Behöver hjälp med min cherokee -88
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis apr 14, 2015 19:12
- Ort: Sollefteå
Behöver hjälp med min cherokee -88
Hej på er!
Jag undrar om det finns någon här inne som skulle kunna tipsa mig om hur jag ska gå till väga med min cherokee.
Den går runt jättefint och bränsle finns, men ingen gnista. Har precis legat och bytt vevaxelgivaren (CPS:en) och håll bokstavligt talat på att börja gråta när jag sedan satte mig och vred om nyckeln, fortfarande med samma resultat.
Vad är nästa steg?
Tack på förhand!
Jag undrar om det finns någon här inne som skulle kunna tipsa mig om hur jag ska gå till väga med min cherokee.
Den går runt jättefint och bränsle finns, men ingen gnista. Har precis legat och bytt vevaxelgivaren (CPS:en) och håll bokstavligt talat på att börja gråta när jag sedan satte mig och vred om nyckeln, fortfarande med samma resultat.
Vad är nästa steg?
Tack på förhand!
Jeep Cherokee XJ -88
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
har du tittat på tändspolen? hur är det med jorkablarna? ofta problem med dolig jord på de gamle renix cherokee
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Vart bor du?
Har spole, ECU och annat här om det är nära kan du ju alltid ta och låna för felsökning.
Alternativt köpa
Har spole, ECU och annat här om det är nära kan du ju alltid ta och låna för felsökning.
Alternativt köpa
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis apr 14, 2015 19:12
- Ort: Sollefteå
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Bor i Sollefteå.
Har kollar tändspolen och den ser fräsch ut på alla vis. De jordkablar jag hittat har också sett bra ut och samtliga överskådliga kontakter i motorrummet är genomgångna. Jag tror jag håller på att bli galen på den här j*vla bilen alltså.
Vet ni om det går att se felkoder utan tillgång till läsare. Har hört att det funkar på vissa jeep-modeller.
Mvh
Har kollar tändspolen och den ser fräsch ut på alla vis. De jordkablar jag hittat har också sett bra ut och samtliga överskådliga kontakter i motorrummet är genomgångna. Jag tror jag håller på att bli galen på den här j*vla bilen alltså.
Vet ni om det går att se felkoder utan tillgång till läsare. Har hört att det funkar på vissa jeep-modeller.
Mvh
Jeep Cherokee XJ -88
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Går startmotorn men motorn startar inte?
Eller startar den inte alls?
Eller startar den inte alls?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis apr 14, 2015 19:12
- Ort: Sollefteå
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Startmotorn går. Hur fint som helst. Och han får bränsle, men ingen gnista. Har du nåt förslag?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Jeep Cherokee XJ -88
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Njae har för mig neutralgivaren på växelföraren gör att inte startmotorn går.
Det jag har i mina bra och ha info som är sparat för min Cherokee är det här..
"Why won't my Jeep start?
On the 4.0, there are several things known for causing starting problems. The CPS, the TPS, and
the NSS. Do a search on each of those."
Det jag har i mina bra och ha info som är sparat för min Cherokee är det här..
"Why won't my Jeep start?
On the 4.0, there are several things known for causing starting problems. The CPS, the TPS, and
the NSS. Do a search on each of those."
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Din 88:a har renixsystemet och du kan inte kolla några felkoder alls utan en stengammal dator och även om du hade haft den så hade du bara sett felet precis när det händer sen visas det inte igen förrän nästa gång.
Kollat jordkablen vid oljestickan?
Det är den viktigaste på hela motorn, avbrott där och den är i nästan stendöd
Eftersom att alla viktiga givare jordas genom den.
Har du kollat så att givaren i fördelaren fungerar?
Utan den så får du ingen gnista.
För att testa den så behöver du en analog voltmätare.
1: För in den positiva sladden från voltmätaren på terminal B (blå kabel)
I kontakten till fördelaren
2: för in den negativa sladden i terminal C (gray W/tr antar att det ska stå för grå/vit)
Koppla inte bort givaren utan stoppa in spetsarna från baksidan av kontaken.
Sätt multimetern på 15V dc och vrid på tändningen då ska den visa runt 5V.
Visas inget värde:
1: kontrollera så du har bra kontakt med multimetern,fortfarande inget värde gå till steg 2.
2: Ta bort ECU,n och kontollera om du har ström mella stift C-16 och jord i kontakten till ECU,n
Ingen ström gå till steg 3.
