XJ 2.5 td=bra eller skit??

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

chevy_70
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: mån sep 12, 2011 2:09
Ort: Mockfjärd

XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av chevy_70 » lör mar 25, 2017 9:49

Har blivit erbjuden byte på min cheva stepside 1500 6.5 turbodiesel -96. en cherokee -97 med 2.5 td. kan inte ett jota om 2.5:an. fördelar/nackdelar gentemot 4.0:an? nån som har erfarenhet om denna maskin får gärna dela med sig. :-) Vill ha en smidigare leksak än chevan i skogen.
Suzuki samurai -89
Jeep ZJ 5.2 -97
Jeep XJ 2.5 TD -97
Chevrolet 1500 6.5 Turbo diesel -96
Jeep xj -89
Jeep grand cherokee -97
Chevrolet blazer -75

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av Mathias T » lör mar 25, 2017 10:10

Är det den italienska vm dieslen i så är det en av de sämre motorerna världen skådat,finns i stort sett med spruckna toppar eller nybytta toppar som snart spricker ;-)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av jonte_malmö » lör mar 25, 2017 10:42

Stämmer inte, problemen beror ofta på att de är felskötta. I grunden är det en marinmotor och en motor som även används i mindre entreprenadmaskiner med många och långa timmar.

Vad jag lärt mig:

-Dels måste de servas med täta oljebyten, och då är det viktigt att köpa riktigt oljefilter med backventil (typ Fram, Mahle mfl). Kör du sämre filter, typ Biltema, tappar den oljetryck till topparna i vissa situationer.

-När man kallstartar måste den få stå på tomgång minst en minut, börjar du gasa direkt får topparna och alla delar i dem jobba utan olja.

-Kylsystemet måste servas och alltid ha rätt mängd glykol. Då det i grunden är en marinmotor, är den byggd för att ha tillgång till ett aldrig sinande förråd av svalt kylvatten. Därför är det viktigt att ha koll på tempen. Även här är det bra att alltid låta den stå och bygga upp lite temp innan man börjar tokgasa, blocket är järn och topparna alu. De bygger upp temp olika snabbt och det kan slå sig mellan materialen.

Sitter även i husbilar, lätta lastbilar och transportfordon i allt från Fiat, Iveco, Alfa, Landrover mm. Sköts de väl är de tillförlitliga, och hyffsat pigga med tanke på hk/storlek. Problemet, och det dåliga ryktet, de fått i Jeep Cherokee XJ är nog att många snåljåpar köper en gammal XJ och tror man bara kan köra och köra utan att lägga ner nått för att bilen kostade 10'-20'000. Funkar bättre på en 4.0 bensin, men en XJ TD MÅSTE DU SERVA LIKA NOGGRANT SOM EN NY BIL!

Nog sagt, jag har kört min i snart ett år, helt utan temp.problem. Men byter olja var 500:e mil.
Ford Explorer '98

chevy_70
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: mån sep 12, 2011 2:09
Ort: Mockfjärd

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av chevy_70 » lör mar 25, 2017 11:35

Alltså.. hänger mao på hur tidigare ägare skött spisen. för topparna var jäkligt dyra,har jag läst.
Suzuki samurai -89
Jeep ZJ 5.2 -97
Jeep XJ 2.5 TD -97
Chevrolet 1500 6.5 Turbo diesel -96
Jeep xj -89
Jeep grand cherokee -97
Chevrolet blazer -75

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av jonte_malmö » lör mar 25, 2017 12:20

Jepp, precis. Hur den är skött är A och O. Topparna är dyra, säkert 20-30'000 för alla delar. Men jobbet är också jättedyrt om det ska göras rätt, många köper två toppar och packningar och skruvar dit dem med att dra bultarna "korsvis" som brukar vara det rätta sättet. Men då tar det några hundra mil så är det otätt, slår sig och kokningen kommer. 30-tusen + bilen i soporna...

