Cherokee 4x4 problem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 159
- Blev medlem: lör jan 10, 2009 19:33
Cherokee 4x4 problem
Har en comanche -88 där 4x4 inte fungerar. Driver bara bak på 2wd och även på 4wd låg. Får ingen drivning alls på 4wd high... Tittade snabbt under bilen ikväll, såg inget konstigt förutom att främre drivaxeln gick att snurra lätt för hand. Spaken stod då i 2wd. Ska axeln gå att snurra då? Tips på vidare felsökning vore tacksamt.
Re: Cherokee 4x4 problem
Har du frihjulsnav ?,om du har och dom är öppna så kan du snurra på axeln i 2wd
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Cherokee 4x4 problem
Hur ser framaxlen ut?
Har du en vakuumklocka på någon sida av axlen?
Isf så kolla om slangarna är hela eller om klockan ens fungerar.
Har du en vakuumklocka på någon sida av axlen?
Isf så kolla om slangarna är hela eller om klockan ens fungerar.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 159
- Blev medlem: lör jan 10, 2009 19:33
Re: Cherokee 4x4 problem
Tack, ska kolla upp vakuumklockan. Kan den även göra att jag inte får någon drivning på 4wd hög?? Eller sitter det i fördelningslådan? Går det att justera "spaken" som går in i fördelningslådan?cherokeex2 skrev:Hur ser framaxlen ut?
Har du en vakuumklocka på någon sida av axlen?
Isf så kolla om slangarna är hela eller om klockan ens fungerar.
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Cherokee 4x4 problem
1. japp vacuumklockan kopplar ur framhjulsdriften totaltanders_are skrev:Tack, ska kolla upp vakuumklockan. Kan den även göra att jag inte får någon drivning på 4wd hög?? Eller sitter det i fördelningslådan? Går det att justera "spaken" som går in i fördelningslådan?cherokeex2 skrev:Hur ser framaxlen ut?
Har du en vakuumklocka på någon sida av axlen?
Isf så kolla om slangarna är hela eller om klockan ens fungerar.
2. det ska gå att justera, går även att bygga om för att få den stabilare, googla på engelska
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 159
- Blev medlem: lör jan 10, 2009 19:33
Re: Cherokee 4x4 problem
Ok, tack för infon.mantajohan skrev:1. japp vacuumklockan kopplar ur framhjulsdriften totaltanders_are skrev:Tack, ska kolla upp vakuumklockan. Kan den även göra att jag inte får någon drivning på 4wd hög?? Eller sitter det i fördelningslådan? Går det att justera "spaken" som går in i fördelningslådan?cherokeex2 skrev:Hur ser framaxlen ut?
Har du en vakuumklocka på någon sida av axlen?
Isf så kolla om slangarna är hela eller om klockan ens fungerar.
2. det ska gå att justera, går även att bygga om för att få den stabilare, googla på engelska
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Cherokee 4x4 problem
Vad hade du för nav då? Det har ju hänt att folk kör fast i skogen för att dom inte har låst naven
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 159
- Blev medlem: lör jan 10, 2009 19:33
Re: Cherokee 4x4 problem
Hittar inga direkta skador på slangarna. Hur kollar jag enklast att klockan fungerar? Är fortfarande brydd varför jag inte har någon drivning alls på 4wd high...cherokeex2 skrev:Hur ser framaxlen ut?
Har du en vakuumklocka på någon sida av axlen?
Isf så kolla om slangarna är hela eller om klockan ens fungerar.
Re: Cherokee 4x4 problem
http://www.cherokeetalk.com/forum/f64/m ... nect-1102/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här har du en bra förklaring av vacuumkopplingen i framaxeln
Här har du en bra förklaring av vacuumkopplingen i framaxeln
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee 4x4 problem
Leta reda på en "posi-lock", det är ett kit som bygger om vacuum skräpet till vajer styrt istället.
Jag har det på min yj, och brorsan på sin yj och han hade det på sin gamla comanche som såldes.
Det går att bygga eget billigt med biltema prylar som jag har på min men det finns färdiga paket att köpa.
Jag har det på min yj, och brorsan på sin yj och han hade det på sin gamla comanche som såldes.
