locker till zj?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ybs
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön aug 16, 2015 21:44

locker till zj?

Inlägg av ybs » ons dec 16, 2015 18:17

Hej jag håller för tillfället på att försöka förstå om/hur det går att få någon form av locker till bakaxeln på min zj 4.0, 95:a. Den här ju viscoskoppling och då menar somliga att det enda som funkar är lamelldiff - och det verkar ju inte vara så effektivt? Ett annat svar var att göra en diff-konvertering för att sen kunna addera en locker typ detroit. Jag är nybörjare och förvirrad. Så grundfrågan är "Vad kan jag göra med min zj för att få en locker på bakaxeln?" Svetsning ser jag inte som ett alternativ. Vore sjysst om någon kunde bena ut zj:s valmöjligheter.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: locker till zj?

Inlägg av Fisketorp » ons dec 16, 2015 18:36

Vet du att din visco är ok?

Är väl inte ovanligt att den är gången så då spelar det ju ingen roll vad du har i bakaxeln.

ybs
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön aug 16, 2015 21:44

Re: locker till zj?

Inlägg av ybs » ons dec 16, 2015 19:40

Nix det vet jag inte men tror inte det. Den har inte varit hårt körd även om den ligger på 20000 mil drygt.

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: locker till zj?

Inlägg av klenis » ons dec 16, 2015 19:45

Är viscon skrot så blir jeepen än mer krånglig att köra med en locker i bakaxeln om viscon är skrot.

Men som många andra gör, byt ut fördelningslådan till en np242 från xj och få full time utan visco, eller np231 om det duger med en enklare låda utan fulltime.
Och vill du ha en spärr i bakaxeln så kan jag rekommendera powertrax lockright eller noslip beroende på om du har lsd eller inte, beroende på om du har en D35 eller D44A.
Nämnda lockers ersätter bara planetdreven så du behöver inte schimsa om.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

kajan
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: mån feb 08, 2010 0:12
Ort: T-lilla, Skåneland

Re: locker till zj?

Inlägg av kajan » ons dec 16, 2015 23:49

Håller med klenis, lockright är bra men se till att det blir rätt, har du en öppen diff i bakaxeln eller lameller
Sist jag köpte en sådan som jag skulle ha på en TJ, så när jag hade fått hem den och skulle montera och öppnade axeln så såg jag att det satt lameller och den jag hade köpt var till en öppen diff, men den började funka också när jag hade fyllat på olja utan tillsatsen eller så var det automat olja det kommer jag inte ihåg nu
Och om jag inte har helt fel för mig så sålde jag lockrighten till en som ville ha den till Annadags körningen i Borås i fjor, tror att det var klenis bror som hade så bråttom

Vill du ha ett enklare alternativ så kan du svetsa, billigt o enkelt
Har själv kört med svetsad bakaxel utan problem på Zj
Ja det märks när man svänger snävt så man får ta ut svängarna lite på asfalt men i skogen har det ingen betydelse om det sprätter lite på innerhjulet i svängarna
Vill man krångla till det för sig så kan jag även rekomendera Kina spärr, men då kostar det en slant och du får schimsa om bakaxeln, själva spärren är ok men kompressorn man får med är lite si o så med

Jag har kört med alla tre, och skulle jag sätta något i min nya Zj idag så hade jag kanske tagit en lockright
Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: locker till zj?

Inlägg av no1_martin » tor dec 17, 2015 18:12

Står en Aussielocker på blocket för D35.

Hade Aussie fram och Lockright bak i min ZJ samt Np231 den funkade kanon!
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: locker till zj?

Inlägg av klenis » tor dec 17, 2015 19:40

kajan skrev:Håller med klenis, lockright är bra men se till att det blir rätt, har du en öppen diff i bakaxeln eller lameller
Sist jag köpte en sådan som jag skulle ha på en TJ, så när jag hade fått hem den och skulle montera och öppnade axeln så såg jag att det satt lameller och den jag hade köpt var till en öppen diff, men den började funka också när jag hade fyllat på olja utan tillsatsen eller så var det automat olja det kommer jag inte ihåg nu
Och om jag inte har helt fel för mig så sålde jag lockrighten till en som ville ha den till Annadags körningen i Borås i fjor, tror att det var klenis bror som hade så bråttom