Rätt sätt, enligt en australiensisk sida jag läser på (är i garagetmed iphone nu, kan leta upp länken hemma), för att byta topparna: De ska skruvas dit med en jigg som spänner alla bultarna per topp samtidigt, till rätt moment. Dvs ett fåtal märkesverkstäder och ca 20' i jobb (+delar). Själv har jag inga problem, har en XJ med fyra och en WJ med femma (som är i princip samma motor fast 3,1L).

Delar + kunskap kan msn få från Krister Bergknut. Ingenjör som har erfarenhet och kunskap, säljer nya och beg delar till dessa motorer. Har annons på Blocket, bor runt Uppsala tror jag.
Ford Explorer '98

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av Mathias T » lör mar 25, 2017 21:35

Fiat/iveco har sina egna motorer och även landrover även om dom provade med vm i gamla range rover classicen i några få år och dom är rätt utdöda eller bytta mot landrovers egna.
Du får gärna förklara hur slarv med oljebyte får topparna att spricka,?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av jonte_malmö » sön mar 26, 2017 15:43

Bara vad jag läst mig till. Dåliga filter utan backventil eller gammal sotig olja ger sämre smörjning upp i topparna, oljerören utanpå topparna sätter igen sig, topparna jobbar utan smörjning och går torrt. När de spricker har nog mer med korta körintervaller, fullgas vid kallstart så materialen slår sig. Man kan nästan höra det vid start, motorn rasslar (speciellt min WJ 3,1). Efter 20-30 sek går den tyst. Som sagt, min WJ har varit DD i 2-3 år. Min XJ har jag haft knappt ett år men den håller tempen strax under 100 alltid. Kört motorväg till DK kanske 5 ggr utan problem. Kört terrängträff i 3-4 timmar med motorn igång hela tiden utan tendens till överhettning.

Men, men. Det är frivilligt att köpa en.
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av jonte_malmö » sön mar 26, 2017 15:56

Wiki:

2.5 L (2,499 cc or 152.5 cu in) I4, with two (pushrod-actuated) valves-per-cylinder and indirect fuel injection. 92.0 x 94.0 mm, the engine size is variably referred to as either 2,500 or 2,499 cc. This engine too has been called HR 492, signifying four cylinders of 92 mm bore. Timing gears, not belt.

Applications:

1994–1998 Alfa Romeo 155, 125 PS (92 kW) at 4,200 rpm and 294 N·m (217 lb·ft) at 2,000 rpm
1987–1992 Alfa Romeo 164, 114–117 PS (84–86 kW) at 4,200 rpm and 258 N·m (190 lb·ft) at 2,500 rpm (HR492/VM84A/VM08)
1992–1998 Alfa Romeo 164, 125 PS (92 kW) at 4,200 rpm and 294 N·m (217 lb·ft) at 2,000 rpm (HS492/VM32)
1991–2000 Chrysler Voyager, 118 PS (87 kW) and 262 N·m (193 lb·ft)
1999–2000 Dodge Dakota, 114 hp (85 kW) and 300 N·m (221 lb·ft)
1991-1995 Dodge Caravan C/V (U.S. fleets only), 118 PS (87 kW) and 262 N·m (193 lb·ft)
1993-1999 Ford Scorpio
1996–2000 GAZ GAZelle, 101 hp (75 kW); torque: 232 N·m (171 lb·ft)
1994–2001 Jeep Cherokee, 118 hp (88 kW) at 4,000 rpm and 300 N·m (221 lb·ft) at 2,000 rpm
1995–1998 Jeep Grand Cherokee, 114 hp (85 kW) and 300 N·m (221 lb·ft)
1989.10-1992 Range Rover, 121 PS (89 kW; 119 bhp) at 4,200 rpm and 284 N·m (209 lb·ft) at 1,950 rpm[13]
1990–1999 Rover 800, 118 bhp, latterly 120 bhp (87-88 kW) and 268 N·m (198 lb·ft) at 2,100 rpm[14]
1997–2000 UAZ 3160, 101 hp (75 kW) and 232 N·m (171 lb·ft)
1995 V.M.C 2500 Turbotronic, 117 PS (86 kW) at 4,200 rpm and 235 N·m (173 lb·ft) at 2,200 rpm
This engine was also used in some early Toyota Land Cruisers & Hilux, and Opel Fronteras.

