(Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
(Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Hej jag har ett "litet" problem med det så kallade death wobble på min jeep gc.
Har bytt nu nästan allt i fram vagnen så som panhard stag / styrstagen / pitman arm.
Men bilen wobblar som f*n när jag passerar 80kmh bilen är höjd med ett 4" liftkit med länkarmar m.m plus fjäder puckar på 2" det sitter 33" däck (nya däck nya fälgar om det nu skulle göra skillnad?)
problemet började inte direkt efter jag höjde bilen utan kom efter en körning i skogen det va efter det jag bytte ut styrstagen för jag trodde jag hade tagit i ett av stagen samt att ena p-ändan va sliten.
Hittar inget mer som känns glappt?.
Söker nu efter tips/råd om vad mer som kan orsaka detta fenomen.
//Erik
Har bytt nu nästan allt i fram vagnen så som panhard stag / styrstagen / pitman arm.
Men bilen wobblar som f*n när jag passerar 80kmh bilen är höjd med ett 4" liftkit med länkarmar m.m plus fjäder puckar på 2" det sitter 33" däck (nya däck nya fälgar om det nu skulle göra skillnad?)
problemet började inte direkt efter jag höjde bilen utan kom efter en körning i skogen det va efter det jag bytte ut styrstagen för jag trodde jag hade tagit i ett av stagen samt att ena p-ändan va sliten.
Hittar inget mer som känns glappt?.
Söker nu efter tips/råd om vad mer som kan orsaka detta fenomen.
//Erik
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Om det uppstår efter att du kört på en bula eller ned i en grop i vägen kan det mycket väl vara styrdämparen. Kontrolleras enkelt genom att lossa ena fästbulten och sedan pressa ihop/dra isär dämparen. Är den lätt som en cykelpump har du orsaken till ditt DW där, annars kan det vara en av alla leder i framvagnen som sitter lite löst.
Min 3-4" höjda GC med 33or är helt stabil trots alla mina förändringar med höjningar och bytta stag mm.
Min 3-4" höjda GC med 33or är helt stabil trots alla mina förändringar med höjningar och bytta stag mm.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Jag har en gammal tråd som behandlar just detta. Det jag kom fram till med egna test var att Toe är helt avgörande. Jag gick från en läskig bil till körbar utan några problem med 35" hjul 4-6" höjd Grand Cherokee. Bytte inga delar fick det bra ändå. Dock fick jag justera då och då efter lite hårdare skogskörning. Sök på mitt namn så bör du hitta tråden.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Hej.
@Iznogoud Styrdämparen är ny den också glömde skriva ut den.
Det uppkommer även när jag kör på plan väg straxt efter 80kmh varje gång som på beställnig.
@no1_martin Okej ska söka lite och se vad jag kan hitta men ska även kolla på Toe m.m
Tack för svar.
//Erik
@Iznogoud Styrdämparen är ny den också glömde skriva ut den.
Det uppkommer även när jag kör på plan väg straxt efter 80kmh varje gång som på beställnig.
@no1_martin Okej ska söka lite och se vad jag kan hitta men ska även kolla på Toe m.m
Tack för svar.
//Erik
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
har du bytat spindelleder? vanligaste problemet när bilen funkar taskigt på väg
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Hittade tråden.
viewtopic.php?f=9&t=46748&hilit=Dethwobble" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=9&t=46748&hilit=Dethwobble" onclick="window.open(this.href);return false;
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Hade för några år sedan samma problem = DW.
TJ -06 på drygt 3.000 mil, tjejkörd till och från badplats sommartid.
Höjd 2" medelst puckar från Dr Keller.
Nya 255/85-16" A/T av känt fabrikat på LM-fälgar.
Beklagade mig på flera forum.
Kollade allt du kollat.
Allt just.
Så, på ett amerikanskt forum, fick jag rådet att experimentera med olika lufttryck i däcken.
Trådskaparen där framhöll att det under vissa förhållanden kan uppstå interferens = svängningstalet hos hjulen sammanfaller vid vissa hastigheter och lufttryck i däcken.
Med den portabla ARB-kompressorn i bagaget uppsökte jag en lång raka där jag kunde experimentera utan att störa annan trafik.
Började med mycket högt tryck och sänkte vartefter jag provkörde.
Slutligen provade jag på motorvägen, som har hastighetsbegränsning 120 km/t, i liiiite högre hastighet.
Inte ens i de farterna några vibrationer och skakningar.
Men problemen hade varit som störst vid just 80 km/t.
Bara ett tips.
TJ -06 på drygt 3.000 mil, tjejkörd till och från badplats sommartid.
Höjd 2" medelst puckar från Dr Keller.
Nya 255/85-16" A/T av känt fabrikat på LM-fälgar.
