Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Min J20 med 360-motor har gått strax över 8300 om man får tro mätaren.
Den ligger på 145 originalhäst ny och det är ju fasligt lite. Jag skulle vilja skrämma upp maskinen lite.
Är det nån som har erfarenheter att dela med sig av?
Insug, förgasare och en justering av tändningen räcker eller ska man labba med mer grejer?
Vilken fugge? Edelbrock 600??
Den ligger på 145 originalhäst ny och det är ju fasligt lite. Jag skulle vilja skrämma upp maskinen lite.
Är det nån som har erfarenheter att dela med sig av?
Insug, förgasare och en justering av tändningen räcker eller ska man labba med mer grejer?
Vilken fugge? Edelbrock 600??
Jeep J20 -81
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Dom svarar bra på bättre andning och stark gnista
-HEI fördelare
-Headders med minst 2.5" avgas
-4-port eller ännu bättre EFI
Vill man öppna så vassare (rull)kam & högkompkolvar
vill man plöja ner lite deg så finns det hiPerf Alu-toppar oxå
-HEI fördelare
-Headders med minst 2.5" avgas
-4-port eller ännu bättre EFI
Vill man öppna så vassare (rull)kam & högkompkolvar
vill man plöja ner lite deg så finns det hiPerf Alu-toppar oxå
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
145Hk ur 5,86l motorvolym är nästan skämmigt lite
En B20 med lågeffektkam osv som sitter i valpen har ju 80Hk, skulle motsvara runt 240hk i din motor
Sorry för Off-Topic!
En B20 med lågeffektkam osv som sitter i valpen har ju 80Hk, skulle motsvara runt 240hk i din motor
Sorry för Off-Topic!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Mer Off-Topic HK säljer vrid tar dig fram
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Ja helst skulle man importerat en kittad 401:a direkt men det saknas 60000:- till det.peterand skrev:Dom svarar bra på bättre andning och stark gnista
-HEI fördelare
-Headders med minst 2.5" avgas
-4-port eller ännu bättre EFI
Vill man öppna så vassare (rull)kam & högkompkolvar
vill man plöja ner lite deg så finns det hiPerf Alu-toppar oxå
4-port får det bli - men det borde väl räcka med en 600 CFM??
Eller hur.. skitkasst. Kollar man data när J20'n såldes ligger alla siffror högre, denna kronbil verkar vara en rejält strypt bil och det är inte så konstigt, den skulle ju bara köras av hormonstinna ungdomar i lumpen.Gustavsson skrev:145Hk ur 5,86l motorvolym är nästan skämmigt lite
En B20 med lågeffektkam osv som sitter i valpen har ju 80Hk, skulle motsvara runt 240hk i din motor
Sorry för Off-Topic!
Om man ändå hade vrid.. den siffran är också skämmigt låg på bilen.6300 skrev:Mer Off-Topic HK säljer vrid tar dig fram
Jeep J20 -81
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Med låga HK och lågt vrid och stor volym så har man väl istället allmänt frikostiga toleranser?Distordera skrev:Om man ändå hade vrid.. den siffran är också skämmigt låg på bilen.6300 skrev:Mer Off-Topic HK säljer vrid tar dig fram
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Enligt instruktionsboken rangerade man Viggen med min bil (tror planet väger ca 18 ton) så vridet är ok men det är ändå typ hälften av vad en modern V8 har.ifconfig skrev:Med låga HK och lågt vrid och stor volym så har man väl istället allmänt frikostiga toleranser?Distordera skrev:Om man ändå hade vrid.. den siffran är också skämmigt låg på bilen.6300 skrev:Mer Off-Topic HK säljer vrid tar dig fram
Jeep J20 -81
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Har du funderat på Turbo? men det är ju inte direkt enkelt men man brukar få hyfsad effekt
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Näe, jag är för mycket bakåtsträvare för det.
Jeep J20 -81
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
De sitter inte massa avgasrening å tjafs på den tro? Sånt e ju bra för miljön men dåligt för effekten...
Amc 304 finns ju i olika utförande både med å utan avgasrening å de skiljer ganska mycket på effektsiffrorna på dom.
