Problem köpa JEEP

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Problem köpa JEEP

Inlägg av Beaver3 » fre okt 07, 2016 23:18

Jag har kontaktat några som säljer på Blocket.
Men när jag frågat mer än vad som står i annonsen blir jag avsnäst och man blir i prinsip sågad jäms fotknölarna.
De flesta har varit på ansenligt avstånd från mig 60 - 80 mil enkel väg, självklart åker man inte så långt bara för att titta på skicket och utrustningen.
Man vill förstås ha en så detaljerad beskrivning som möjligt innan man tar sig den sträckan.
Men tyvärr är många av säljarna tjuriga i mitt tycke och ber en fara och flyga.
Det skulle finnas en säljsajt enbart för hobbybilar så man slapp blocket och där kanske man kunde ta hjälp av andra hobbyåkare på nära håll för ett första utlåtande, kanske flera t.o.m. skulle känna till bilarna sedan tidigare.
Man får väl annars vänta tills något dyker upp på armlängds avstånd.
För det känns ju fel att köpa dyra grejor på telefon.
Jag blev bränd en gång när jag köpte en lyxutrustad Cherokee på Tel. med handpenning av en Handlare i Götene. när jag sedan hämtade bilen visade det sig att den var genomrostad och 4 hjulsdriften var helpaj, så den gick bara på 2 hjulsdrift. han vägrade återbetala handpenningen så jag var tvungen att köpa fanskapet. Den gången blev man riktigt blåst! Det skall inte återupprepas!
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Portland » fre okt 07, 2016 23:33

Som säljare blir man lätt trött på folk som bara babblar... frågar en massa som redan står i annonsen eller skriver för att de sitter vid nätet och har tråkigt... och vill ha mail i inkorgen... typ.

Jag ber aldrig någon fara, men jag kan ha viss förståelse för de som faktiskt gör det.

Jag letar själv bil nu och har även kikat lite på Jeep, och mailat med några stycken.
Prisklasser 20-190 000
Alla har svarat bra, vettigt och snabbt.
De bilar som sålts innan jag kommit till skott har även efteråt svarat, tex på hur affären gick, prisläge och tips om andra bilar de vet om osv.

Så ett tips är att kolla vad du skrivit till säljarna, ibland kan talesättet "som man ropar får man svar" ge en ledtråd.
:tumbup:

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Beaver3 » lör okt 08, 2016 7:02

Så kan det vara om man ställer dumma frågor, men det normala är väl att spekulanter blir köpare.
När det gäller Jeep jagar man oftast speciell utrustning, eller ett visst skick, det är ju ingen volvo som är exakt lika från bil till bil.
Ringer man en handlare kan man alltid fråga och få en beskrivning, privatnissar är enligt min uppfattning ofta snäsiga med undantag förstås, men då skall man kanske gå på nästa objekt för attityden pekar kanske på saker som skall döljas.
Visst har du rätt i det där med "idioter som ringer och misspratar och missbjuder" då blir man bara förbaskad och trött.
Men har man någon i andra änden som börjar fråga om rostfläckar, klädsel, extrautrustning, finnish, däck, hjulbredd, motor mm. då borde säljinstinkten ta vid, då borde man känna att här finns en affärsmöjlighet, men tyvärr är det en del som avspisar köparspekulanten istället av någon orsak.

Ja, ja, det har väl tillverkats några hundra tusen jeepar så den sista är väl ännu inte såld :-)
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Mattilacken » lör okt 08, 2016 9:17

Det är ju bara att fråga här eller på jeepsweden om nån är i närheten och kan kolla på aktuellt objekt. Skulle köps en bil i Malmö, fick en kille som skulle åka och kolla men av nån anledning så blev det inte så. Det ångrade jag sedan då bilen hade gått 20kmil mer än vad mätaren sa. Men oftast i ha problem att nån svämgerförbi och kollar skicket. Och jeep entusiasterna är utspridda över hela landet.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Wältmeister » lör okt 08, 2016 9:19

Att köpa bil i allmänhet och Jeep och andra 4x4 i synnerhet är, eller kan vara, ett vågspel.
Själv är jag optimist och litar på säljarens uppgifter i annonsen och muntligt innan resan anträdes.
Har de senaste åren tagit tåget ner till Skåne på enkelbiljett och köpt flera 4x4-bilar.
Inte i något fall har jag blivit 100% nöjd, men ändå fullföljt köpet.
Jag föredrar att köpa en 4x4-bil som inte är "skogskörd" eller brukats som "jaktbil".
Trots försäkringar, på telefon, från säljarna har det funnits skador.
Det gäller att se upp, eller rättare sagt se under när man köper en 4x4-bil.
Senast för något drygt 2 månader sedan köpte jag en 4x4-bil som körts lite mer än 3000 mil av en 88-årig man i Norrland.
Jag kollade upp historiken på Biluppgifter.se och Transportstyrelsen.
Tyckte jag "besiktade" så noga och provkörde i över en timma.
Trots detta missade jag att fronten var intryckt några cm.
Jag hade riktat in mig på det mekaniska och underredet och missade skadan fram.

