locker till zj?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
locker till zj?
Hej jag håller för tillfället på att försöka förstå om/hur det går att få någon form av locker till bakaxeln på min zj 4.0, 95:a. Den här ju viscoskoppling och då menar somliga att det enda som funkar är lamelldiff - och det verkar ju inte vara så effektivt? Ett annat svar var att göra en diff-konvertering för att sen kunna addera en locker typ detroit. Jag är nybörjare och förvirrad. Så grundfrågan är "Vad kan jag göra med min zj för att få en locker på bakaxeln?" Svetsning ser jag inte som ett alternativ. Vore sjysst om någon kunde bena ut zj:s valmöjligheter.
Re: locker till zj?
Vet du att din visco är ok?
Är väl inte ovanligt att den är gången så då spelar det ju ingen roll vad du har i bakaxeln.
Är väl inte ovanligt att den är gången så då spelar det ju ingen roll vad du har i bakaxeln.
Re: locker till zj?
Nix det vet jag inte men tror inte det. Den har inte varit hårt körd även om den ligger på 20000 mil drygt.
Re: locker till zj?
Är viscon skrot så blir jeepen än mer krånglig att köra med en locker i bakaxeln om viscon är skrot.
Men som många andra gör, byt ut fördelningslådan till en np242 från xj och få full time utan visco, eller np231 om det duger med en enklare låda utan fulltime.
Och vill du ha en spärr i bakaxeln så kan jag rekommendera powertrax lockright eller noslip beroende på om du har lsd eller inte, beroende på om du har en D35 eller D44A.
Nämnda lockers ersätter bara planetdreven så du behöver inte schimsa om.
Men som många andra gör, byt ut fördelningslådan till en np242 från xj och få full time utan visco, eller np231 om det duger med en enklare låda utan fulltime.
Och vill du ha en spärr i bakaxeln så kan jag rekommendera powertrax lockright eller noslip beroende på om du har lsd eller inte, beroende på om du har en D35 eller D44A.
Nämnda lockers ersätter bara planetdreven så du behöver inte schimsa om.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: locker till zj?
Håller med klenis, lockright är bra men se till att det blir rätt, har du en öppen diff i bakaxeln eller lameller
Sist jag köpte en sådan som jag skulle ha på en TJ, så när jag hade fått hem den och skulle montera och öppnade axeln så såg jag att det satt lameller och den jag hade köpt var till en öppen diff, men den började funka också när jag hade fyllat på olja utan tillsatsen eller så var det automat olja det kommer jag inte ihåg nu
Och om jag inte har helt fel för mig så sålde jag lockrighten till en som ville ha den till Annadags körningen i Borås i fjor, tror att det var klenis bror som hade så bråttom
Vill du ha ett enklare alternativ så kan du svetsa, billigt o enkelt
Har själv kört med svetsad bakaxel utan problem på Zj
Ja det märks när man svänger snävt så man får ta ut svängarna lite på asfalt men i skogen har det ingen betydelse om det sprätter lite på innerhjulet i svängarna
Vill man krångla till det för sig så kan jag även rekomendera Kina spärr, men då kostar det en slant och du får schimsa om bakaxeln, själva spärren är ok men kompressorn man får med är lite si o så med
Jag har kört med alla tre, och skulle jag sätta något i min nya Zj idag så hade jag kanske tagit en lockright
Sist jag köpte en sådan som jag skulle ha på en TJ, så när jag hade fått hem den och skulle montera och öppnade axeln så såg jag att det satt lameller och den jag hade köpt var till en öppen diff, men den började funka också när jag hade fyllat på olja utan tillsatsen eller så var det automat olja det kommer jag inte ihåg nu
Och om jag inte har helt fel för mig så sålde jag lockrighten till en som ville ha den till Annadags körningen i Borås i fjor, tror att det var klenis bror som hade så bråttom
Vill du ha ett enklare alternativ så kan du svetsa, billigt o enkelt
Har själv kört med svetsad bakaxel utan problem på Zj
Ja det märks när man svänger snävt så man får ta ut svängarna lite på asfalt men i skogen har det ingen betydelse om det sprätter lite på innerhjulet i svängarna
Vill man krångla till det för sig så kan jag även rekomendera Kina spärr, men då kostar det en slant och du får schimsa om bakaxeln, själva spärren är ok men kompressorn man får med är lite si o så med
Jag har kört med alla tre, och skulle jag sätta något i min nya Zj idag så hade jag kanske tagit en lockright
Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: locker till zj?
Står en Aussielocker på blocket för D35.
Hade Aussie fram och Lockright bak i min ZJ samt Np231 den funkade kanon!
