tifigare.
Hade en ny cps liggande så vi passade på att byta den...tack till jeep jensa för extra långa armar.
Fick bort felkoden och den gick bättre men inte bra. Köpte nya stift och när jag skulle byta dem upptäckte jag att jag inte satt på tändkassetten ordentligt efter tidigare rotande
Dessutom låste jag in nycklarna i bilen och fick bryta upp låset till bakrutan.
och fönsterhissen gick sönder när jag drog ner rutan för att det var så mycket grus i dörren från det lerhål bilen antagligen dött i...
Men...Nu går den som en klocka...
Nu till det roliga.
Varför lägga ner så mycket energi på en gamal wj?
Jo, det sitter en massa roliga 4" höjnings grejer från rough country under den.
Tänkte skapa en garage tråd o lägga upp lite bilder.
Det har varit struligt och krångligt...men även lärorikt.
Köpte som sagt en ECU på ebay med samma siffror på.
Bilen startade men startspärr gick in.
Pratade med jeep i Halmstad och de sade först att de kunde "gifta" in den nya boxen, när jag sedan kontaktade dem igen sade de att det var mot deras policy att jobba med beg. ECU, och att jag måste köpa en ny Box hos dem för 11000kr.
Kontaktade obd tuning i Karlstad som sade att de kunde flytta mjukvara och viss hårdvara från den gamla till den nya boxen. Efter två vändor hos dem funkade den nya boxen utan startspärr
Men bilen gick dåligt, misstände och stannade, fick en kod 1389, dålig signal från cps.
Cps sensorn sitter ju sjukt dumt till på wj, men det finns faktiskt en lucka i golvet så att man kan komma åt den lite lättare. Upptäckte då att cps sensorn satt lös, bulten var halvt urskruvad...förmodligen hade man varit på den för att försöka få igång bilen tifigare.
Hade en ny cps liggande så vi passade på att byta den...tack till jeep jensa för extra långa armar.
Fick bort felkoden och den gick bättre men inte bra. Köpte nya stift och när jag skulle byta dem upptäckte jag att jag inte satt på tändkassetten ordentligt efter tidigare rotande
Dessutom låste jag in nycklarna i bilen och fick bryta upp låset till bakrutan.
och fönsterhissen gick sönder när jag drog ner rutan för att det var så mycket grus i dörren från det lerhål bilen antagligen dött i...
Men...Nu går den som en klocka...
Nu till det roliga.
Varför lägga ner så mycket energi på en gamal wj?
Jo, det sitter en massa roliga 4" höjnings grejer från rough country under den.
Tänkte skapa en garage tråd o lägga upp lite bilder.
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Så trevligt att du löste problemet,
ser fram mot lite bilder på objektet
ser fram mot lite bilder på objektet
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Mycket trevligt med återkommande uppdateringar!
Ger möjlighet för fler att kanske lösa sina problem =)
Ger möjlighet för fler att kanske lösa sina problem =)
Re: Jeep WJ 4.0 vattensjuk PCM/ECU
Min ECU var också kass på tjn i den så är kretskortet en ihopvikt historia fick kontakt med en kille här i Byn som öppnade den å lagade den va lite grejer som smällt å lossat osv så har ni någon kunnig vän på det så öppna burken verkar inte omöjligt att laga dom
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0