Vill du ha ett enklare alternativ så kan du svetsa, billigt o enkelt
Har själv kört med svetsad bakaxel utan problem på Zj
Ja det märks när man svänger snävt så man får ta ut svängarna lite på asfalt men i skogen har det ingen betydelse om det sprätter lite på innerhjulet i svängarna
Vill man krångla till det för sig så kan jag även rekomendera Kina spärr, men då kostar det en slant och du får schimsa om bakaxeln, själva spärren är ok men kompressorn man får med är lite si o så med

Jag har kört med alla tre, och skulle jag sätta något i min nya Zj idag så hade jag kanske tagit en lockright
Jopp det var brorsan som köpte den, och han är fortfarande nöjd. :D
(vilket syns på gårdsplanen emellanåt...2 breda spår... :mrgreen: )
Själv har jag kört med lockright i bägge axlarna i flera år nu i min yj och är skitnöjd.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ybs
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön aug 16, 2015 21:44

Re: locker till zj?

Inlägg av ybs » fre dec 18, 2015 16:23

Fick följande svar från en distributör och de tyckte att den mest kostnadseffektiva lösningen för mina modesta offroadbehov var att kasta ut dana 35 diffen och ersätta med en torson-diff. Är det något som är komplicerat att byta och vad behöver jag kolla upp innan? Utväxling etc? Jag tycker det låter som ett bra alternativ!

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: locker till zj?

Inlägg av Robe » fre dec 18, 2015 17:26

Om du ska byta hela carriern (diffklumpen) så behöver du shimsa om dreven och då tillkommer nya lager, packboxar och shims. Att shimsa in en ny diffklump kräver press, avdragare, mätinstrument och kunnande. Vart i landet finns du?
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ybs
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön aug 16, 2015 21:44

Re: locker till zj?

Inlägg av ybs » fre dec 18, 2015 17:40

Stockholm. Tack för input!

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: locker till zj?

Inlägg av klenis » fre dec 18, 2015 19:45

ybs skrev:Fick följande svar från en distributör och de tyckte att den mest kostnadseffektiva lösningen för mina modesta offroadbehov var att kasta ut dana 35 diffen och ersätta med en torson-diff. Är det något som är komplicerat att byta och vad behöver jag kolla upp innan? Utväxling etc? Jag tycker det låter som ett bra alternativ!
Förmodligen det bästa för den distribuören att sälja, och med ett argument att den är snällare mot drivaxlarna då den inte låser upp som en powertrax.

Som robe skrev så krävs det en del (tid,verktyg och kunnande) för att installera en torsen diff, vilket blir en del pengar om man inte kan göra det själv.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ybs
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön aug 16, 2015 21:44

Re: locker till zj?

Inlägg av ybs » tis jan 12, 2016 19:03

Jag blir inte riktigt klok på det här med olika lockers och vad som funkar för min bil. Har som sagt en zj 95:a 4.0 med dana 35 bakaxel. Där skulle jag vilja installera en aussie locker och frågan är om det går? Om bilen är upplyft och man snurrar på ett bakhjul och det andra snurrar åt motsatt håll är det ok som jag förstått? Det enda som går att utläsa från tillverkarens sajt är "All Aussie Lockers are designed for installation in an open differential. The Aussie Locker will not work in posi or limited slip carriers.". Vad/hur behöver jag verifiera för att vara säker på att en aussie locker är kompatibel?

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: locker till zj?

Inlägg av Robe » tis jan 12, 2016 21:27

Precis som du skriver så kan du se om hjulen snurrar åt motsatt håll. Då kan det vara en öppen differential och då passar aussien. Men för att veta helt säkert så kan du ta av diffkåpan och titta in. Ta lite bilder och lägg upp här :tumbup:
Senast redigerad av Robe den tis jan 12, 2016 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: locker till zj?

Inlägg av no1_martin » tis jan 12, 2016 23:40

Min Zj var jag övertygad hade öppen diff då jag på lyften kunde sätta fart på hjulen och de självsnurrade i varsin riktning en stund utan att jag drev på dem. Tog loss difflocket och hittade då en diffbroms. Som tur var hade jag slaktat en XJ och i den axeln hittade jag en öppen diff.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Grindlund
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 15, 2014 18:06

Re: locker till zj?

Inlägg av Grindlund » fre jan 15, 2016 12:31

Det är min aussie locker som ligger på blocket.
Hade även jag en lamelldiffad axel så jag renoverade den istället för att byta hela klumpen.

Skriv svar