Hade Aussie fram och Lockright bak i min ZJ samt Np231 den funkade kanon!
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: locker till zj?
Jopp det var brorsan som köpte den, och han är fortfarande nöjd.kajan skrev:Håller med klenis, lockright är bra men se till att det blir rätt, har du en öppen diff i bakaxeln eller lameller
Sist jag köpte en sådan som jag skulle ha på en TJ, så när jag hade fått hem den och skulle montera och öppnade axeln så såg jag att det satt lameller och den jag hade köpt var till en öppen diff, men den började funka också när jag hade fyllat på olja utan tillsatsen eller så var det automat olja det kommer jag inte ihåg nu
Och om jag inte har helt fel för mig så sålde jag lockrighten till en som ville ha den till Annadags körningen i Borås i fjor, tror att det var klenis bror som hade så bråttom
Vill du ha ett enklare alternativ så kan du svetsa, billigt o enkelt
Har själv kört med svetsad bakaxel utan problem på Zj
Ja det märks när man svänger snävt så man får ta ut svängarna lite på asfalt men i skogen har det ingen betydelse om det sprätter lite på innerhjulet i svängarna
Vill man krångla till det för sig så kan jag även rekomendera Kina spärr, men då kostar det en slant och du får schimsa om bakaxeln, själva spärren är ok men kompressorn man får med är lite si o så med
Jag har kört med alla tre, och skulle jag sätta något i min nya Zj idag så hade jag kanske tagit en lockright
(vilket syns på gårdsplanen emellanåt...2 breda spår... )
Själv har jag kört med lockright i bägge axlarna i flera år nu i min yj och är skitnöjd.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: locker till zj?
Fick följande svar från en distributör och de tyckte att den mest kostnadseffektiva lösningen för mina modesta offroadbehov var att kasta ut dana 35 diffen och ersätta med en torson-diff. Är det något som är komplicerat att byta och vad behöver jag kolla upp innan? Utväxling etc? Jag tycker det låter som ett bra alternativ!
Re: locker till zj?
Om du ska byta hela carriern (diffklumpen) så behöver du shimsa om dreven och då tillkommer nya lager, packboxar och shims. Att shimsa in en ny diffklump kräver press, avdragare, mätinstrument och kunnande. Vart i landet finns du?
Re: locker till zj?
Stockholm. Tack för input!
Re: locker till zj?
Förmodligen det bästa för den distribuören att sälja, och med ett argument att den är snällare mot drivaxlarna då den inte låser upp som en powertrax.ybs skrev:Fick följande svar från en distributör och de tyckte att den mest kostnadseffektiva lösningen för mina modesta offroadbehov var att kasta ut dana 35 diffen och ersätta med en torson-diff. Är det något som är komplicerat att byta och vad behöver jag kolla upp innan? Utväxling etc? Jag tycker det låter som ett bra alternativ!
Som robe skrev så krävs det en del (tid,verktyg och kunnande) för att installera en torsen diff, vilket blir en del pengar om man inte kan göra det själv.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: locker till zj?
Jag blir inte riktigt klok på det här med olika lockers och vad som funkar för min bil. Har som sagt en zj 95:a 4.0 med dana 35 bakaxel. Där skulle jag vilja installera en aussie locker och frågan är om det går? Om bilen är upplyft och man snurrar på ett bakhjul och det andra snurrar åt motsatt håll är det ok som jag förstått? Det enda som går att utläsa från tillverkarens sajt är "All Aussie Lockers are designed for installation in an open differential. The Aussie Locker will not work in posi or limited slip carriers.". Vad/hur behöver jag verifiera för att vara säker på att en aussie locker är kompatibel?
Re: locker till zj?
Precis som du skriver så kan du se om hjulen snurrar åt motsatt håll. Då kan det vara en öppen differential och då passar aussien. Men för att veta helt säkert så kan du ta av diffkåpan och titta in. Ta lite bilder och lägg upp här
Senast redigerad av Robe den tis jan 12, 2016 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: locker till zj?
Min Zj var jag övertygad hade öppen diff då jag på lyften kunde sätta fart på hjulen och de självsnurrade i varsin riktning en stund utan att jag drev på dem. Tog loss difflocket och hittade då en diffbroms. Som tur var hade jag slaktat en XJ och i den axeln hittade jag en öppen diff.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: locker till zj?
Det är min aussie locker som ligger på blocket.
Hade även jag en lamelldiffad axel så jag renoverade den istället för att byta hela klumpen.
Hade även jag en lamelldiffad axel så jag renoverade den istället för att byta hela klumpen.