...


The latest vehicle to benefit from a 2.5 L VM Motori diesel engine is the purpose-built LTI (London Taxis International) London style taxicab. The TX4 is the first of the TX range of taxis to include a VM Motori engine.

...

In January 2011, VM Motori launched its brand new engine 3.0L V6 Variable Valve Timing A 630 DOHC With 241 HP and 550 N·m (410 lb·ft) of torque. Thanks to a collaboration with Fiat Powertrain Technologies, the engine features the latest FPT Common Rail Multijet2 technology for improved performance, fuel economy and NVH. In 2013, the engine was redesigned to comply with Euro5+ emissions standards.

The first applications of the A 630 DOHC were the 2014 Grand Cherokee and the 2014 Ram Eco-Diesel, the same engine, which is lightly tuned, also powers the Maserati Ghibli III. The engine won several awards including a slot in the top 10 best engines of 2014.[12][13]

...

VM Motori tillverkar motorer för marin användning i effektområdet 85 till 257 kW. Motorerna kännetecknas av hög prestanda kombinerat med god tillförlitlighet samt bra effekt kontra viktförhållande. Diesel-inombordare som ger dig god driftekonomi med god hållbarhet, helt enkelt.

6 cyl 638 OHV
Essentially a 531 OHV with an extra cylinder. 3.8 L (3,749 cc or 228.8 cu in) inline-six, with two (pushrod-actuated) valves-per-cylinder and indirect fuel injection.

Applications:

1995–1999 Asia Motors Combi (power: 135 hp (101 kW); torque: 236 lb·ft (320 N m))
1995–2000 Bucher-Guyer Duro (power: 148 hp (110 kW); torque: 251 lb·ft or 340 N·m))
1999 Bering trucks (power: 116 hp or 87 kW; torque: 295 lb·ft or 400 N·m))
Also used by BMW Marine as a 180 HP stern-drive package.
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av jonte_malmö » sön mar 26, 2017 16:01

Och här är länken där jag läst mig till lite:

http://www.ausjeepoffroad.com/forum/sho ... hp?t=96380
Ford Explorer '98

chevy_70
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: mån sep 12, 2011 2:09
Ort: Mockfjärd

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av chevy_70 » mån apr 03, 2017 12:27

Blev en XJ 2.5 td. Fråga:passar 4.0 maskinen på manuella lådan som nu sitter bakom dieselmaskinen... Nån kunnig här som vet? Tänker nämligen byta maskin till 4.0. ;-)
Suzuki samurai -89
Jeep ZJ 5.2 -97
Jeep XJ 2.5 TD -97
Chevrolet 1500 6.5 Turbo diesel -96
Jeep xj -89
Jeep grand cherokee -97
Chevrolet blazer -75

nossrep
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: lör sep 06, 2008 18:54
Ort: Värnamo

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av nossrep » mån apr 03, 2017 20:55

4.0l bör passa, sitter adapterplatta mellan lådan och vm dieseln om jag minns rätt
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;

chevy_70
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: mån sep 12, 2011 2:09
Ort: Mockfjärd

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av chevy_70 » ons apr 05, 2017 6:57

:jump:
Suzuki samurai -89
Jeep ZJ 5.2 -97
Jeep XJ 2.5 TD -97
Chevrolet 1500 6.5 Turbo diesel -96
Jeep xj -89
Jeep grand cherokee -97
Chevrolet blazer -75

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av Knugcab » ons apr 05, 2017 14:24

Men regga om den till bensin borde väl vara svårt? Med tanke på avgaskrav....
(Så klart, ska du nu inte bry dig om den saken så är det ju nåt helt annat)
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: XJ 2.5 td=bra eller skit??

Inlägg av jonte_malmö » ons apr 05, 2017 20:15

Behåll dieseln om den är i ok skick! Grym motor :tumbup:




:woot:
Ford Explorer '98

Skriv svar