Sens moral, man blir aldrig fullärd på att kolla bilar, trots 122 bilar och nästan ett decennium hos ASB.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Distordera » lör okt 08, 2016 18:08

Jag har samma erfarenhet som du, skickar man iväg några frågor så får man sällan svar och de svar man får är sällan trevliga.

Varför är det så?

Jag tror att det beror på olika saker.

Ett rakt och korrekt svar uppfattas ofta som drygt och surt i textform.

Säljaren har säkert redan fått xx antal frågor och bytesförslag.

I sällan förekommande särskilda fall kan det vara så att säljaren är en idiot - men inte så ofta.

Därför är det bättre att ringa. Säljaren inser att ev. köpare är seriös nog att ringa. Raka svar låter trevligare på telefon osv.

Jag har tom. varit med om att säljaren varit tvärdryg både via mail och telefon men varit kanontrevlig i ett personligt möte.

Så på sista raden antar jag att man bör ringa till säljaren - och kolla på bilen innan man lovart mer än vad man kan hålla.
Jeep J20 -81

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av robban » lör okt 08, 2016 21:08

Jag har försökt sälja. Jag har tappat räkningen på hur många bilder jag skickat till olika spekulanter och inte ens fått något svar. Endast en har ringt. En kille ville att jag skulle känna inuti ramen om det fanns någon rost :lol: bilen är en 95 års så klart det finns rost någonstans . Och när den 25 mailar ett skambud eller något i inbyte som inte ens är i närheten av bytes förslag som stod i annonsen då blir jag lite trött. Det finns folk som inte är nöjda om så bilen är gratis.
robban

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Portland » lör okt 08, 2016 21:52

Tyvärr är det ju så... ibland har man funderat på att ringa bildsamlarna och fråga vad i bilderna var fel.
För när folk väl fått bilder så tystnar nio av tio.

Detta med prisdiskussion är intressant, jag säljer aldrig något för att jag är i behov av pengar.
Men många fattar inte att man kan sälja av andra anledningar, tex platsbrist eller så.
Vissa börjar med att fråga efter mitt lägstapris, då blir motfrågan istället vad de har för högstapris.
Då ser man ju direkt om det ens är något att fortsätta dividera om.
Jag meddelar också att om jag säljer något för 100 000 och de ber om lägstapris och jag då säger fem kronor så skall de ju likförbannat bjuda fyra.
Vissa vill även pruta på telefon, och visst... men då får man inte pruta när man väl kollar anser jag.
Och det meddelar jag när de vill pruta osett.

Och ja, det har hänt att jag lämnat idioter som likväl sen vill pruta när de kommit fram.

För som sagt, jag säljer inte för att jag är i behov av pengar.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Beaver3 » lör okt 08, 2016 22:42

Bra att höra att så många upplever dålig affärsmoral från privatsäljarna.
Köper man på tel. samtal och utlovat bra skick av säljaren är risken att bli missnöjd eller blåst rätt stor.
Men det är ändå konstigt att säljarna har så låg affärsmoral så att dom inte ser sedelbunten på bordet utan istället nonschalerar en solklar affär och inte arbetar för att genomföra den.
Min uppfattning är den att Privatsäljarna i princip inte har något på marknaden att göra, utan affärer bör genomgående gå genom en bilhandlare, trygghet att inte bli helt blåst på en affär, och man får en bättre beskrivning av Offret.
Handlaren har ju inte betalt mer än det bedömda värdet på Bilen, ofta försöker privatnissar få ut överpriser för rena skrothögar.
En sättning i marknaden på begagnade bilar har skett de senaste månaderna eftersom åtstramningen i ekonomin och lånevillkoren skärps.
Vi står även på randen till en kraftig konjunktursvacka och en miljödepression för fordon.
Det är min tro på marknaden!
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Portland » lör okt 08, 2016 22:52

Hobbybilar påverkas minimalt av konjunktur.
Dessutom har svenskarna väl aldrig haft så gott om pengar som nu.
Sen om du ogillar "privathandlare" så är det ju bara att låta bli dem.
Eller?

Jag gör tvärtom, låter bli firmorna.

För tro mig, de betalar INTE bilars värde.