3: Gör en diagnos och test med DRBII och Jeep/eagle adaptorn. (finns inte längre och är svår att hitta)
Om där är ström till ECU,n
Kontrollera om den blåa kablen (Terminal B) mellan sensorn och stift C16 är hel.
Om inte, reparera avbrottet.
Kontrollera om den grå kablen (Terminal C) mellan sensorn och stift C5 är hel.
Om inte, reparera avbrottet.
Kontrollera om den svarta kablen (Terminal A) från givaren till jord är hel.
Om inte, reparera avbrottet.
Testa sen att köra på startmotorn, nålen i voltmätaren ska då röra sig fram och tillbaka.
Om den inte gör det, byt givare.
Kollat jordkablen vid oljestickan?
Det är den viktigaste på hela motorn, avbrott där och den är i nästan stendöd
Eftersom att alla viktiga givare jordas genom den.
Har du kollat så att givaren i fördelaren fungerar?
Utan den så får du ingen gnista.
För att testa den så behöver du en analog voltmätare.
1: För in den positiva sladden från voltmätaren på terminal B (blå kabel)
I kontakten till fördelaren
2: för in den negativa sladden i terminal C (gray W/tr antar att det ska stå för grå/vit)
Koppla inte bort givaren utan stoppa in spetsarna från baksidan av kontaken.
Sätt multimetern på 15V dc och vrid på tändningen då ska den visa runt 5V.
Visas inget värde:
1: kontrollera så du har bra kontakt med multimetern,fortfarande inget värde gå till steg 2.
2: Ta bort ECU,n och kontollera om du har ström mella stift C-16 och jord i kontakten till ECU,n
Ingen ström gå till steg 3.
3: Gör en diagnos och test med DRBII och Jeep/eagle adaptorn. (finns inte längre och är svår att hitta)
Om där är ström till ECU,n
Kontrollera om den blåa kablen (Terminal B) mellan sensorn och stift C16 är hel.
Om inte, reparera avbrottet.
Kontrollera om den grå kablen (Terminal C) mellan sensorn och stift C5 är hel.
Om inte, reparera avbrottet.
Kontrollera om den svarta kablen (Terminal A) från givaren till jord är hel.
Om inte, reparera avbrottet.
Testa sen att köra på startmotorn, nålen i voltmätaren ska då röra sig fram och tillbaka.
Om den inte gör det, byt givare.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis apr 14, 2015 19:12
- Ort: Sollefteå
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Tusen tack för alla svar!
Ska kolla upp det som nämnts i tråden och återkommer med resultat.
Känns som jag fick en gnutta hopp åter tack vare er nu!
Mvh
Ska kolla upp det som nämnts i tråden och återkommer med resultat.
Känns som jag fick en gnutta hopp åter tack vare er nu!
Mvh
Jeep Cherokee XJ -88
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Resultat tack.henrikskatt skrev:Tusen tack för alla svar!
Ska kolla upp det som nämnts i tråden och återkommer med resultat.
Känns som jag fick en gnutta hopp åter tack vare er nu!
Mvh
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis apr 14, 2015 19:12
- Ort: Sollefteå
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Resultat:
Efter kontroll av diverse jordpunkter, givare och sensorer började vi kontrollera punkt efter punkt med hjälp av karta över bilens kopplingsschema.
Efter viss tid tröttnade jag, sålde skiten och köpte en santa fe -02.
Efter kontroll av diverse jordpunkter, givare och sensorer började vi kontrollera punkt efter punkt med hjälp av karta över bilens kopplingsschema.
Efter viss tid tröttnade jag, sålde skiten och köpte en santa fe -02.
Jeep Cherokee XJ -88
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
...och en 14 år gammal Santa Fe blir det inga elfel på, eller?henrikskatt skrev:Resultat:
Efter kontroll av diverse jordpunkter, givare och sensorer började vi kontrollera punkt efter punkt med hjälp av karta över bilens kopplingsschema.
Efter viss tid tröttnade jag, sålde skiten och köpte en santa fe -02.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Behöver hjälp med min cherokee -88
Så kan det gå. Cherokee är en smärta i röven att leta elfel på så jag förstår dig.
Tur att Google finns annars hade jag sänkt min Cherokee i ån bredvid garaget.
Tur att Google finns annars hade jag sänkt min Cherokee i ån bredvid garaget.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.