Det går att bygga eget billigt med biltema prylar som jag har på min men det finns färdiga paket att köpa.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 159
- Blev medlem: lör jan 10, 2009 19:33
Re: Cherokee 4x4 problem
Har nu hunnit krypa under bilen mellan julstöket.cherokeex2 skrev:Hur ser framaxlen ut?
Har du en vakuumklocka på någon sida av axlen?
Isf så kolla om slangarna är hela eller om klockan ens fungerar.
I läge 4 hög kan jag snurra främre drivaxeln lätt för hand åt båda hållen. I läge 4 låg kan jag snurra om jag tar i åt ena hållet men är stumt åt andra.. Vet någon varför? Den runda vakuumklockan på framaxeln går att "vrida" på. Kan det vara riktigt? Tacksam för tips. Vet inte riktigt vad jag ska börja med... Har som sagt ingen drivning i 4hög och bara drivning bak i 4låg. Lägger jag i 4låg tuggar bilen iväg direkt med en dunk
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Cherokee 4x4 problem
Det absolut enklaste (och vanligaste) sättet att "fixa" problemet med vakuumklockan är att ta bort den och ersätta den 2delade drivaxlen med en vanlig från en XJ utan vakummklocka.
Det enda du måste ta reda på är hur många splines som din 2delade har inne vid diffen och sen hitta en med samma antal.
Sen sätta dit en täckplåt där vakumklockan satt.
Här är tex 1:
http://www.rustysoffroad.com/rustys-spi ... l-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag misstänker att när du lägger i 4x4 låg så driver den endast bara på bakhjulen ändå.
Eftersom låg delen är inne i fördelningslådan så när du lägger i 4x4 låg har du egentligen bara 2x2låg på bakhjulen, att det dunkar till är bara för att delar rör sig inne i fördelningslådan.
Driver den inte fram i 4x4 hög så gör den inte det i låg heller.
Det enda du måste ta reda på är hur många splines som din 2delade har inne vid diffen och sen hitta en med samma antal.
Sen sätta dit en täckplåt där vakumklockan satt.
Här är tex 1:
http://www.rustysoffroad.com/rustys-spi ... l-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag misstänker att när du lägger i 4x4 låg så driver den endast bara på bakhjulen ändå.
Eftersom låg delen är inne i fördelningslådan så när du lägger i 4x4 låg har du egentligen bara 2x2låg på bakhjulen, att det dunkar till är bara för att delar rör sig inne i fördelningslådan.
Driver den inte fram i 4x4 hög så gör den inte det i låg heller.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 159
- Blev medlem: lör jan 10, 2009 19:33
Re: Cherokee 4x4 problem
Den driver inte alls i 4x4 hög och bara bak på 4x4 låg...cherokeex2 skrev:Det absolut enklaste (och vanligaste) sättet att "fixa" problemet med vakuumklockan är att ta bort den och ersätta den 2delade drivaxlen med en vanlig från en XJ utan vakummklocka.
Det enda du måste ta reda på är hur många splines som din 2delade har inne vid diffen och sen hitta en med samma antal.
Sen sätta dit en täckplåt där vakumklockan satt.
Här är tex 1:
http://www.rustysoffroad.com/rustys-spi ... l-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag misstänker att när du lägger i 4x4 låg så driver den endast bara på bakhjulen ändå.
Eftersom låg delen är inne i fördelningslådan så när du lägger i 4x4 låg har du egentligen bara 2x2låg på bakhjulen, att det dunkar till är bara för att delar rör sig inne i fördelningslådan.
Driver den inte fram i 4x4 hög så gör den inte det i låg heller.
Re: Cherokee 4x4 problem
Ja då vet du att felet är någonstans vid fördelningslådan (förmodligen länkaget till spaken) annars är det i fördelningslådan
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 159
- Blev medlem: lör jan 10, 2009 19:33
Re: Cherokee 4x4 problem
Ja, de ante mig. Tack. Återkommer om jag löser problemet eller har fler frågor..6300 skrev:Ja då vet du att felet är någonstans vid fördelningslådan (förmodligen länkaget till spaken) annars är det i fördelningslådan