Sen tror ja att en hei fördelade, fyrportare å headders hade gjort väldigt mycket som peterand skrev, hade gjort susen! De gjordes på en cj7 med 304 i vårat garage å de blev en helt annan motor! Mycket mer ork på låga varv å går mycket jämnare! Den låter helt annorlunda nu oxå. Som en ny motor!
Amc 304 finns ju i olika utförande både med å utan avgasrening å de skiljer ganska mycket på effektsiffrorna på dom.
Sen tror ja att en hei fördelade, fyrportare å headders hade gjort väldigt mycket som peterand skrev, hade gjort susen! De gjordes på en cj7 med 304 i vårat garage å de blev en helt annan motor! Mycket mer ork på låga varv å går mycket jämnare! Den låter helt annorlunda nu oxå. Som en ny motor!
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Jodå, det sitter en EGR och eftersom det inte är avgaskontroll på bilen borde man komma undan med att ta bort den. Ska ju vara en jäkligt vass besiktare för att se att den är borta.
Men vad jag har läst så gör det inte så jättemycket för effekten.
När jag läser om bilen så ska senare års modell ge 195 kusar original och det är ju med EGR installerad. Kronbilen är som sagt nedställd till 145.
Så frågan är vad man ska göra åt det? Skaffa en massa trim har jag redan räknat ut och jag har fått det som tips också men frågan är fortfarande vad för komponenter som funkar.
Jag vet att det går en del J20 med trim men ingen av de förarna verkar hänga här?
Men vad jag har läst så gör det inte så jättemycket för effekten.
När jag läser om bilen så ska senare års modell ge 195 kusar original och det är ju med EGR installerad. Kronbilen är som sagt nedställd till 145.
Så frågan är vad man ska göra åt det? Skaffa en massa trim har jag redan räknat ut och jag har fått det som tips också men frågan är fortfarande vad för komponenter som funkar.
Jag vet att det går en del J20 med trim men ingen av de förarna verkar hänga här?
Jeep J20 -81
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Har läst lite mer om reningen och vad det verkar så är det inte EGR i sig som drar ner effekten utan där man talar om att höja effekten där har bilarna den ännu mer utbyggda reningen som jag tror heter AIR.
Det är inget som sitter på kronbilarna.
Det är inget som sitter på kronbilarna.
Jeep J20 -81
-
- Användare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: lör jun 04, 2016 12:15
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Hänger på tråden då jag går i liknande tankar!
3'' avgassystem, insug, Edelbrock 4portare..
Hade ju som Distortera säger varit nice att höra lite från de som "been there done that"
Är det bevisligen så att kronan strypt deras J20s?
3'' avgassystem, insug, Edelbrock 4portare..
Hade ju som Distortera säger varit nice att höra lite från de som "been there done that"
Är det bevisligen så att kronan strypt deras J20s?
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Nu är det iofs mest Cheva-motorer jag kan, och jag vet inte riktigt hur dessa är bestyckade från början...
Men sitter det en 2-portare på den så hade jag nog satsat på insug o förgasare till att börja med.
Sen hade jag nog tittat på en ny kam.
Det är den ändringen som ger absolut mest "bang för bucken".
Ingen värstingkam med kass tomgång, utan en med lite högre lyft och aningen längre duration.
Comp-cams tex är väldigt bra på att hjälpa till med att välja en kam som är lagom för just dig.
Headers hade jag hoppat över helt, de för ofta med sig problem, och är mest befogade på race-motorer.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Men sitter det en 2-portare på den så hade jag nog satsat på insug o förgasare till att börja med.
Sen hade jag nog tittat på en ny kam.
Det är den ändringen som ger absolut mest "bang för bucken".
Ingen värstingkam med kass tomgång, utan en med lite högre lyft och aningen längre duration.
Comp-cams tex är väldigt bra på att hjälpa till med att välja en kam som är lagom för just dig.
Headers hade jag hoppat över helt, de för ofta med sig problem, och är mest befogade på race-motorer.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Hur skrämmer jag upp 360'n på ett hyggligt sätt?
Kikat lite på det med plats för headers och bilder på såna. På frugans tror jag att det blir tight. Kommer byta kam,insug,förgasare och tändning till en början. Sedan kommer ju det med inkoppling av lockupen ligga högt på attgöralistan.