Beklagade mig på flera forum.
Kollade allt du kollat.
Allt just.
Så, på ett amerikanskt forum, fick jag rådet att experimentera med olika lufttryck i däcken.
Trådskaparen där framhöll att det under vissa förhållanden kan uppstå interferens = svängningstalet hos hjulen sammanfaller vid vissa hastigheter och lufttryck i däcken.
Med den portabla ARB-kompressorn i bagaget uppsökte jag en lång raka där jag kunde experimentera utan att störa annan trafik.
Började med mycket högt tryck och sänkte vartefter jag provkörde.
Slutligen provade jag på motorvägen, som har hastighetsbegränsning 120 km/t, i liiiite högre hastighet.
Inte ens i de farterna några vibrationer och skakningar.
Men problemen hade varit som störst vid just 80 km/t.
Bara ett tips.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Hade dw på min 3.5" höjda ZJ med.
Var främre panhardstag som behövde nya bussningar och sen satte jag dit en styrdämare för där satt ingen från början när jag köpte bilen. Gjorde underverk!
Var främre panhardstag som behövde nya bussningar och sen satte jag dit en styrdämare för där satt ingen från början när jag köpte bilen. Gjorde underverk!
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Jag har precis bytt spindelleder fram (alla 4) då jag hade DW när jag passerat 70km/h. Har inte kört mycket efter det men verkar ha gjort susen.
// Micke
// Micke
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*
JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Det brukar oftast vara flera saker som samverkar för att ge DW.
Ofta börjar det märkas när man höjer och försämrar castervinkeln lite eller sätter på fälgar som breddar mycket utåt.
Då verkar den bli känsligare för glappa leder, toe mm mm.
Hur kände du på styrlederna och panhardstaget?
Bästa sättet är att få någon att dra fram och tillbaka i ratten, medan du ligger under och tittar.
Först medan den har båda hjulen på marken, och sedan efter att ha hissat högerhjulet ( man kollar parallellstaget enklare då)
Panhardstaget är lika viktigt som styrlederna förresten.
Men det kanske var så du gjorde.
Spindellederna tycker jag är svårare, men testa att kolla övre leden genom att försöka bryta ut hjulet i överkant medan den står på backen. Det kanske kan gå med ett klospett vid leden?
Nedre leden är nog enklare att testa med hjulet i luften, och bryta ut den i nederkant.
Eller finns det något bättre knep för det?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Ofta börjar det märkas när man höjer och försämrar castervinkeln lite eller sätter på fälgar som breddar mycket utåt.
Då verkar den bli känsligare för glappa leder, toe mm mm.
Hur kände du på styrlederna och panhardstaget?
Bästa sättet är att få någon att dra fram och tillbaka i ratten, medan du ligger under och tittar.
Först medan den har båda hjulen på marken, och sedan efter att ha hissat högerhjulet ( man kollar parallellstaget enklare då)
Panhardstaget är lika viktigt som styrlederna förresten.
Men det kanske var så du gjorde.
Spindellederna tycker jag är svårare, men testa att kolla övre leden genom att försöka bryta ut hjulet i överkant medan den står på backen. Det kanske kan gå med ett klospett vid leden?
Nedre leden är nog enklare att testa med hjulet i luften, och bryta ut den i nederkant.
Eller finns det något bättre knep för det?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Sorry, missade att du redan bytt alla styrlederna.
Då låter det nog troligare med toe eller spindellederna.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Då låter det nog troligare med toe eller spindellederna.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Enkelt att kolla spindellederna om de är sop slut är att du kollar på lederna och en polare puttar på däcken så hårt han kan fram och tillbaka.
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*
JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*
Re: (Death wobble?) Jeep Grand Cherokee
Hej.
Ja alla leder/Bussningar är bytta det ända som är gammalt är hjul lagerna.
Men hittade en sak när jag rev i den i helgen att alla hjul muttrarna va extremt slitna 3 av 5 satt lösa i fram och gick inte att dra år igen?. Men ska köpa nya hjul muttrar och lämna i väg bilen för en ordentlig hjulinställning så man vet att hjulen inte står käpprätt åt ****.
Nu är hjulinställningen gjord med seriöst fusk
Tack för alla tips och råd återkommer med info.
//Erik.
Ja alla leder/Bussningar är bytta det ända som är gammalt är hjul lagerna.
Men hittade en sak när jag rev i den i helgen att alla hjul muttrarna va extremt slitna 3 av 5 satt lösa i fram och gick inte att dra år igen?. Men ska köpa nya hjul muttrar och lämna i väg bilen för en ordentlig hjulinställning så man vet att hjulen inte står käpprätt åt ****.
Nu är hjulinställningen gjord med seriöst fusk
Tack för alla tips och råd återkommer med info.
//Erik.