Jag känner en som jobbar på stor bilfirma och där får de anställda köpa in "ickebilar" dvs bilar av andra märken än det de själva saluför till inköpspris.
En bil som lätt kostar 100 000 annars kan han köpa för 35-40
Bilar som annars ligger på 45-60 kan han köpa för 15-20... osv.
De anställda som köper måste behålla bilen ett halvår innan den säljs, men ja, de tjänar rätt bra på detta.
Så vad bilar är värda är alltid svårt att veta.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Beaver3 » sön okt 09, 2016 7:52

Stora firmor sådana som har flera försäljningsställen som OK-Biva, Bilia, Bilmetro m.fl.
Dessa är hopplösa, men generellt lägger dom på minst 20 pix på garanterat pris dom kan få ut, så blir det ju -20pix vid inbytet.
Nej såna firmor är hopplösa, nej det skall vara enskilda firmor som inte har trycket på sig från stora aktörer med speciella inredningsdetaljer i butiken och rätt färg på mattan....
Vi har arbetat i sådana företag i familjen så det där har vi kännedom om.
Om du skall sälja TOYOTA t.ex. så har du ett rätt dåligt grundpris om din lokal inte är anpassad till märket, och för varje detalj i butiksinteriören som anpassas mot deras bilmärke så uppnår du ökande rabatt, och den rabatten är ingalunda oväsentlig.
Dessutom får du extrabonusar och rabatter beroende på typ av köpare, samt kampanjrabatter av olika slag, däribland demorabatter för visningsfordon.
Vanligtvis fås rabatterna i efterhand, när en affär avslutats, skickar man en ansökan om extra bidragsrabatt för affären. och för firmor som säljer några hundra bilar rör rabatterna sig om flera miljoner.
Nu gled vi visst av den röda tråden, men till saken igen, stora brister finns vid privataffärer...
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av mantajohan » sön okt 09, 2016 9:15

privatpersoner är oftast hyfsat ärliga i min erfarenhet däremot de flesta bilskojjare varesig de är stora eller små :roll: försöker sälja vilket skrot som helst och dessutom till rejält överpris

det jobbiga som privatperson är däremot "sista priset kompis" köpare när man ska sälja något :aargh: eller folk som prutar 50-75% på sms eller telefon :headb:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Majestix
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jan 10, 2011 22:19
Ort: Malmö

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Majestix » sön okt 09, 2016 9:27

Mattilacken skrev:Det är ju bara att fråga här eller på jeepsweden om nån är i närheten och kan kolla på aktuellt objekt. Skulle köps en bil i Malmö, fick en kille som skulle åka och kolla men av nån anledning så blev det inte så. Det ångrade jag sedan då bilen hade gått 20kmil mer än vad mätaren sa. Men oftast i ha problem att nån svämgerförbi och kollar skicket. Och jeep entusiasterna är utspridda över hela landet.
Det var jag :D
Ställer gärna upp om någon behöver "ögon" i Malmöområdet
/Christian
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Wältmeister » sön okt 09, 2016 9:45

Om man skulle ta just det rubricerade ämnet och bilen så framstår många säljare som ovederhäftiga.
Bilarnas priser är minst sagt ohemula som begagnade.
Om man betänker att Wrangler TJ Sahara 2006 hösten 2006 såldes ut för 80.000:-.
Har själv ägt en, men inte köpt den ny = till det förmånliga priset.
Min åsikt är att det för gamla trött-/skogskörda Wranglers begärs på tok för mycket.
Alldeles för många trissar priset på sina bilar med hänvisning till vad de har kostat på i form av reparationer (och förbättringar av en i grunden ortodox och otidsenlig konstruktion - samma gäller Land Rover Defender).

För att nu bli ännu mer of topic så så har vi det välkända prisfenomenet med Jeep och Land Rover.
YJ och TJ (Wrangler) var mycket billigare som nya än XJ och KJ (Cherokee).
Land Rover Defender var mycket billigare som nya än Land Rover Discovery.
I dag får man en Cherokee för en spottstyver jämfört med Wrangler.
En Discovery har nästan inget värde alls jämfört med en Defender.

Ändå är Cherokee och Discovery så mycket mera bil än Wrangler och Defender.

Svaret på detta är efterfrågan och att Wrangler och Defender anses vara så mycket mera macho.
När såg ni en Cherokee eller Discovery i en (action-)film.
Det är således inte hjärnan som styr utan hjärtat(och habegäret).

Men det finns värre exempel. Kolla på Blocket vad som begärs 2CV som jag betraktar som renoveringsobjekt. Ja jag har hållit på med 2CV sedan 40 år tillbaka och minns när man fick bilarna gratis bara man hämtade. Har till och med varit erbjuden pengar bara jag hämtat, i mitt tycke fiiina renoveringsobjekt.

Det är mycket man inte förstår, som Håkan Mattson(motorjournalist) brukar skriva.

:vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: Problem köpa JEEP

Inlägg av Beaver3 » sön okt 09, 2016 13:42

Ja absolut, Wrangler har stått alldeles för högt i pris.
Jag tror emellertid att de Nya Wranglers gör en tillnyktring av priset på den antika Wranglern.
Nu går 07:or för runt 110-120 tusen efter prutning vid renomerade bilfirmor.

Så en insliten Wrangler TJ bör ner rejält i pris.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Skriv svar