Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gatukontoret
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 02, 2015 18:39

Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av Gatukontoret » lör dec 03, 2016 21:48

Tjena, nu har jag problem igen, då jag skaffat jeep ;)

Det är såhär att jag nyligen köpte mig en cherokee igen,
En 99a dieslare med 85kw / 115.5hk 4 cylindrar

Han startar och går men varvar inte ut riktigt när man kör hamnar på ca 2k-3k varv under färd, när man har friläge i och står still kan den varva ut mer.

Samt har jag även lite elfel, det är såhär att torkarna fram är ur funktion ink spolarna, bak fungerar det.
Invändigt så lyser innerbelysningen konstant, har provat att leka lite med kontakten i förardörren samt elhärvan mellan dörr och bil ser fin ut.

Elhissarna runtom fungerar inte heller, sen blinkar blinkersen snabbt, fastän alla lampor är hela.

Det lustiga är att elhissarna fungerade något när vi hämtade bilen, då bilen stått över 2år så fick vi mixtra med startkablar och när vi väl fick igång den så fungerade ej elhissarna längre så vet inte om jag lyckades fördärva något med starkablarna, någon elbox eller liknande.

Säkringarna under huven, och på passarherarsiden nere vid fötterna har jag kontrollerat, någon som sitter på ett schema till vilka som är vilka? :)

Har någon här något tips eller vet en bra lösning på felen får ni gärna lägga en kommentar (ursäkta mitt långa inlägg)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av jonte_malmö » sön dec 04, 2016 10:21

Har en likadan fast 1998. De ska ju inte varva ur som en bensinare, du har snarare mer vrid och kraft vid lägre varv, om du lägger i en högre växel istället för att gå upp i varv. Däremot ska den kännas kraftfull och ha bra bottendrag, annars är risken att turbon är slut. Ryker den (alltså mer än en diesel ska, typ blårök)?
Ford Explorer '98

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av Ninetoes » sön dec 04, 2016 10:38

Jag kan inget om Jeep men dom gånger jag har haft märkliga elfel på mina bilar av andra märken så har det nästan uteslutande berott på dålig jordning. Kolla så att det inte är så enkelt som ärg på batteripolerna (pinsamt nog har jag varit med om precis det...) eller så att jordflätan till karossen är hel och att det kontaktar ordentligt. Gå över alla jordpunkter och kolla så att dom är okej helt enkelt.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Gatukontoret
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 02, 2015 18:39

Re: Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av Gatukontoret » sön dec 04, 2016 11:18

Ninetoes skrev:Jag kan inget om Jeep men dom gånger jag har haft märkliga elfel på mina bilar av andra märken så har det nästan uteslutande berott på dålig jordning. Kolla så att det inte är så enkelt som ärg på batteripolerna (pinsamt nog har jag varit med om precis det...) eller så att jordflätan till karossen är hel och att det kontaktar ordentligt. Gå över alla jordpunkter och kolla så att dom är okej helt enkelt.
Har rengjort batteri polerna samt provat sätta en startkabel på olika ställen på karossen från minus utan resultat.
Läst någon skriva att det ska gå 3 kablar ut till, högtalaren på förarsidan 2 till högtalaren och en jord någonstans, hittar ej den sistnämnda, högtalarna och kablaget är utbytt.

nossrep
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: lör sep 06, 2008 18:54
Ort: Värnamo

Re: Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av nossrep » mån dec 05, 2016 21:59

Dessa dieselmotorer ska varva på rätt bra. Kolla upp spridare på 1ans cylinder,
om impulsgivaren går sönder så varvar den bara ca2000-2200 vid belastning.
Tänder inte motorlampan men går i limphome.
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;

Gatukontoret
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 02, 2015 18:39

Re: Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av Gatukontoret » mån dec 12, 2016 21:52

nossrep skrev:Dessa dieselmotorer ska varva på rätt bra. Kolla upp spridare på 1ans cylinder,
om impulsgivaren går sönder så varvar den bara ca2000-2200 vid belastning.
Tänder inte motorlampan men går i limphome.
Vet du vart impulsgivaren sitter? samt hur kollar man en spridare? =) tack =)

Gatukontoret
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 02, 2015 18:39

Re: Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av Gatukontoret » mån dec 12, 2016 22:00

Nu har jag fått ordning på det mesta med bilen, torkare elhissar och elspeglar fungerar igen, vart en kabel imellan dörren och chassi som vart av, som det visst brukar vara vad jag förstått, dock går han fortfarande inte riktigt, varvar inte över 2200 ca när den är belastad i friläge kan han varva mer

Samt fick den besöka besiktningen idag, efter lite tjöt och att ha lyckats komma på rätt sida gränsen på vissa punkter så kom jag undan med rost i trösklar båda sidor samt att dem ej hittade chassienr vilken jag hittade direkt när jag kom hem (sitter på passargerasidan på torpedplåten) så ska slippa regbes lovade han om jag lyckades finna det, så det är ju bra :jump: =)

nossrep
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: lör sep 06, 2008 18:54
Ort: Värnamo

Re: Elfel cherokee diesel -99 hjälp uppskattas :)

Inlägg av nossrep » tis dec 13, 2016 22:20

Impuls/tändgivaren sitter på/i 1ans spridare, går en kabel från den.
Ska gå att ohmmäta den ca 100 ohm ska det vara tror jag.

http://jeep-club.co.uk/viewtopic.php?t=670" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr går den ej att reparera, bara att skaffa en ny/beg.
Jag köpte beg av Krister Bergknut, han har alltid annons på blocket om vm-dieseldelar.

https://www.blocket.se/uppsala/Motordel ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

/Martin
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar