Värt att renovera motor själv?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Värt att renovera motor själv?

Inlägg av Distordera » ons dec 28, 2016 10:44

Jag har läst och kollat på lite youtubefilmer om att renovera en motor.

Kollar man på vissa klipp typ Roadkill kan man byta det mesta på garageuppfarten men kollar man andra klipp ska man fram med gradskivan bara man bytt kamdrev.

Finns det några vettiga svenska guider hur man renoverar ex. en AMC 360?

Finns det någon bra firma i Sverige som är vana med AMC 360 och alla fantastiska speciallösningar med oljemoddar och annat man kan ta till?
Jeep J20 -81

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Värt att renovera motor själv?

Inlägg av Safari » ons dec 28, 2016 11:38

Köp en verkstadshandbok, där står det mesta man behöver veta. En V8 är ganska enkel att skruva med. Hur mycket behöver renoveras? Behöver den borras, slipa veven mm? Fördelen med att en firma renoverar och monterar ihop är att man har garanti på jobbet. Men är man noggrann kan man göra det själv.

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Värt att renovera motor själv?

Inlägg av Ghosthack » ons dec 28, 2016 11:39

He he Roadkill kanske man inte skall ha som referens... Men renovera motor själv handlar bara om nogranhet och en bra verkstadshandbok över motorn (Momentnyckel är ett av de viktigaste vertygen). Det är ju inte racketforskning som du skall göra!

Kannske inte rekomenderat att göra det på en grageuppfart, med tanke på att som nybörjare tar det sin lilla tid. Folket i Roadkill har gjort detta lite för många gånger för att räknas till valiga amatörer :tumbup:

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Värt att renovera motor själv?

Inlägg av Distordera » ons dec 28, 2016 15:34

Safari skrev:Köp en verkstadshandbok, där står det mesta man behöver veta. En V8 är ganska enkel att skruva med. Hur mycket behöver renoveras? Behöver den borras, slipa veven mm? Fördelen med att en firma renoverar och monterar ihop är att man har garanti på jobbet. Men är man noggrann kan man göra det själv.
Motorn har inte gått så långt och en mindre nogräknad person hade nog låtit motorn sitta kvar orörd. Har brottats lite med tanken att byta kam och då vill man ju byta lager, vippor, lyftare, oljepump och kedja/drev och då är ju frågan hur ventilsätena ser ut när man börjat riva .. och har man gått så långt kan man lika gärna riva resten också. ;)
Har inte någon indikation på att den behöver borras.
Ghosthack skrev:He he Roadkill kanske man inte skall ha som referens... Men renovera motor själv handlar bara om nogranhet och en bra verkstadshandbok över motorn (Momentnyckel är ett av de viktigaste vertygen). Det är ju inte racketforskning som du skall göra!

Kannske inte rekomenderat att göra det på en grageuppfart, med tanke på att som nybörjare tar det sin lilla tid. Folket i Roadkill har gjort detta lite för många gånger för att räknas till valiga amatörer :tumbup:
Näe, jag drog mest till med dem för att ha något att jämföra med. :) Inte direkt förebilder i att vara noggranna.
Jeep J20 -81

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Värt att renovera motor själv?

Inlägg av Spiken » ons dec 28, 2016 19:21

Hade det varit en Cheva small block så hade svaret på frågan varit NEJ
AMC 360 vet jag inte, men kolla först vad en cratemotor kostar till Jeep innan du renoverar.

AMC 360 och Mopar 360 är väl inte samma??? Vill minnas att det såg lite olika ut, men det är länge sedan jag höll på med dom. Tänkte om det var samma bultindelning mot lådan???

(Roadkill tycker jag är lite för seriösa)

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Värt att renovera motor själv?

Inlägg av Distordera » tor dec 29, 2016 8:09

En cratemotor brukar börja på 4000 och en turn key kostar säkert 2-3000 till.
En renoverad brukar starta på 2500 men en osäkerhetsfaktor finns alltid kring renoverat. Drygt att reklamera till USA.
Plus frakt, tull, moms och allt som krävs för att starta motorn.

AMC 360 ska inte vara lika som Mopar 360 har jag läst mig till.
Jeep J20 -81

Skriv svar